Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het raceseizoen voor klassiekers werd recent op Goodwood afgetrapt met de 77e Members’ Meeting. Een drietal weken later dan gewoonlijk, maar zonder regen of extreme koude. Hierdoor konden we volop genieten van de visuele en auditieve prikkels die we een winter lang hebben moeten missen.

Een van de weinige nadelen van de late organisatie van de Members’ Meeting zijn de typische paasbloemen, of beter gezegd het relatieve gebrek eraan. Normaliter begroeten zo’n 2 miljoen stuks de bezoekers, nu waarschijnlijk niet eens meer half zoveel. Maar goed, we zijn het kanaal niet overgestoken om bloemen te gaan bewonderen.

77MMdrivr25

77MMdrivr4577MMdrivr3377MMdrivr22

30 x Mini

Waarvoor we dan wel naar Goodwood zijn afgezakt? Spannende races! En daarvoor heb je niet meteen de meest dure of exclusieve racers voor nodig. Wat te denken van 30 Mini’s die als bezeten bijen rond het circuit razen? Het werd de meest entertainende clash van het weekend, bij elke ronde vond er een wisseling van de koppositie plaats. De winnaar kon de eerste plek trouwens pas in de laatste bocht bemachtigen.

77MMdrivr26

77MMdrivr10

77MMdrivr9

Vorig jaar wisten we al te melden dat het sfeertje tussen racers en bezoekers erg gemoedelijk is, en dat kunnen we dit jaar enkel maar bevestigen. Toen we, voorafgaandelijk aan de race, in de paddock vroegen hoeveel vermogen zo’n Mini heeft, werd dit met typisch Britse humor afgedaan als classified. De wagentjes zouden echter op ongeveer 140 pk uitkomen voor… circa 620 kilogram.

77MMdrivr34

77MMdrivr2177MMdrivr11

Too fast to race

De Members’ Meeting draait ook steevast om exhibitierondjes. Wagens die te snel en te modern zijn om te racen op Goodwood krijgen daarom bij de Members’ Meeting de kans om zich te tonen… achter de pace car. Het was McLaren die dit jaar Goodwood opleukte met sportwagens op elke ’straathoek’ en ook de pace cars voorzag. Indrukwekkend wat supercars vandaag de dag kunnen presteren, maar het was duidelijk dat Le Mans racers uit de jaren ’00, zoals de Bentley Speed 8, nog van een geheel ander kaliber zijn.

77MMdrivr2

77MMdrivr877MMdrivr1277MMdrivr3977MMdrivr3

77MMdrivr23

77MMdrivr4677MMdrivr44

De andere genodigden waren een horde Nascars – in dit geval geleid door een toepasselijke Mustang – en vier 917’s. De iconische Porsche 917 viert dit jaar immers zijn 50ste verjaardag en mocht daardoor als verrassingsgast komen opdraven. Leuk! Alhoewel we op zaterdag wel erg ontgoocheld waren over het ‘filetempo’ dat deze (te?) keurig gerestaureerde snelheidsmonsters erop na hielden. Op zondag ging het gaspedaal gelukkig al wat dieper naar beneden met onder andere Chris Harris achter het stuur.

77MMdrivr6

77MMdrivr2977MMdrivr31

Jim Clark

Naast racen en gezelligheid draait Goodwood evenzeer om leuke verhalen. Zo was er een witte 356 A 1600 Super coupé uit ’57 aanwezig met racenummer 5 en nummerplaat UUL442. Het is de wagen waarin Jim Clark zijn eerste echte overwinning in behaalde. Initieel werd de wagen eenmalig aan Jim toevertrouwd door een vriend, maar uiteindelijk zou het zijn vaste wagen worden. Waarmee hij niet enkel 28 races reed – waaronder 13 overwinningen, 6 keer plaats 2 en 2 keer plaats 3 – maar waar hij zich ook dagdagelijks in verplaatste.

77MMdrivr42

77MMdrivr38

77MMdrivr20

Pas in december 1960 nam Clark – die inmiddels voor Lotus reed – afscheid van de 356A, die hij als een trouwe vriend bestempelde. Hij schafte zich toen een 356B aan, iets waar Colin Chapman blijkbaar allerminst tevreden over was…

77MMdrivr18

77MMdrivr477MMdrivr577MMdrivr40

77MMdrivr19

77MMdrivr1477MMdrivr7

77MMdrivr35

77MMdrivr41

77MMdrivr1777MMdrivr1677MMdrivr36

77MMdrivr27

77MMdrivr3277MMdrivr15

77MMdrivr1