Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Audi snelste zakenlimo kan er opnieuw een tijdje tegenaan.

Herinner je de filmklassieker Ronin (1998) waarin getaway driver Larry de volgende gevleugelde woorden uitspreekt: ‘I need something very fast, Audi S8. Something that can shove a little bit. I’m also gonna need a nitrous system‘. De eerste generatie S8 zou op slag tot cultobject verheven worden. Mede dankzij de knap in beeld gebrachte achtervolgingsscènes van regisseur John Frankenheimer.

2019_audi_s8_facelift_06

Spoelen we door naar 2019 dan heeft de standaard S8 zijn wapenarsenaal zien uitbreiden van 340 pk naar maar liefst 571 stuks en 800 Nm koppel. Het Q car-gehalte is er evenwel wat op achteruit gegaan dankzij heel wat chrome accenten en de intussen typische vier uitlaten die in dit geval wél echt zijn. Onder de kap overigens geen zelfontbrander, zoals in het leeuwendeel van de S-modellen van vandaag, maar een 4.0-liter TFSI bi-turbo V8 die ook nog eens wordt bijgestaan door milde hybride-technologie. Goed voor een besparing van naar verluidt 0,8 l/100 km. Alle beetjes helpen, zeg maar.

Laserscanner

Maar daar stopt het lijstje met innovatieve technologieën nog lang niet. Van cilinderuitschakeling over dynamische vierwielsturing, quattro sportdifferentieel, actieve geluidsonderdrukking, een voorspellende actieve ophanging tot een nieuwe Comfort+ stand die actief rolbewegingen countert, allemaal is het standaard op de S8 die daarmee zijn positie van Audi-vlaggenschip extra in de verf zet.

2019_audi_s8_facelift_04

2019_audi_s8_facelift_032019_audi_s8_facelift_05

Ook aan de veiligheid is overigens gedacht met maar liefst tot 38 beschikbare actieve- en passieve veiligheidssystemen waaronder vijf radarsensoren, zes camera’s, twaalf ultrasoonsensoren en een heuse laserscanner. Daarmee beschikt de S8 over voldoende rekenkracht om zelfs het ISS in zijn blootje te zetten.

2019_audi_s8_facelift_02

Hoe snel de vernieuwde S8 precies naar de 100 km/h sprint geeft Audi vreemd genoeg niet mee. Wel dat de topsnelheid zoals gewoonlijk elektrisch gelimiteerd is op 250 km/h. Voor wie ook de remprestaties van belang zijn voorzien de Duitsers nog optionele en 420 mm/370 mm grote geventileerde keramische remmen met maar liefst 10 zuigers voor, die ook nog eens 9,6 kg onafgeveerd gewicht wegnemen. Hoeveel de vernieuwde S8 bij ons zal kosten is voorlopig niet geweten.