Met alle hype rond de Supra zouden we zijn kleine broertje, bijgenaamd Toyobaru, weleens durven vergeten. Onterecht, zo blijkt na een vernieuwde kennismaking met de huidige 2019-variant onder Subaru-vlag. Waarom vooral dat laatste belangrijk is, ontdek je hieronder.
Voor iedere tien GT86’s die in Ōta, Gunma, Japan worden gebouwd, worden er welgeteld twee Subaru BRZ’s geassembleerd. Subaru is ondanks zijn grote betrokkenheid in het sportwagenproject nu eenmaal een veel kleinere speler dan het machtige Toyota. Het telt ook een stuk minder dealers (15 in België om precies te zijn), en verzet bijgevolg ook een kleiner volume. Toch mag je beide sportwagens niet over dezelfde kam scheren. Want hoewel ze voor 95% identiek zijn, heeft DRIVR steevast de Subaru verkozen boven de Toyota. Waarom dan? Het geheim zit ‘em in de beperkte aanpassingen van de ophanging die de BRZ een merkelijk anders, en wat ons betreft beter, rijgedrag geven.
Benieuwd dus of dat nog steeds het geval is op deze unieke ‘Salon Edition’ die speciaal voor het Autosalon van dit jaar gelanceerd werd en standaard onder andere het unieke kleurtje Cool Gray Khaki, zwarte lichtgewicht 17-duimsvelgen, lederen/Alcantara interieur, sportuitlaat en Sachs-dempers krijgt. Blijft de magie overeind?
Pre-Supra
Onze testperiode met de bewuste BRZ kwam er net voor de eerste kennismaking met de Supra, en dus net op tijd om beide sportieve coupé’s nog eens met elkaar te kunnen vergelijken. Qua opzet en technisch lay-out zitten beide modellen in elkaars vaarwater. Maar qua filosofie verschillen ze danig. Waar de Toyobaru inzet op een speels karakter met een fun at low speeds-mentaliteit, is de Supra een technologisch power house die vooral pas bij (erg) hoge snelheden tot leven komt.
Toch kreeg ook de Toyobaru bij zijn lancering de nodige kritiek te verduren. En dan vooral wat betreft de motor die, afgezien van zijn laag zwaartepunt, weinig USP’s in de aanbieding heeft. De 200 pk sterke atmosferische 2.0-liter boxer is door de jaren zo goed als onveranderd gebleven en zou dus nog steeds af-fabriek van kortere verzetten en/of een kleine supercharger kunnen profiteren. Maar de BRZ is in zijn atmosferische setup ook stilaan een unicum in het autolandschap, en dus het complimenteren waard. Een kleine aanpassing aan de eindoverbrenging maakt immers flink wat goed. Althans dat mochten we reeds ervaren in enkele licht aangepaste exemplaren.
Waar de Japanners doorheen de jaren (los van enkele kleine facelifts) wel aan gewerkt hebben is het interieur. Ook dat kreeg initieel veel kritiek. Niet overal terecht wat ons betreft. Maar minder hard kunststoffen en betere materialen kunnen uiteraard nooit kwaad en intussen mag het verschil er zijn. Zeker in deze speciale editie die met zijn half leder en Alcantara interieur met lichtbruine accenten zeker de aandacht trekt. Dat geldt ook voor het up to date-infotainmentsyteem met aanraakscherm dat vlot en snel reageert en over alle nodige functionaliteiten beschikt. Inclusief Apple CarPlay, Android Auto, DAB+ en TomTom-navigatie. Meer moet dat eigenlijk niet zijn.
De rest van het interieur is immers prima met een perfecte zitpositie, een strakke – zij het soms ietwat stroeve 6-bak, een klein en vooral dun stuurtje, heldere tellers (met intussen extra info zoals een digitale olietemperatuurmeter, etc) en zelfs comfortsnufjes zoals stoelverwarming, cruise control, tweeledige tractiecontrole/ESP, automatische airco en xenonverlichting. En ook de nog steeds klassieke en perfect gepositioneerde handrem verdient een pluim. Net als de standaard mechanische Torsen-sper.
Speelvogel
Hoewel het intussen al eventjes geleden was dat we nog in een standaard BRZ hadden gereden, weet de kleine en vooral lichte 2+2 toch opnieuw te overtuigen met zijn zitpositie, laag zwaartepunt en perfecte gewichtsverdeling. Daarbij laat ook het snelle stuur zich opmerken dat ondanks het gebruik van EPAS ook opmerkelijk veel precisie maar vooral gevoel communiceert. In alles merk je dat de BRZ een sporter pur sang is. Weliswaar zonder groot vermogen en met veel te lange verzetten, maar wel met de juiste mentaliteit.
Het verschil qua ophanging en setup met de GT86 laat zich niet zozeer merken in rechte lijn als in de bochten. Daar wil de Toyota immers net iets te graag onder- en oversturen, terwijl de BRZ, ondanks de standaard Prius-banden, heel wat meer opties in de aanbieding heeft. Eerst en vooral heb je een stuk meer vertrouwen in de neus en lijkt er meer grip beschikbaar op en richting limiet. Je kan met andere woorden leunen op de Michelins over beide assen, terwijl je, op commando, ook de achterkant kunt gebruiken om je lijn te trimmen om of eventueel de speelvogel uit te hangen.
Bij de Toyota is dat een stuk minder het geval en ga je je veel sneller storen aan het gladde eco-rubber. Daardoor lijken de verschillen tussen beide coupé’s veel groter dan ze feitelijk zijn. In de BRZ kan je met andere woorden veel preciezer en met meer vertrouwen rijden dan in de Toyota het geval is. Bovendien kan je net zozeer met de achteras spelen – al dan niet via de handige geplaatste handrem of via de goed geplaatste pedalen. Ook al vergt het hoge aangrijpingspunt van de koppeling de nodige gewenning.
Conclusie
De BRZ blijft was ons betreft de extra kilometers richting de dichtstbijzijnde Subaru-dealer absoluut waard. Zijn setup is nog steeds verfijnder en preciezer dan die van zijn Toyota-broertje en blijft een verademing in het steeds meer uniforme autolandschap. Wie op zoek is naar een fijnbesnaarde, achterwielaangedreven volbloed sportwagen tegen betaalbare prijzen en géén MX-5 wil, komt immers al snel bij het befaamde duo uit. Dat de BRZ in de ‘Salon Edition’ meteen over een quasi volledig uitrusting en de juiste opties beschikt, maakt de reeks des te interessanter. Alleen voor de broodnodige parkeersensoren dien je vreemd genoeg nog 532 euro bij te betalen. Het blijven eigenzinnige jongens, die Japanners.
SUBARU BRZ (2019)
MOTOR: viercilinder-boxer, atmosferisch, CILINDERINHOUD: 1.998 cc, MAX. VERMOGEN: 200 pk (bij 7.000 tpm), MAX. KOPPEL: 205 Nm (tussen 6.400 – 6.600 tpm), AFMETINGEN L/B/H: 4,24/1,77/1,32 m, LEEGGEWICHT: 1.241 kg, VERSNELLINGEN: 6, manueel, AANDRIJVING: voorwielaandrijving, Banden: 215/45 R17 (rondom) – Michelin Primacy 3 HP, OPGEGEVEN VERBRUIK: 8,5 l/100 km (191 g CO2/km) (NEDC), TOPSNELHEID: 226 km/u, 0-100 KM/H: 7,6 s, VANAFPRIJS: 34.295 euro, SCORE: 5/5