Ook Jaguar mengt zich in de ultra-sportieve SUV-debatten. Kan de F-Pace SVR zijn mannetje staan?
Met wereldwijd meer dan 200.000 verkochte exemplaren is de F-Pace, Jaguar’s eerste SUV, een inslaand succes gebleken. Niet toevallig mag het Sports Utility Vehicle het – tot spijt van wie het benijdt – dus ook opnemen tegen pk-kanjers zoal de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, Mercedes-AMG GLC 63(S) (Coupé), Porsche Macan Turbo (met Performance Pack) en de BMW X3/4 M. Elk hebben ze, met uitzondering van de Porsche, om en bij de 510 pk in hun meest krachtige setup. Maar daar gaat de Jaguar gaat nog eens vlot over met dank aan zijn gesuperchargede 5.0-liter V8 die er in deze configuratie vlot 550 paarden en 680 newtonmeter koppel uitperst.
Vuurkracht
Ruim voldoende vuurkracht dus om geen mal figuur te slaan in het bijzijn van de talrijke concurrentie uit voornamelijk Duitse hoek. En ook uiterlijk weet de F-Pace SVR krachtdadig en smaakvol voor de dag te komen, zonder daarbij de sportieve en functionele details uit het oog te verliezen. Met standaard gesmede 21-duimers (en optionele 22-duimers), aangepaste bumpers, een resem aerodynamische elementen en typische vier uitlaatmonden, draagt ‘ie alle kenmerken van een extra sportieve Jag. Maar zonder zijn specifieke badges of het geluid van zijn gorgelende achtcilinder zou je er dus zomaar voorbij kunnen lopen. Niet noodzakelijk een slechte zaak wat ons betreft.
‘Dat is tot wanneer je de gesuperchargede bruut tot leven wekt’, horen we jullie denken. Maar minder is waar. Want wanneer je zijn rood pulserende startknop duimelt komt de V8 met een verbazend dociele brom op gang. Niet meteen wat we van deze motor gewoon zijn. Maar het bewijst wel dat de ingenieurs de klemtoon hebben willen leggen op een veelzijdig karakter. Ook in zijn allersnelste vorm is de F-Pace SVR immers een model zijn dat in de eerste plaats dagelijks gebruikt zal worden. En dan wil je de buren niet noodzakelijk altijd en overal schofferen.
Sportieve ambiance
Dezelfde mix van sportieve bescheidenheid vinden we trouwens ook in het interieur waar we verwelkomt worden door twee beeldige kuipstoelen die echter bol staan van de features, en dus lang niet zo Spartaans zijn als ze er misschien uitzien. De performance seats, die we kennen van onder andere de F-Type, doen ook hier hun taak naar behoren en tekenen voor het overgrote verschil met het standaardinterieur. Behalve de stoelen treffen we ook heel wat carbon inleg, geruite stiksels en de Sports Shift Selector-automaathendel, die zo stilaan terug Jaguar’s draaiknop aan het vervangen is. Kortom, geen wereldschokkende verschillen, maar net voldoende voor de tikkeltje extra en een hoogkwalitatieve, sportieve ambiance.
Toch ook enkele bedenkingen. Want een dag na het rijden van de gefacelifte XE toont de F-Pace hier en daar al zijn leeftijd met een stuur dat lang niet zo bijdetijds aanvoelt als dat van meer recente Jaguars (inclusief kunststof schakelpeddels, beter dan exemplaren in echt metaal), en een ouder infotainmentsysteem dan wat de Britten momenteel in de aanbieding hebben. De functionaliteit blijft gelukkig hetzelfde. Maar het wringt wel een beetje als je ze zo naast elkaar ziet.
Los daarvan zijn we uiteraard benieuwd naar hoe de F-Pace SVR zich op straat zal gedragen. Want alle circuit-shenanigans ten spijt, is het tenslotte daar waar de auto zich 99% van de tijd zal bevinden. Volgens zijn makers, en chassisguru Ross Restell (ex-Lotus) in het bijzonder, hebben de ingenieurs bewust een erg duaal karakter willen creëren, waardoor de SVR erg breed inzetbaar is. Deels door voor slimme en tot 30% stijvere adaptieve dempers te kiezen in combinatie met 10% stijvere klassieke veren en een stijvere achterste anti-rolstang, anderzijds door de rest van de ophanging zo aan te passen dat het comfort op de weg niet verloren is gegaan.
Wat dat betreft kan je als bestuurder, naast de voorgeprogrammeerde settings, ook voor een individuele setting kiezen waarin je via het centrale aanraakscherm zelf de parameters voor motor, versnellingsbak, ophanging, stuurservo en esp kunt bepalen. Altijd handig meegenomen. De met kleppen gestuurde uitlaat kan je dan weer ongeacht de gekozen setting sturen via een fysieke drukknop in de middenconsole. Tot zover de theorie.
Strenge regelgeving
Want in de praktijk voelt de SVR, zelfs in zijn meest comfortabele stand, nog steeds vrij stug aan. Vooral dan op grote oneffenheden zoals drempels waar de verstevigde ophanging met stijvere bussen zich soms meer laat gelden dan je misschien wensen zou. Gelukkig bieden de stoelen altijd en overal voldoende steun. Maar zelfs in zijn meest comfortabele setup communiceert de SVR dus nog steeds sportieve sérieux. Al moet ook gezegd zijn dat ook de standaard F-Pace reeds vrij stug afgeveerd is.
De achtcilinder is dan weer opvallend bescheiden, zelfs met de uitlaatkleppen open. Nu zal je dat als eigenaar af en toe zeker kunnen appreciëren. Het hoeft immers niet altijd en overal feest te zijn. Maar dat dat zelfs met alle kleppen open en in de sportiefste stand het geval is, dat is nieuw. Een gevolg van zijn uitstekende geluidsisolatie, de meest strenge regelgeving weet Restell, dat er met alle verplichte katalysatoren en partikelfilters duchtig inhakt. Gelukkig zijn er daar nog aftermarket oplossingen voor, zeg maar.
Terwijl we het drukke verkeer nabij Saint-Tropez stilaan achter ons kunnen laten en richting de N85 trekken, is het tijd om de tot dan opvallend anonieme SVR van zijn andere zijde te leren kennen. Via de gepersonaliseerd modus kiezen we al snel voor de motor en ‘bak in sport en de ophanging in comfort. Maar dat blijkt niet de juiste keuze te zijn. Want vooral naar koetswerkcontrole toe heeft de F-Pace SVR net baat bij de extra stugge stand. En daar zit zijn rijklaar gewicht van ruim 2 ton en extra hoog zwaartepunt uiteraard voor iets tussen.
Rempunten bijstellen
Wanneer het landschap en vooral de wegen zich niet veel later stilaan opentrekken, kunnen we de F-Pace voor het eerst de sporen geven. Beetje bij beetje begint de SVR in zijn plooi te vallen. Niet alleen vanwege zijn aandrijflijn, die als vanouds indruk maakt met een motor, die misschien nog krachtiger aanvoelt dan je denken zou, en een extreem polyvalente ZF 8-trapautomaat. Maar ook met zijn efficiënte vierwielaandrijving (die onder meer gebruik maakt van het E-diff van de F-Type SVR en de klemtoon op achteras legt) en een pak (stuur)precisie in het algemeen. Daardoor lopen de snelheden soms zo hoop op dat je je rempunten moet bijstellen. Ook al omdat de klassieke remmen (395 mm/4 pot voor, 396 mm/1 pot achter) qua gevoel niet bijster veel overschot lijken te hebben. Carbon keramische exemplaren zijn echter niet beschikbaar.
Op (hoog) tempo doet de F-Pace SVR dus flink wat zaken die een SUV van ruim 2 ton gewoon niet zou mogen kunnen doen. Zelfs op oneven en moeilijk asfalt, inclusief uitdagende niveau- en lastwissels. Enkel in de allersnelste bochten laat het hoge gewicht en dito zwaartepunt zich opmerken, en zou je dezelfde mechanische ingrediënten liever in een kleiner en lager model à la XE zien. Jammer dus dat de XE Project 8 zo exclusief en prijzig is. Al zijn er naar verluidt gelukkig nog enkele exemplaren beschikbaar.
In dubio
De F-Pace SVR laat ons met andere woorden in dubio. Enerzijds is er respect voor wat de gespierde SUV allemaal kan, anderzijds blijven we ook met vragen zitten. Want vertalen we zijn kunnen naar de Belgische en vooral Vlaamse realiteit, dan blijft er nog maar weinig meer over waarmee de snelste F-Pace zich weet te onderscheiden van zijn sportief minder getalenteerde broertjes. Zeker omdat de door ons zo vaak bewierookte soundtrack zelfs opvallend achterwege is (moeten) blijven. Al zijn er daar zoals reeds gezegd wel oplossingen voor.
JAGUAR F-Pace SVR
MOTOR: V8, supercharged, CILINDERINHOUD: 5.000 cc, MAX. VERMOGEN: 550 pk (tussen 6.000 – 6.500 tpm), MAX. KOPPEL: 680 Nm (tussen 2.500 – 5.500 tpm), AFMETINGEN L/B/H: 4,74/2,07/1,67 m, LEEGGEWICHT: 2.070 kg, VERSNELLINGEN: 8, automaat, AANDRIJVING: vierwielaandrijving, Banden: 265/40 R22 – 295/35 R22 Pirelli P Zero, OPGEGEVEN VERBRUIK: 11,9 l/100 km (272 g CO2/km), TOPSNELHEID: 283 km/u, 0-100 KM/H: 4,3 s, VANAFPRIJS: 101.850 euro, SCORE: 4/5