Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Abarth won afgelopen jaar het FIA R-GT kampioenschap met zijn 124 R-GT. De Schorpioen zet dat dan ook graag in de verf met deze 124 Rally Tribute.

Homologatiespecials of afgeleiden zijn meestal spek naar onze DRIVR-bek. De R-GT-klasse in het bijzonder is dat evenzeer. Want deelnemende auto’s moeten immers achterwielaangedreven zijn. Momenteel loopt het echter niet bijzonder vlot qua deelnemers, waardoor de startgrid momenteel gedomineerd wordt door Abarth Spiders.

2019_abarth_124_rally_tribute_01

Afgelopen jaar droegen acht van de twaalf deelnemers immers de Abarth-badge. En slechts twee daarvan reden alle rally’s. Maar een overwinning in een FIA-kampioenschap blijft iets bijzonder, en dat willen de Italianen nu verzilveren met deze gelimiteerde editie 124 Rally Tributo.

Bovenal optische wijzigingen

Liefhebbers van het betere rallywerk komen echter bedrogen uit. Want zowat alle wijzigingen bevinden zich in de categorie optisch. Daarbij springen de witte gesmede velgen nog het meest in het oog. Minstens zo opmerkelijk is dat de aandrijflijn (met standaard mechanische sper) ongewijzigd is gebleven tegenover die van de standaard Abarth 124. De 1.4 turbo is met andere woorden nog steeds goed voor 170 pk en 250 Nm koppel, en een sprint naar de 100 km/h in 6,8 s bij een topsnelheid van 232 km/h.

2019_abarth_124_rally_tribute_02

Best opmerkelijk aangezien Mazda’s zustermodel MX-5 intussen beschikbaar is met een krachtigere en 184 pk sterke 2.0-liter en een kleiner prijskaartje, terwijl de R-GT variant bijna 300 pk puurt uit hetzelfde blok. Ongetwijfeld niet bepaald WLTP-vriendelijk. Maar ietsje meer vermogen had in dit geval wenselijk geweest.