Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De nieuwe supercar uit Maranello is Ferrari’s eerste in serie gebouwde plug-in hybride en is maar liefst 1.000 pk sterk.

SF90? De naam doet eventueel een belletje rinkelen. Want deze Stradale deelt niet toevallig zijn naam met de meest recente F1-bolide van de Scuderia – ook al verwijst de S(cuderia) F(errari) ’90’ officieel naar de 90 jaar autocompetitie waarin Ferrari intussen actief is.

Los daarvan is de lancering van de SF90 groot nieuws voor Ferrari want het model zal gewoon in serie gebouwd worden en nestelt zich prijs- prestatiegewijs bovenaan het vaste gamma dat intussen uit de Portofino (rijtest), F8 Tributo, 488 Spider, GTC4 Lusso (T) en 812 Superfast bestaat.

2019_ferrari_sf90_stradale_06

De SF90 Stradale draait, los van zijn typische looks, eerst en vooral om de cijfertjes. Met een afgerond vermogen van maar liefst 1.000 pk doet ‘ie zelfs 37 pk beter dan de LaFerrari. En dat uit zich ook in de prestaties. Nul tot honderd neemt slechts 2,5 s in beslag. Al is de 0 tot 200 km/h sprint zo mogelijk nog veel indrukwekkender met slechts 6,7 s. De topsnelheid ligt dan weer aan de verrassend lage kant met een maximum van ‘slechts’ 340 km/h.

Triumviraat

Verantwoordelijk voor al dat cijferwerk is een 780 pk sterke en centraal in de lengte geplaatste 4.0-liter biturbo V8, die op zijn beurt dan weer een evolutie is van de 3,9-liter V8 uit de 488 (Pista)/F8 Tributo, en een triumviraat van elektromotoren die de resterende 220 pk voor zich nemen. De V8 is volgens Maranello meer dan een licht uitgeboorde versie van de 3,9-liter en krijgt onder ander een nieuw in- en uitlaattraject, verhoogde inspuiting (tot 350 bar) en werd ook zo’n 15 mm lager gemonteerd tegenover in de 488. Piekvermogen wordt nu geproduceerd bij 7.500 tpm, terwijl het maximumkoppel van 800 Nm nu bij 6.000 toeren (en in het hoogste verzet) geproduceerd wordt.

2019_ferrari_sf90_stradale_07

En over verzetten gesproken. De dubbel geblazen V8 krijgt nu voor het eerst de hulp van een 8-trapsautomaat met dubbele koppeling die naar verluidt nog eens tot 30% sneller schakelt dan in de 488 Pista. Maar ook nog eens 7 kg lichter is. Waanzin. Alles samen zet de SF90 Stradale zo’n 1.570 kg (droog én in zijn lichtste configuratie) op de weegschaal. In de praktijk zal dat dus eerder 1.700 kg (of meer) zijn.

Voorwieltrekker

Behalve de klassieke interne verbrandingsmotor krijgt de SF90 ook de hulp van drie elektromotoren. Twee daarvan bevinden zich op de vooras (en worden losgekoppeld vanaf 220 km/h), terwijl de derde tussen de motor en versnellingsbak genesteld zit. De eerste zijn ook verantwoordelijk voor de aandrijving in de eDrive-modus waarin je zo’n 25 km puur elektrisch zal kunnen rijden met een maximumsnelheid van 135 km/h. In deze modus zal de SF90 dus… een voorwieltrekker zijn. Enzo zou er zo het zijne van denken, vermoeden we.

2019_ferrari_sf90_stradale_08

Met de toevoeging van de meest recente generatie geavanceerd elektromotoren zal de SF90 ook over een hele rist dynamische features beschikken die tot voor kort niet mogelijk waren. Ferrari introduceert daarom onder andere ‘Rotation Access Control – Electric’ (RAC-E), zeg maar een soort van geavanceerde torque vectoring op de vooras, in combinatie met het E-diff van de derde generatie. Daardoor zou de SF90 Stradale zo’n 200 kg lichter aanvoelen dan hij werkelijk is. Al doet het ons ook denken aan de technologie die Honda in zijn nieuwe NSX heeft zitten of Porsche in een iets verder verleden in zijn hypercar 918 Hybrid Spyder.

Achterlichten

Wat betreft het uiterlijk zet Maranello niet meteen nieuwe standaarden. Of toch niet voor wie vertrouwd is met hun one-of creaties voor hun allerbeste klanten. Zo herkennen we toch flink wat SP38 in het design van de SF90. Wel is Ferrari er nog maar eens in geslaagd om zijn meest extreme sporter een aerodynamisch efficiënt koetswerk te geven dat relatief wars is van al te opzichtige spoilers, maar bijvoorbeeld wel nog 390 kg downforce produceert bij 250 km/h. Tot slot zijn ook de achterlichten best opvallend daar ze voor het eerst in lange tijd terug niet helemaal rond meer zijn.

2019_ferrari_sf90_stradale_05

Het interieur laat zich dan weer opmerken omdat het meer dan ooit afstapt van de 10-jaar oude designstructuur van de 458 Italia, 488 GTB en intussen zelfs F8 Tributo. Het designboard richt zich nog steeds op de bestuurder, maar ziet de toevoeging van een extra groot display. Daardoor is de analoge toerenteller weliswaar niet meer, maar het geheel doet wel een frisse wind waaien. Het stuur krijgt dan weer meer kopjes en schakelaars dan ooit. Of dat zo’n goede zaak is durven we dan weer te betwijfelen, maar het haakt misschien mooi aan bij dat van die ‘andere’ SF90.

2019_ferrari_sf90_stradale_03

2019_ferrari_sf90_stradale_022019_ferrari_sf90_stradale_01

Assetto Fiorano

Tot slot introduceren de Italianen ook een ‘Assetto Fiorano’ optiepack dat voor iedere SF90-klant beschikbaar zal zijn en onder andere met Multimatic dempers komt, extra carbon koetswerkpanelen (de basisstructuur bestaat telkens uit een combinatie van aluminium en carbon) en titanium veren. Daarmee is de auto ook zo’n 30 kg lichter. Auto’s met het bewuste pack krijgen ook Michelin Cup 2’s in plaats van de standaard Pirelli P Zero’s. De eerste leveringen van de SF90 Stradale zijn voorzien voor begin volgend jaar.