Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Na een carrière van 20 jaar verlaat de Schot zijn vertrouwde stek bij Jaguar. Callum was mede verantwoordelijk voor de transformatie van het merk en draagt de fakkel over aan collega Julian Thomson.

We schrijven 1979 wanneer Callum aan de slag gaat bij Ford en waar hij gestaag de ladder opklimt om uiteindelijk vorm te geven aan de Ford RS200, Escort Cosworth, Volvo C70 en uiteindelijk ook de Aston Martin DB7. Na een omzwerving van 8 jaar bij Tom Walkinshaw Design wordt hij in 1999 terug aangetrokken door de Ford-groep, dat op dat moment nog Jaguar en Aston Martin in zijn portfolio heeft, en waar hij verantwoordelijk zou zijn voor parels zoals de Ford Puma, Aston Martin Vanquish en Jaguar XK (2005).

Ian_Callum_Jaguar

cars of ian callum

Wanneer Tata in 2008 Jaguar en Land Rover van de Amerikanen overneemt blijft Callum aan boord en tekent hij voor Jaugar onder andere de XF sedan, XF Sportbrake, nieuwe generatie XJ, C-X75 concept, XE sedan, F-type, F-pace, E-pace en I-pace. Maar nu laat de 64-jarige Schot de fakkel dus over aan zijn rechterhand Julian Thomson (ex-Lotus) die sedert 2000 bij JLR aan de slag is en het huis dus door en door kent.

Ian Callum:

“Designing Jaguar cars was a lifelong dream for me, and I’m delighted to remain involved as a consultant for the brand. I have worked closely with Julian Thomson for 18 years; he is a hugely talented designer and absolutely the right person to lead Jaguar design into its next chapter.”

Julian_Thomson_Jaguar

Julian Thomson

Wat Callum precies gaat doen is nog niet helemaal duidelijk maar voorlopig denkt hij nog niet aan stoppen. Het zou dus kunnen dat hij binnenkort ergens anders opduikt. Al blijft hij naar eigen zeggen wel designadviseur voor Jaguar.