Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Trouwe lezers wisten reeds dat Gordon – McLaren F1 – Murray aan het sleutelen was aan een échte opvolger voor zijn legendarische F1. Nu hebben we de eerste details van de T.50. En die klinken verdomd goed.

De nalatenschap van de McLaren F1 is er eentje die kan tellen. Want zelfs de technische tour de force die Bugatti Veyron heet heeft nooit de naam en faam verworven die de F1 geschapen heeft. Daarvoor was die laatste te zwaar, te gecompliceerd, misschien zelfs niet puur genoeg. De F1 was daarentegen de visie van één man. Een die zo maniakaal was, dat we er meer dan 20 jaar later nog vol bewondering over spreken. Kortom, als er één man was met het recht en de visie op een ware opvolger, dan was het Murray wel. En vandaag hebben we de eerste details.

2019_gordon_murray_design_t50_supercar_01

De T50, Murray’s vijftigste auto, is ontstaan uit Murray’s frustratie dat geen enkele supercar sinds zijn F1 nog met dezelfde maniakale visie ontwikkeld is. Dat kon beter. En beter dan bij de pakken te blijven zitten, is hij dan maar zelf aan de slag gegaan. Daarbij lag de focus eerst in vooral op een laag gewicht. De T.50 tikt af op 980 kg, maar beschikt net als de F1 over een driezitslay-out met centrale rijpositie, een carbon monocoque, achterwielaandrijving en een atmosferische V12, gekoppeld aan een handgeschakelde 6-bak.

De atmosferische en unieke 3,9-liter Cosworth GMA V12 ontwikkelt ‘slechts’ 650 pk en 450 Nm koppel maar draait wel tot een ongezien hoge 12.100 tpm, en tikt dankzij het lage gewicht af op 663 pk/ton. Murray is naar eigen zeggen niet geïnteresseerd in nul tot honderd-tijden of pure topsnelheid, maar mikt veeleer op pure rijsensaties voor op hoofdzakelijk de openbare weg, net zoals bij de F1 het geval was. Daarom mengde hij zich ook met de ontwikkeling van de door Xtrac-geproduceerde handgeschakelde 6-bak. Maar ook de geavanceerde remmen die gebruik van maken een unieke legering van aluminium en carbon-keramiek.

2019_gordon_murray_design_t50_supercar_02

Gordon Murray:

“By working with the team at Cosworth Powertrain we have created the greatest naturally-aspirated engine ever designed for the road. It is the highest revving, highest power density, lightest and fastest-responding naturally-aspirated V12 ever made for a road car.”

Behalve een laag gewicht en veel pk’s krijgt iedere T.50 nog een andere primeur in de vorm van geavanceerd actieve aerodynamica. Murray, die met zijn Brabham BT46B ‘fan car’ ooit de Formule 1 op stelten zette, brengt de technologie nu naar de straat. De T.50 zal achteraan over een 400 mm grote ‘fan’ beschikken die de supercar letterlijk tegen de grond zuigt. Bijkomend voordeel is dat de auto daardoor geen nood heeft aan al te opzichtige scoops en spoilers.

2019_gordon_murray_design_t50_supercar_03

Gordon Murray:

“I designed the F1 as a sort of super GT car – absolutely road-focused with no plan to go racing, which is why the car set new standards for packaging and luggage space. The T.50 design has the same focus and betters the F1 in every area – ingress and egress; luggage capacity; serviceability; maintenance and suspension set-up. Also, driver-selectable engine maps ensure a driving mode to suit every situation.”

De productie van de T.50 (die vermoedelijk later nog een commerciële naam krijgt) is voorzien op 100 exemplaren met de eerste leveringen vanaf 2022. En elk met een prijskaartje van 2 miljoen pond, plus lokale taksen en eventuele opties. Elk T.50 zal door Gordon Murray Automotive in elkaar gezet worden gezet in Surray, VK en enkel gebruik maken van nationaal ontwikkelde onderdelen. Geïnteresseerden kunnen zich alvast aanmelden op GordonMurrayDesign.com.

gordon murray t50 specs 1

gordon murray t50 specs 2