Het lijstje met M-modellen wordt nog maar een wat langer. Welkom M8 Coupé en M8 Cabrio – al dan niet in ‘Competition’ spec.
Wacht, was er al eens geen M8? Klopt. Een prototype van de originele 8-reeks die het evenwel nooit tot (beperkte) productie geschopt heeft. De nieuweling is echter wel een showroomrealiteit en is meteen beschikbaar in vier varianten. Enerzijds als standaard M8 en anderzijds met optioneel Competiton-pakket waardoor het vermogen van de 4,4-liter twin turbo V8 stijgt van 600 naar 625 pk. Beide versies krijgen telkens een maximum koppel van 750 Nm.
Prestaties? Nul tot honderd flits in 3,3 s voorbij (3,4 s voor de cabrio en min 0,1 s voor Competition-modellen), terwijl de topsnelheid elektronisch begrensd is op 250 km/h. Maar met de hulp van het M Driver’s Package wordt dat opgetrokken tot 305 km/h.
Volgens BMW werd de M8 naast de M8 GTE-racer (die volgende week op Le Mans zijn laatste GTE-race rijdt) ontwikkelt. Maar dat neem je best met een flinke korrel zout. De M8 blijft immers een zware en uit de kluiten gewassen GT die het vooral van zijn prestaties op de openbare zal moeten hebben, beter dan op het circuit waar het gewicht en de complexiteit van de auto maar al te zeer in zijn nadeel zal spelen.
Nochtans heeft BMW de M8 volgepropt met een schier oneindig aantal hoeveelheid hard- en software die de sportiviteit van de auto moet ondersteunen en beklemtonen. Van performante vierwielaandrijving met uitschakelbare voortrein (en dus driftmodus) over Cornering Brake Control, Dynamic Brake Control, Automatic Differential Brake, Brake Assist tot Dry Braking functie. Het brake-by-wire-remsysteem innoveert ook met een ‘integrated braking system’ met ‘verschillende niveau’s van remgevoel’ – ongeacht of je nu voor de standaard 395 mm stalen of optionele 400 mm grote carbon keramische remmen kiest. Benieuwd wat dat geven zal.
Daarbovenop krijgt iedere M8 standaard adaptieve dempers, een specifiek M-stuurhuis, actief M-sperdifferentieel, stijvere motorsteunen, extra chassisverstevigingen en voldoende M-branding en badges om al gauw de tel te verliezen. Maar daarmee is de keuze nog niet over. Want behalve de coupé en cabrio, die het CFRP-dak inruilt voor een canvas exemplaar dat je in 15 s en tot en met 50 km/h kunt wegvouwen.
De eerste leveringen van de M8 coupé en cabrio zijn voorzien voor eind dit jaar. Belgische prijzen zijn er momenteel nog niet. Maar reken op vanaftarieven van minstens 130.000 euro.