Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De ultieme versie van de 991-generatie zal slechts 1.948 keer geproduceerd worden. Het is daarom nu al een verzamelobject.

Porsche heeft zijn tijd genomen bij de ontwikkeling van de productieversie van de allernieuwste 911 Speedster. Want na het tonen van een zilverachtige, en vervolgens een rode conceptversie midden 2018, zien we nu pas het productiemodel. Dat is de conceptversie opvallend trouw gebleven, kijk daarvoor maar naar zijn traditioneel lagere voorruit en unieke zijspiegels, maar toch zijn er enkele wezenlijke verschillen.

2019_porsche_911_speedster_991_03

Zo zijn de achterste welvingen iets minder uitgesproken en zijn ook heel wat details zoals de centrale vulmond voor de benzine of de snelsluitingen voor de voorste kap vervangen door de systemen van de standaard 991.

2019_porsche_911_speedster_991_04

Toch is de Speedster nog steeds veel meer dan een standaard 911 cabrio die er toevallig wat sportiever uitziet. Want deze keer was het niet Porsche zelf maar de befaamde GT-afdeling die zich onder het project mocht ontfermen. Daarom ligt er achteraan geen doordeweekse flat six, maar de 500 pk sterke 4.0-liter van de GT3, gekoppeld aan diens handgeschakelde zesbak.

2019_porsche_911_speedster_991_07

Speciaal voor de Speedster werden er individuele gaskleppen geïnstalleerd voor een zo mogelijk nog snellere en zuivere gasrespons. De rest van het chassis is overigens ook puur GT3 (inclusief standaard carbon keramische remmen, vierwielsturing en adaptieve motorsteunen), terwijl de koetswerkpanelen voor onder andere de voorste vleugels, de kofferklep en het achterdek van carbon zijn. Daardoor tikt de Speedster af op een rijklaar gewicht van 1.465 kg. Het maakt het idee van een dakloze GT3 met handbak en een toerenteller die tot 10.000 tpm gaat alleen maar des te aanlokkelijker.

2019_porsche_911_speedster_991_05

Het antwoord op de vraag wat dat allemaal moet kosten is vermoedelijk minder relevant dan het feit of je er überhaupt eentje zal kunnen bemachtigen. Officieel opent Porsche de orderboeken pas op 1 mei aanstaande. Maar iets zegt ons dat alle 1.948 exemplaren (een verwijzing naar het geboortejaar van Porsche) van de 275.750 euro kostende ultieme 911 zo goed als reeds besproken zijn. De eerste leveringen zijn voorzien voor eind 2019.

2019_porsche_911_speedster_991_022019_porsche_911_speedster_991_01

In dat bedrag is overigens nog een bijzondere Porsche Design 911 Speedster Chronograph inbegrepen. Deze beschikt over een Werk 01.200-binnenwerk en knipoogt naar de Speedster met enkele designdetails, waaronder de wielen voor de rotor, rode stiksels en leder voor het bandje.