Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

RIP achterwielaandrijving.

Voorwielaangedreven derde generatie combineert voor BMW kenmerkend rijplezier met ruimer interieur.‘ Zo kondigt BMW zijn gloednieuwe 1 Reeks (F40) aan die zijn achterwielaangedreven platform, in een zoektocht naar meer interieurruimte en lagere productiekosten, inruilt voor het UKL2-platform dat ook al onder de Mini Clubman (F54), 2 Reeks Active/Gran Tourer, X1 en X2 staat. Toch maakt BMW zich sterk dat het nieuwe dynamische standaarden zal zetten wat betreft voorwielaangedreven auto’s in de premium compacte klasse. Al kunnen ze natuurlijk moeilijk anders beweren. Afwachten dus.

2020_bmw_m135i_xdrive_05

Door de wissel naar voorwielaandrijving ligt de motor niet langer in de lengterichting en heeft het interieur van de nu standaard vijfdeurs ook flink aan ruimte gewonnen. Ook de instap is gemakkelijker en de knieruimte achterin is met 33 mm gegroeid. De hoofdruimte achterin is – indien het panorama-schuifdak aanwezig is – met 19 mm toegenomen. Daarnaast hebben de achterpassagiers 13 mm meer ruimte op ellebooghoogte, terwijl de inzittenden voorin maar liefst 42 mm meer elleboogruimte hebben.

2020_bmw_m135i_xdrive_07

2020_bmw_m135i_xdrive_062020_bmw_m135i_xdrive_10

De bagageruimte meet nu 380 liter, nauwelijks 20 liter meer dan voorheen. Maar met de achterbankleuning omgeklapt bedraagt de ruimte dan weer 1.200 liter. Gelukkig is de minimale breedte van de bagageruimte wel met 67 mm toegenomen. Voor het eerst valt de 1 Reeks ook te bestellen met elektrische bediening van de kofferklep.

2020_bmw_m135i_xdrive_02

M135i xDrive

De nieuwe 1 Reeks is in drie uitrustingslijnen te bestellen, die zich zowel uiterlijk als met het interieur van elkaar onderscheiden. In het model ‘Luxury Line’ ligt de nadruk op verfijning en comfort, met carrosseriedelen in satijn zilver en interieurbekleding in leder. Het model ‘Sport Line’ is dan weer voorzien van zwarte accenten en sportstoelen. Het M Sport model is ten slotte voorzien van tal van aluminium satijnaccenten, een voorspoiler en onderbumper met specifieke luchtinlaten en dito achterbumperinzet.

2020_bmw_m135i_xdrive_09

De nieuwe 1 Reeks zal van bij zijn lancering beschikbaar zijn met zowel benzine- als dieselmotoren. Starten doet het gamma met de 1,5-liter driecilinder 118i (140 pk/220 Nm, 0-100 km/h: 8,5 s, max: 213 km/h) (vanaf 26.950 euro), terwijl daarboven al de 306 pk en 450 Nm sterke M135i staat (vanaf 40.730 euro). Die haalt zijn vermogen niet langer uit een zes-in-lijn maar uit een 2.0-liter turbo. Het piekvermogen ligt daarbij tussen de 4.500 en 6.250 tpm. Het maximum koppel is al beschikbaar vanaf 1.750 tpm en blijft behouden tot en met 5.000 tpm.

2020_bmw_m135i_xdrive_11

Elke M135i komt bovendien standaard met xDrive-vierwielaandrijving, een Torsen-differentieel op de vooras, specifieke M Sport-besturing, M Sport-remmen (die optioneel ook beschikbaar zijn op de andere modellen) en een 8-traps Steptronic Sport-automaat. Daarmee sprint de nieuwe M135i in slechts 4,8 s naar de 100 km/h en naar een elektronisch begrensde top van 250 km/h.

2020_bmw_m135i_xdrive_01

Motoren

Wat betreft de diesels zijn er voorlopig drie motoren beschikbaar. De 116d (116 pk/270 Nm) (vanaf 30.725 euro) is daarbij de enige driecilinder, terwijl de 118d (150 pk/350 Nm) (vanaf 29.655 euro) en 120d met standaard xDrive(190 pk/400 Nm) (vanaf 35.105 euro) viercilinders zijn. Alle motoren, zowel benzine als diesel, voldoen minimaal aan de EU6d-Temp norm.

2020_bmw_m135i_xdrive_08

Met de derde generatie 1 Reeks introduceert BMW ook voor het eerst een optionele Steptronic 7-trapsautomaat met dubbele koppeling. Deze is echter alleen beschikbaar op de versies met driecilinder onder de kap, zijnde 116dA (vanaf 32.825 euro) en 118iA (vanaf 29.305 euro).

2020_bmw_m135i_xdrive_03

Andere nieuwigheden, die dan weer over alle varianten beschikbaar zijn en/of standaard zijn, zijn onder andere de ARB-tractiecontrole van de nieuwste generatie (dat BMW introduceerde op de i3 S) in samenwerking met BMW Performance Control, VDC variabele dempers, automaatsoftware die rekening houdt met de omstandigheden op de weg, Collision Warning met voetgangersherkenning en City-remfunctie, Lane Departure Warning met actieve stuurcorrectie, Lane Change Warning, Rear Collision Warning en Crossing-traffic Alert, en ga zo maar door. De nieuwe 1 Reeks zal vanaf oktober 2019 beschikbaar zijn. Er zelf eentje configureren doe je via de volgende link.

Update: M Performance-onderdelen

De 1 Reeks zal van bij zijn lancering in oktober beschikbaar zijn met een hele rist M Performance-onderdelen. Gaande van bumpers en zijschorten over spoilers en velgen tot en met extra krachtige remmen. Maar ook specifieke LED-projecties in de deuren, een carbon/alcantara stuurtje en carbon inleg stukjes.