Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Dat ik met mijn oud coupéetje recent – op de terugweg van DRIVR-rit 3 – een aquaplannende en rondtollende Q7 moest ontwijken hielp ook niet meteen bij mijn ‘fobie’. Dus vonden ze er bij DRIVR niet beter op dan me te plaatsen achter het stuur van een uit de kluiten gewassen SUV. Eentje die zelfs loopt te pronken met een illuster suffix als ‘RS’. Als dat maar positief afloopt.

Ik moet dit testverslag in alle eerlijkheid starten met een kleine ontboezeming. Ik heb nooit hoog opgelopen met SUV’s. Breaks bieden evenveel ruimte, terwijl ze – ceteris paribus – minder verbruiken en betere dynamische kwaliteiten kunnen etaleren. De voordelen van hogere instap of beter overzicht vind ik ook al non-argumenten. Anders zouden onze sofa’s toch inmiddels ook flink hoger van de grond staan? En dat beter overzicht verdwijnt als sneeuw voor de zon als eenieder over een SUV beschikt, dan kijk je immers wederom tegen de wagen voor je aan.

Stoerdoenerij

De Skoda Kodiaq is sowieso een indrukwekkende en stoere verschijning met zijn scherp gelijnd koetswerk van 4,7 m lang, 1,68 m hoog en 1,88 m breed. De RS-variant doet daar visueel, en al zeker in het rood, nog een schepje bovenop met velgen in maatje 20-duims en agressiever getekende bumpers.  Als dat nog steeds niet genoeg is om blikken naar zich toe te trekken, dan is er nog het gecreëerde motorgeluid. Het gebrabbel doet, zoals een omstaander me terecht opmerkte, aan een V8 denken.

2019_skoda_kodiaq_rs_test_01

Echter ademt er een geheel ander soort motor uit de linkeruitlaatpijp (de rechter zit er immers enkel voor de looks). De RS heeft de gekende 2.0-liter viercilinder diesel van de VAG-groep aan boord. Hier goed voor 240 pk maar vooral 500 Nm koppel vanaf 1.750 tpm. Een diesel in een ‘RS’ lijkt initieel misschien heiligschennis, maar een zelfontbrander past volgens ondergetekende alvast beter bij een SUV dan bij een Audi S6 of S7.

Deze koppelrijke krachtbron wordt steevast gekoppeld aan een DSG-versnellingsbak met zeven verzetten. En jawel, deze combo vormt een goed huwelijk. Bij een rustige rijstijl geeft de Kodiaq RS een zijdezachte acceleratie, waarbij er vliegensvlug door de versnellingen wordt gegaan. Enkel indien de weg plots stijgt laat de bak soms een steekje vallen door onvoldoende snel terug te schakelen. Dan valt ook de goed klinkende motor door de mand, door plotseling te kreunen als een typische diesel die beneden zijn ideaal toerental terecht is gekomen.

2019_skoda_kodiaq_rs_test_09

In dergelijke gevallen voel je de noodzaak opkomen om zelf te schakelen, dat kan door middel van de (kunststof) spatels achter het stuur of via de centrale selectiehendel. Deze hendel maakt trouwens de typische onsportieve en onlogische bedieningsfout waarbij je opschakelt door te duwen en terugschakelt door te trekken. Je zou verwachten dat ze bij de VAG-groep intussen tot dezelfde inzichten als Porsche en andere binnen de groep gekomen zijn.

Sportief kantje

Bizar genoeg zet net een sportieve rijstijl minder aan tot zelf het heft in handen nemen. Bij een forser ingeduwd gaspedaal is de DSG immers wel steevast bij de pinken. In dergelijke situaties schiet de Kodiaq ook verrassend snel uit de startblokken. De sprint naar de 100 km/h neemt bijvoorbeeld slechts 6,9 s in beslag. Zozeer zelfs dat deze vierwielaangedreven versie initieel heel even naar grip dient te zoeken.

2019_skoda_kodiaq_rs_test_04

Wanneer ook bochten met dezelfde sportiviteit worden aangevat, blijkt het onderstel van de Kodiaq RS zich verbazend goed van zijn taak te kwijten. De omvang, het hoge zwaartepunt en zijn gewicht van toch al gauw 1.880 kg blijven met name in snelle, lange bochten goed verborgen. De Kodiaq rijgt dan verrassend vlak – zonder echt over te hellen – de bochten naadloos en in sneltempo aan elkaar.

Enkel in krappere bochten laat het formaat zich merken. Mirakels bestaan dan ook niet. Uiteraard zal een grote SUV minder kort om zijn as draaien als een hot hatch. Toch is dit manco nooit storend en valt er ten alle tijden enig rijplezier te rapen vanachter het vrij communicatieve stuur van de RS. De fraaie voorstoelen zijn trouwens eveneens geënt op het steviger bochtenwerk, al mochten de schouders nog wat nadrukkelijker ondersteund worden.

2019_skoda_kodiaq_rs_test_07

De achterste passagiers hebben minder geluk, hun zitbanken krijgen nog wel de RS-logo’s maar deze bieden weinig zijdelingse steun. Een sportieve rijstijl kan dus zorgen voor rondvliegende speeltje of tablets op de achterbank.

Simply clever?

Dat brengt ons naadloos bij de praktische en alledaagse aspecten waarover een SUV – en zeker een ‘Simply Clever’ Skoda – dient te beschikken. Allereerst goed nieuws, een echte keerzijde van de sportieve medaille is er niet. De Kodiaq RS is typisch stug Duits opgehangen zonder ooit oncomfortabel te worden. Op kasseiwegen is het zelfs opmerkelijk hoe deze SUV kan ‘zweven’ ondanks zijn 20” velgen.

2019_skoda_kodiaq_rs_test_11e

2019_skoda_kodiaq_rs_test_072019_skoda_kodiaq_rs_test_03

Enig smet op het – rationele – blazoen is misschien het verbruik, dat eindigde op een gemiddelde van 8,5 l per 100 km – ten overstaande van een officieel normverbruik van 6,4 liter-. Structureel was het moeilijk om onder de 8 liter grens te komen bij een mix van snelwegen, binnenwegen en stadsverkeer. Opsteker is dan weer wel dat het verbruik ook niet veel verder oploopt bij sportief gebruik.

De Simply Clever-gedachte van Skoda zet zich ook door bij de Kodiaq, welke bijvoorbeeld kan genieten van een zwarte beschermende rand die over de deuren floept bij het openen. Minder handig is dan weer dat enkel de voorste deuren automatisch ontgrendelen bij aanraking. Wil je toegang tot de achterdeuren moet je dan eerst de voorste portieren vastnemen of je toevlucht zoeken tot de afstandsbediening.

2019_skoda_kodiaq_rs_test_05

De Kodiaq toont zich daarentegen ten alle tijden als een ruime familiewagen. Al is het predicaat zevenzitter misschien net overdreven, de beenruimte op de derde zitrij stelt immers niet zoveel voor. Beter is hem te beschouwen als een riante vijfzitter met omvangrijke koffer. Met alle achterzetels neergeklapt stijgt het laadvermogen zelfs tot 1.950 liter, genoeg om als occasionele verhuiswagen te kunnen dienen.

Conclusie

Met het verdwijnen van heel wat grotere MPV’s biedt de Skoda Kodiaq sowieso een relatief uniek zevenzitsconcept aan in een strakke, goed afgewerkte en eigentijdse verpakking. De RS voegt daarbij een snuifje peper, zout en rode paprika aan toe: zonder ooit zijn alledaagse roeping uit het oog te verliezen, staat de RS-variant garant voor puike prestaties en enige sportiviteit. Als totaalpakket bekeken  is de prijs van 50.990 euro – of bijna 60.000 euro voor ons erg goed uitgerust exemplaar – dan ook verantwoordbaar.

2019_skoda_kodiaq_rs_test_06

Niettemin ligt het in de lijn der verwachtingen dat er in ons Belgenland maar weinig extravagantere huisvadeRS en –moedeRS zullen gevonden worden om deze potente diesel in huis te halen. De lokroep van een meer prestigieuze badge zal voor de meeste klanten immers te groot zijn, jammer.

SKODA Kodiaq RS 2.0 BiTDI DSG 4×4 (2019)
MOTOR: viercilinder, biturbo, diesel CILINDERINHOUD: 1.968 cc, MAX. VERMOGEN: 240 pk (bij 4.000 tpm), MAX. KOPPEL: 500 Nm (tussen 1.750 – 2.500 tpm), AFMETINGEN L/B/H: 4,69/1,88/1,66 m, LEEGGEWICHT: 1.880 kg, VERSNELLINGEN: 7, automaat, dubbele koppeling, AANDRIJVING: vierwielaandrijving, Banden: 235/45 R20 (rondom) – Michelin Pilot Sport 4, OPGEGEVEN VERBRUIK: 6,4 l/100 km (167 g CO2/km) (NEDC), TOPSNELHEID: 221 km/u, 0-100 KM/H: 6,9 s, VANAFPRIJS: 50.990 euro, SCORE: 3,5/5