Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Nee, we hebben ons bij het selecteren van de foto’s niet vergist. Dit is wel degelijk de nieuwe en vijfde generatie Renault Clio. De buitenkant mag dan wel lijken op de perfecte synergie tussen een Mégane en de uitgaande generatie Clio, onderhuids, en vooral wat betreft zijn interieur, is de Franse stadsmini er flink op vooruit gegaan.

Er kan er maar eentje de populairste, of in dit geval meest verkochte B-segmenter van het land zijn, en dat is de Clio. Europees is dat zelfs zilver overall, net na de evergreen VW Golf. De vierde generatie is tot op de dag van zijn pensioen immens populair gebleven. En dat heeft Renault doen beslissen om voor het eerst bij een generatiewissel designtechnisch evolutie te preken, beter dan revolutie. Atypisch Renault en mogelijks een risico op middellange termijn. Maar gezien de extreem grote volumes, en dus het belang van het model, kan je het de Fransen misschien niet kwalijk nemen.

2019_renault_clio_v_rs_line_test_14

2019_renault_clio_v_rs_line_test_162019_renault_clio_v_rs_line_test_04

De rest van de Clio werd gelukkig dichter onder het vergrootglas gehangen. In een oververzadigd segment, en met de komst van die andere Franse klepper Peugeot 208 in het bijzonder, zal het trouwens nodig zijn. De eeuwige rivaal is immers eveneens grondig hernieuwd en ziet er beter uit dan ooit, terwijl hij ook op het vlak van technologie nieuwe maatstaven zet. Maar voor de 208 gecommercialiseerd wordt is het dus de Clio die aan zet is.

Tot 50 kg lichter

De vijfde generatie maakt als eerste binnen de Renault/Nissan-alliantie gebruik van het CMF-B-platform. Dat komt nog steeds met een combinatie van MacPhersons voor en een halfstarre torsieas achter, maar laat vooral toe dat de Clio klaar is voor hybride en elektrificatie. Net als een hele rist actieve en passieve veiligheidssystemen waardoor de Clio opnieuw voor de gegeerde maximumscore van 5 sterren op de NCAP-test gaat. Tevens werd het model 12 mm korter en 8 mm lager, maar wel 66 mm breder voor extra interieurruimte. En ook de koffer werd een tikkeltje groter.

2019_renault_clio_v_rs_line_test_12

Toch valt er ook voor ‘ons’ iets te rapen doordat de Clio dankzij zijn nieuwe architectuur ook tot 50 kg lichter is geworden, terwijl de installatie van een sneller stuur (met een ontdubbelingsverhouding van 14,4 in plaats van 15,2) en een verbeterde chassisstijfheid voor extra precisie en wendbaarheid zorgt.

2019_renault_clio_v_rs_line_test_01

2019_renault_clio_v_rs_line_test_022019_renault_clio_v_rs_line_test_072019_renault_clio_v_rs_line_test_17

En nu we het toch over het stuur hebben. Dat bevindt zich in een interieur dat een kleine transformatie ondergaan heeft. Toegegeven, niet alle fraaie schermen vanop de beter uitgeruste modellen zijn standaard. Maar gecombineerd ziet het geheel er gelikt uit. Zeker met de volledig digitale tellerpartij die evenwel pas vanaf volgend jaar beschikbaar zal zijn.

Toeters en bellen

Qua multimedia heeft Renault een flink aanbod met een drietal versies die dan weer stuk voor stuk compatibel zijn met Apple CarPlay. Standaard krijgt iedere Clio V een 7-duims aanraakscherm (eventueel met ingebouwde navigatie). Optioneel is er ook nog een extra verticale versie van 9,3-duim beschikbaar. Wie voor alle toeters en bellen kiest beschikt daarbij over tal van handige functies zoals automatische updates, realtime verkeersinfo (via TomTom) en tal van geconnecteerde functies via de MY Renault-smartphone-app. Daarmee kan je de Clio ook vanop afstand lokaliseren, openen en/of sluiten of de ruiten bedienen.

2019_renault_clio_v_rs_line_test_06

In de praktijk werkt het systeem aardig intuïtief en ziet het er over het algemeen vrij gelikt uit. Ook al functioneert het aanraakscherm en het systeem nog steeds niet met de vlot- en vloeiendheid van een smartphone. Vooral wanneer het snel moet gaan of bij wissels van de vele individuele functies durft het af en toe nog eens haperen. En dat blijft toch een beetje jammer. Gelukkig maakt het optionele en welklinkende Bose-geluidssysteem veel goed. Net als de vele tuimelschakelaars die gelukkig nog tal van primaire functies voor zich nemen.

Motoren

Op het vlak van motoren heb je momenteel de keuze uit een vijftal varianten. De minst krachtige, een 75 pk sterke 1.0 driecilinder turbo, is er vooral om de prijs te drukken met daarboven de 100 pk-versie van hetzelfde motortje. Deze zal vermoedelijk de meest populaire zijn en levert zijn maximumvermogen bij 5.000 tpm samen met 160 Nm koppel bij 2.750 tpm. IN de praktijk is het echter werken om het motortje op momentum te houden. En de handgeschakelde vijfbak is al evenmin het scherpste mes in de lade. Later krijgt het aanbod echter nog de hulp van een CVT-automaat met gesimuleerde verzetten.

2019_renault_clio_v_rs_line_test_05

2019_renault_clio_v_rs_line_test_092019_renault_clio_v_rs_line_test_152019_renault_clio_v_rs_line_test_13

Momenteel gaat onze voorkeur dus uit naar de 130 pk sterke 1.3 benzine die standaard gekoppeld wordt aan EDC 7-trapsautomaat met dubbele koppeling. Samen met het pittig motortje komt deze in de Clio volledig tot zijn recht en koppelt de ‘bak efficiëntie met prestaties aan gebruiksgemak. Dankzij zijn breed spoor ligt de Clio nog steeds kloek op de weg met veel stabiliteit. Toch verliest de combo een halve ‘R’ vanwege de opmerkelijk keuze om de automaat geen manuele modus te geven, ondanks de aanwezigheid van (optionele) peddeltjes achter het stuur. De Clio laat zich immers genietbaar rijden waardoor je de extra vorm van controle van de op zich prima ‘bak nochtans wel degelijk zou kunnen appreciëren.

2019_renault_clio_v_rs_line_test_08

Conclusie

Met de vijfde generatie Clio heeft Renault zijn populaire B-segmenter doen evolueren naar een compacte versie van zijn grote broer Mégane. Dat uit zich niet alleen in de hoeveelheid beschikbare (veiligheids)snufjes, maar vooral in een interieur dat er flink op vooruit is gegaan met heel wat innovaties, een fraaie lay-out en tal van afwerkingsniveau’s met een uitgesproken invalshoek. Het aanbod motoren blijft voorlopig beperkt tot twee benzines en één diesel met verschillende vermogens, maar zal in 2020 versterkt worden door een hybrideversie die de Clio extra CO2-vriendelijk zal maken. Zelf zijn we echter nog een tikkeltje meer nieuwsgierig naar wat Renault Sport voor de Clio in petto heeft. De RS van de vierde generatie heeft ons immers nooit zo kunnen bekoren als die van twee generaties terug. Gelukkig zit het met de basis van de nieuweling reeds behoorlijk goed.

RENAULT Clio 1.3 TCe (2019)
MOTOR: vier-in-lijn, turbo, CILINDERINHOUD: 1.333 cc, MAX. VERMOGEN: 130 pk (bij 5.000 tpm), MAX. KOPPEL: 240 Nm (vanaf 1.600 tpm), AFMETINGEN L/B/H: 4,05/1,98/1,44 m, LEEGGEWICHT: 1.233 kg, VERSNELLINGEN: 7, automaat, dubbele koppeling, AANDRIJVING: voorwielaandrijving, Banden: 205/45 R17 – Continental EcoContact 6 (rondom), OPGEGEVEN VERBRUIK: 5,2 l/100 km (118 g CO2/km) (NEDC), TOPSNELHEID: 200 km/u, 0-100 KM/H: 9,0 s, VANAFPRIJS: 21.900 euro, SCORE: 3,5/5