Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Ons relaas over de nieuwe Toyota Supra kon je afgelopen week reeds lezen. Maar daarmee is alles over de sportieve coupé met Duitse genen nog niet gezegd. Een opsomming.

1. (Wielbasis) Porsche Cayman/Boxster

cayman gts

Over de wielbasis van de nieuwe Supra is al veel geschreven. Met zijn exact 2.470 mm meet ze korter dan die van de Toyota GT86 en zelfs Yaris. Maar op 5 mm na ook exact evenveel als die van de Porsche Cayman, naar eigen zeggen de Supra zijn voornaamste concurrent. Pikant detail: Chief Engineer Tetsuya Tada heeft zelf een Cayman in de garage staan.

2. (Veel) stiller in Europa

2019_toyota_supra_test_01

Wie filmpjes van niet-Europese Supra’s heeft gezien en beluisterd zal het misschien al zijn opgevallen. Maar Europese modellen klinken opvallend stiller dan de overzeese exemplaren. Dat komt voornamelijk door onze strenge uitstootregels die onder andere het monteren van een benzinepartikelfilter verplichten. Deze er zomaar afschroeven zal overigens niet helpen, want dan heb je ook nog specifieke motor- en versnellingsbaksoftware nodig.

3. Stijver dan een Lexus LFA

Lexus LFA

Geloof het of niet maar de nieuwe Supra beschikt over een stijver chassis dan de supersporter Lexus LFA. Nochtans innoveerde deze met een extreem stijf carbon monocoque chassis dat door een speciale machine gewoven werd en daardoor extreem veel R&D-kosten met zich had meebracht. Diezelfde machine is intussen nog steeds actief en weeft onder andere kofferdeksels voor… de Prius plug-in hybride.

4. Niet op onderhoud bij BMW-dealer (en omgekeerd)

2019_toyota_supra_test_22

Slimmeriken die met hun Supra eventueel bij hun bevriende BMW-garagist zouden langsgaan zijn er aan voor de moeite. Je zal de Supra enkel bij een Toyota-dealer kunnen laten servicen. Het omgekeerde, wat eventueel meer getracht zal worden gezien de goedkopere werkuren, is overigens ook van toepassing. Zo zal je geen Z4’s op de brug zien staan bij de lokale Toyota-dealer om de hoek. Wat had je gedacht.

5. 5 jaar garantie

toyota-5-year-warranty

De typische Toyota 5 Year Warranty-sticker zal je voor begrijpelijk redenen niet zien op de achterruit van de Supra. Maar Toyota is wel zo eerlijk om ook zijn duurste vlaggenschip 5 jaar lang (of 200.000 km) te dekken. Twee jaar langer dus dan wat BMW op zijn Z4 geeft. Toyota heeft overigens zijn huiswerk gemaakt en ieder BMW-onderdeel aan zijn eigen strenge kwaliteitscontrole onderworpen. Naar verluidt zijn er daar best wat onderdelen voor heen en weer gescheept tot ze aan de Japanse standaarden voldeden.

6. Bewust géén extra struts geplaatst

2019_toyota_gr_supra_a90_grey_072019_bmw_Z4_m40i_engine

Wie onder de kap van de Supra kijkt zal er niet alleen een in de lengte geplaatste zes-in-lijn en een hoop kunststof covers treffen, maar ook de ruimte zien voor twee chassisverstevigingen die op de Supra opvallend genoeg afwezig – in tegenstelling tot de Z4. Zelfverklaarde Paul Walkers die denken even naar de BMW-dealer te hollen en ze dan maar zelf te installeren, denken echter beter twee keer na. Want volgens onze landgenoot en Toyota Master Driver Herwig Daenens zullen ze de balans van de reeds extreem stijve coupé net danig verstoren.

7. Zelfs niet met handbak getest

2019_toyota_supra_test_18

Op onze vraag of de handgeschakelde zesbak van de M2 ooit een optie zou kunnen worden en of deze überhaupt zelfs in het chassis van de Supra/Z4 past, kregen we van Tetsuya Tada (de man achter het project) een opvallend antwoord. Zo zou Toyota de Supra zelfs nooit met handbak getest hebben. En als er al eentje zou komen dan zou dit volgens Tada een speciale gelimiteerde en ook vrij prijzige editie worden die niet noodzakelijk een standaard BMW-handbak krijgt. Maar meer wou de Japanner echt niet kwijt.

8. GR Supra GT Cup

gt-sport-gr-supra-cup

Via de nieuwe Supra storten Toyota en Gazoo Racing (Toyota’s motorsportafdeling) zich ook in de wereld van de e-motorsports. Zeg maar de virtuele motorsport op pc en console. Het heeft daarvoor de handen in elkaar geslagen met Gran Turismo Sport (GTS) en de FIA dat ook een officiële partner is. Via GTS op PlayStation 4 zal je daardoor kunnen deelnemen aan het ‘GR Supra GT Cup’ kampioenschap in een reeks van 14 manches op circuits over de hele wereld. Meer info vind je op de site van Gran Turismo (link).

9. Levert stiekem meer vermogen en koppel

Het Amerikaanse Car and Driver was er als de kippen bij om een Supra op een rollenbank te duwen, en kwam tot de constatatie dat de coupé zo’n 340 pk en 578 Nm koppel aan de wielen levert beter dan aan de krukas. Vooral het koppel ligt daarmee gevoelig hoger (zo’n 78 Nm) dan wat Toyota officieel opgeeft. Het helpt ook verklaren waarom de Supra in de praktijk snellere sprints naar de honderd doet noteren dan opgegeven. Toch mogen we ons de vraag stellen of dat ook voor de Europese Supra’s het geval is. De ene Supra is immers de andere niet, zo is gebleken.

10. Ruimte voorzien voor diffkoeler

2019_toyota_gr_supra_prototype_a90

Toyota is er zich maar al te fel van bewust dat de nieuwe Supra ten prooi zal vallen aan tuners die de coupé tot op een millimeter van zijn kunnen zullen tunen en toont zich daarbij inschikkelijk. Zo heeft het achterin reeds ruimte voorzien voor een extra diffkoeler die het elektrisch sperdifferentieel moet ondersteunen bij het betere driftwerk. Zonder bewuste extra koeler durft het bij veelvuldig driften immers al eens te oververhitten.