Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Een pickup? Op DRIVR? Of we nu helemaal gek zijn geworden? Allesbehalve. Want de Ranger Raptor is verre van een normale pickup.

Want de Ranger Raptor is niet zomaar een pickup. Net als zijn all American broertje F-150 Raptor die vanzelfsprekend een maatje groter meet, zit er immers substantie achter de waanzin van de uit de kluiten gewassen Ranger. Die is flink wat hoger en breder dan het standaard exemplaar, maar nog net aanvaardbaar voor ons smallere, Europese wegennet.

2019_ford_ranger_raptor_test_14

De Ranger Raptor staat zo’n 150 mm breder voor- en achteraan en zo’n 51 mm hoger op zijn poten voor niet alleen een imposant postuur maar ook flink verhoogde terreincapaciteiten. Net als zijn grote broer maakt hij gebruik van hoog performante Fox-dempers met extra grote reservoirs, interne bypass en Position Sensitive Damping-technologie, en 32% extra veerweg voor- en 18% achteraan. Daardoor rijdt de Raptor niet alleen zachter dan de klassieke Ranger, maar kan de ophanging bovenal een pak meer slaag verwerken. Zelfs in ongeladen toestand. De bodem werd ook nog eens extra versterkt met dikkere beschermplaten voor de meest vitale onderdelen.

2019_ford_ranger_raptor_test_192019_ford_ranger_raptor_test_042019_ford_ranger_raptor_test_06

De juiste keuze

Onder de imposante kap ligt nochtans geen dikke atmosferische V8 of zelfs de bi-turbo V6 van de huidige full fat Raptor, maar een gekietelde bi-turbo 2,0-liter viercilinder… diesel. Die perst er 213 pk en 500 Nm koppel uit en wordt standaard gekoppeld aan Ford’s 10-traps automaat. De juiste keuze wat ons betreft want de automaat koppelt gebruiksgemak en prestaties aan een min of meer aanvaardbaar verbruik van om en bij de 10 à 11 l/100 km. Een kleine prestatie gezien zijn frontaal oppervlak, rijklaar gewicht van 2.510 kg en specifieke BF Goodrich All Terrain T/A KO2-ballonbanden maatje 285/70 R17.

2019_ford_ranger_raptor_test_03

2019_ford_ranger_raptor_test_092019_ford_ranger_raptor_test_052019_ford_ranger_raptor_test_20

Visueel imponeert de Europese Raptor dus al zeker. Maar hoe zit het dan met zijn prestaties offroad? Om dat uit te zoeken trokken we naar de zandgroeve van Mont Saint Guibert waar de Raptor zijn kunsten mocht bewijzen op een uitdagend parcours dat er gezien de weersomstandigheden erg droog en dus euh zanderig bijlag. Bovendien kunnen we ons nauwelijks voorstellen dat het leeuwendeel van de Raptors met veel meer uitdagende omstandigheden zullen te maken krijgen. Kortom, een goede test.

2019_ford_ranger_raptor_test_10

Driftmonster

Of toch niet helemaal… Want al snel blijkt dat de Raptor het parcours vierkant uitlacht. Rijden we het op zich vrij lange parcours de eerste keren nog in vierwielaangedreven modus, dan proberen we dat de volgende keren als in de standaard achterwielaangedreven setting. Combineer dat met een sperrend achterdifferentieel en een uitschakelbare tractiecontrole/ESP dat grote hoeken toelaat – zelfs op snelheid – en al snel tovert de Raptor zich om tot een hilarisch driftmonster. En dat terwijl steile hellingen of andere moeilijkheden al evenmin een probleem vormen. Zolang we het momentum maar behouden, zeg maar.

2019_ford_ranger_raptor_test_11

De nochtans relatief kleine tweeliter komt daarbij nooit in ademnood dankzij zijn in serie geplaatste turbo’s (die naar verluidt tot in het extreme getest zijn) en 10-trapsautomaat met zelfs bediening aan het stuur. Zijn aan het stuur gemonteerde en geperforeerde metalen schakelpeddels herken je misschien zelfs van de Ford GT. Beetje bij de haren getrokken. Maar ze voelen op zijn minst wel goed aan.

2019_ford_ranger_raptor_test_01

2019_ford_ranger_raptor_test_172019_ford_ranger_raptor_test_16

Maar misschien nog indrukwekkender is de ophanging die soepel weet te zijn on- en offroad maar vooral evenredig flexibel blijft naarmate de snelheid de hoogte ingaat. Op een iets meer horizontaal stuk, met nochtans grote oneffenheden, kunnen we het gaspedaal extra diep induwen maar geven de Fox-dempers geen krimp. Integendeel. Hoe meer slaag je ze geeft, hoe liever ze lijken te hebben. Bijzonder indrukwekkend allemaal. En of de Baja 1000 lonkt!

2019_ford_ranger_raptor_test_07

Dijk van een werkpaard

Maar daar wringt nu meteen ook het schoentje. Want waar in godsnaam ga je bij ons dergelijke omstandigheden kunnen ensceneren? Niet iedereen heeft immers zomaar toegang tot een zandgroeve, terwijl de Raptor voor de baan op het randje van het belachelijke oogt en gezien zijn formaat lang niet even praktisch is.

2019_ford_ranger_raptor_test_15

2019_ford_ranger_raptor_test_182019_ford_ranger_raptor_test_08

En toch. En toch. Het extra comfort van zijn ophanging maakt ‘em wel een fenomenaal comfortabele pickup, terwijl zijn sportief en goed steunend meubilair (of toch naar pickupnormen) ook welkom is. Tel daar een resem technologische snufjes en andere handigheden bovenop en de Raptor blijkt een dijk van een werkpaard te zijn die feitelijk zijn gelijke niet kent. Hou er alleen rekening mee dat het maximum trekvermogen geen 3,5 maar 2,5 ton meer is. Zijn (quasi full option) prijs van 58.352 euro zouden we dan ook ‘fair’ durven noemen. Alleen jammer dat het bij ons zo lastig is om ‘em af en toe eens flink te keer te kunnen laten gaan.

FORD Ranger Raptor (2019)
MOTOR: vier-in-lijn, bi-turbo diesel, CILINDERINHOUD: 1.996 cc, MAX. VERMOGEN: 213 pk (bij 3.750 tpm), MAX. KOPPEL: 500 Nm (tussen 1.760-2.000 tpm), AFMETINGEN L/B/H: 5,36/2,18/1,87 m, GEWICHT: 2.510 kg, VERSNELLINGEN: 10, automaat, AANDRIJVING: achter/vierwielaandrijving (inschakelbaar), OPGEGEVEN VERBRUIK: 8,9 l/100 km (233 g CO2/km), BANDEN: 255/35 R19 (V), 275/35 R19 (A) , TOPSNELHEID: 170 km/u (begrensd), 0-100 KM/H: 10,5 s, VANAFPRIJS: 58.352 euro, SCORE: 4,5/5