Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Chassisnummer SCCGA11187C90001 om precies te zijn. Vaak worden de eerste serienummers van bijzondere auto’s zoals de originele Lotus Exige door de fabrikant bijgehouden. Maar aangezien Lotus tot in een niet zover verleden vaak in financiële nood verkeerde, werd ook dat soort auto’s vaak doorverkocht. Alle beetjes helpen nu eenmaal.

2000_lotus_exige_s1_#1_01

2000_lotus_exige_s1_#1_082000_lotus_exige_s1_#1_03

Vandaar ook dat de allereerste Exige maar liefst 17.000 mijl op zijn Stack-teller heeft staan. De oer-Exige is trouwens bijzonder zeldzaam. Met slechts 604 geproduceerde exemplaren, waarvan vele intussen al de verkeerde kant van de curbstones en/of heg gezien hebben, zal je er niet gauw eentje zien, laat staan in actie of helemaal onverprutst zoals deze.

2000_lotus_exige_s1_#1_05

2000_lotus_exige_s1_#1_072000_lotus_exige_s1_#1_06

Als eerste chassis heeft de Exige S1 bovendien ook heel wat covers gehaald zoals die van Autocar of Evo, wat altijd meegenomen is. En ook Richard Hammond mocht er een potje mee sturen, getuige bovenstaande video. Na Lotus heeft de Exige nog twee andere privé-eigenaars gehad. Die laatste zette de laatste twee jaar slechts 2.000 mijl op de teller.

2000_lotus_exige_s1_#1_04

Met andere woorden een echt collectors item, ook al zit het stuur op rechts. Benieuwd voor hoeveel W3II TVF van eigenaar zal wisselen. Volgens veilinghuis Silverstone Auction moet de Exige tussen de 40.000 en 50.000 pond opbrengen. Een bedrag dat vrij realistisch klinkt gezien de huidige prijzen. Of zou Lotus zelf zijn slag slaan nu het terug over voldoende kapitaal beschikt dankzij zijn nieuwe eigenaar Geely? We zijn benieuwd.

De volledige advertentie kan je hier vinden.