Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Ook Mercedes’ op één na kleinste SUV heeft recht op een uiterst potente AMG-afgeleide. En wat voor één.

Mercedes-AMG bouwt tegenwoordig meer AMG’s dan ooit. De afdeling in Affalterbach draait met andere woorden overuren, want naast de 45-, 53-, 63- en 65-afgeleiden mogen we binnenkort ook modellen met een 35-badge verwelkomen.

AMG GLC Coupé 63 S

AMG GLC Coupé 63 SAMG GLC Coupé 63 S

Bovenaan de hiërarchie staan gelukkig nog steeds uiterst potente veelcilinders, waarvan deze 4.0-liter bi-turbo V8 zowat de meest courante is. Je vindt het blok immers in tal van producten met een Ster: van de C-berline en deze GLC 63 (Coupé) tot en met de nieuwe G 63 AMG en AMG GT (R).

Hoeveel pk’s spuwt de M177 deze keer uit?

In standaardspecificatie is de V8 goed voor 470 pk en 650 Nm koppel, waarmee de platgeslagen SUV met hulp van de launch control in 4,0 s naar de 100 km/h spurt en door naar een begrensde top van 250 km/h. Opteer je voor de extra krachtige 63 S-versie, dan stijgt het vermogen naar 510 pk en 700 Nm koppel waardoor een spurt naar de 100 km/h slechts 3,8 s in beslag neemt. 3,8 seconden!

AMG GLC Coupé 63 S

De S-versie komt bovendien standaard met het optionele Driver’s Package om de begrensde top naar 280 km/h te verleggen. Al die pk’s worden dan weer standaard via Mercedes’ 9-traps Speedshift MCT-automaat over de vier wielen verdeeld, waardoor de compacte SUV nooit om tractie verlegen zit. En dat is bij AMG-modellen van vroeger wel eens anders geweest.

Zijn er nog andere technische hoogstandjes?

Absoluut, en dan vooral wat de ophanging betreft. Elke GLC 63 AMG komt standaard met de AMG-Sportophanging én luchtvering wat de indruk wekt van een polyvalente en relatief comfortabele ophanging. Niets is evenwel minder waar. Bijna ongeacht de gekozen stand, Comfort- of de meest extreme sportstand, rijdt de GLC als een extreme circuitracer met slechts een fractie verschil in demping tussen de verschillende modi.

AMG GLC Coupé 63 S

AMG GLC Coupé 63 SAMG GLC Coupé 63 S

Alles voelt zo stijf en stug aan dat de SUV zich niet snel uit zijn lood laat slaan. Zelden voelde een sportieve hoogpoter zo serieus aan. Koppel daar een aandrijflijn aan die de klemtoon op de achteras legt plus een slim achterdifferentieel met erg aanwezige torque vectoring-functie en je hebt een SUV die schreeuwt om actie op – en dat zeggen we niet snel – het circuit.

Maar er zijn ongetwijfeld ook nadelen aan zo’n setup?

Klopt. Al die focus en precisie gaat een beetje ten koste van het opzet van een SUV in het algemeen. Van het moment dat je instapt communiceert de GLC absolute prestaties, waardoor er minder van te genieten valt wanneer het tempo lager ligt of wanneer je bijvoorbeeld gewoon een snelle boodschap moet doen.

Bovendien is de dubbel geblazen V8 naar AMG-normen opvallend stil, terwijl de 9-traps automaat soms ook zijn kuren heeft. Iets wat eveneens het geval is in de manuele stand, waarbij je verplicht zelf moet opschakelen voor de naald de 6.500 tpm passeert omdat de bak zich anders keer op keer verslikt – met tijdverlies en de nodige frustratie tot gevolg.

AMG GLC Coupé 63 S

Rij je wel volgens de logica van de automaat, dan heeft de GLC 63 S zeker de nodige rijsensaties in petto. Daarbij valt vooral op hoezeer de klemtoon op de achteras ligt. De voorste wielen bieden weliswaar steun als het nodig is, maar zeker in de Sport+ modus voel je zijn kont duwen en, als het eventjes kan, vooral dan het buitenste achterwiel.

Tel daar nog een serieuze ophanging met een agressieve geometrie, een machtige V8 en – in het geval van onze tester – de bijtkracht van de optionele keramische schijven bij en je krijgt een sportieve SUV die het label zeker waard is. Al vergeet je, ondanks zijn relatief beperkte afmetingen, nooit dat je met een quasi 2 ton zware SUV onderweg bent.

Voor wie is deze GLC Coupé 63 S dan precies?

Een goede vraag waar we niet meteen het antwoord op weten. En dat ligt niet zozeer aan de capaciteiten van deze AMG – integendeel zelfs – maar eerder aan het concept van de standaardauto zelf. Puur op zijn rijmerites beoordeeld stuurt deze SUV immers met een sérieux die veel zelfverklaarde sportwagens missen.

AMG GLC Coupé 63 S

AMG GLC Coupé 63 SAMG GLC Coupé 63 S

Want koop je een crossover niet in de eerste plaats vanwege zijn combinatie van dagelijkse bruikbaarheid, ruimte en comfort? Vooral op dat laatste punt schiet de 63 S tekort en ligt de klemtoon iets te sterk op zijn prestatiepotentieel op het circuit beter dan op de openbare weg. Je zal met andere woorden moeten kunnen leven met enkele van zijn tekortkomingen, maar daarvoor krijg je wel heel wat in de plaats.

MERCEDES-AMG GLC Coupé 63 S 4MATIC+ (C253)
MOTOR: V8, biturbobenzine, CILINDERINHOUD: 3.982 cc, MAX. VERMOGEN: 510 pk tussen 5.500 – 6.250 tpm, MAX. KOPPEL: 700 Nm tussen 1.750 – 4.500 tpm, AFMETINGEN L/B/H: 4,14/1,78/1,54 m, LEEGGEWICHT: 1.945 kg, VERSNELLINGEN: 9, automaat, AANDRIJVING: vierwielaandrijving, OPGEGEVEN VERBRUIK: 10,7 l/100 km, BANDEN: 255/40 R21 – 285/35 R21 – Michelin Pilot Sport 4S, TOPSNELHEID: 280 km/u (begrensd), 0-100 KM/H: 3,8 s, VANAFPRIJS: 100.914 euro, SCORE: 4/5