Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De Nissan GT-R heeft door de jaren alleen maar aan GT-capaciteiten gewonnen. We namen hem dus wat graag mee naar de afgelopen editie van het ADAC 24h Rennen.

Had je ons in een niet zo ver verleden gevraagd om met een GT-R naar de ‘Ring te rijden, dan hadden we allicht onze bedenkingen gehad. Niet vanwege de stukken Autobahn of het boenderen op ‘Ring zelf, maar vanwege de gelimiteerde stukken ertussen. De eerste modeljaren van de R35 stonden immers niet gekend vanwege hun raffinement aan constante snelheden. Meer ‘R’ dan ‘GT’ zeg maar.

2019_nissan_gtr_nurburgring24_77

Active noise-cancelling technologie

Met de komst van de modeljaarupdate 2017 heeft Nissan daar echter een mouw aan gepast. Het is zonder twijfel de meest significante update die de GT-R tot nog toe genoten heeft, met een resultaat dat er mag wezen. De combinatie van extra geluidsisolatie, active noise-cancelling technologie (ANC) en fel verbeterde interieurmaterialen bovenop een vernieuwd infotainmentsysteem hebben ervoor gezorgd dat de meest pijnpunten zijn weggewerkt. Daardoor is Godzilla eindelijk evenveel ‘GT’ als ‘R’ – en klopt de inhoud meer dan ooit met de verpakking.

2019_nissan_gtr_nurburgring24_01

2019_nissan_gtr_nurburgring24_052019_nissan_gtr_nurburgring24_752019_nissan_gtr_nurburgring24_04

Toch vielen er ook slachtoffers. Zo verhuisden de aluminium schakelpeddels van de kolom naar het stuur (naar verluidt op vraag van klanten) en werd de hydraulische servo ingeruild voor een elektronisch exemplaar. Daardoor voelt het stuur nu lichter aan, maar is het wel veel van zijn feedback kwijt. Een jammere zaak, aangezien de R35 net daarin uitblonk. You win some, you lose some.

Onderweg naar de stukjes onbegrensde Autobahn ontpopt de GT-R zich in ieder geval als een fraaie GT. Eentje die er nog steeds graag een gemiddelde van 160 km/h op nahoudt, maar die dat – dankzij de cruise control en het gewonnen comfort – voortaan ook comfortabel doet. Voor het eerst kan je daardoor makkelijk een gesprek met je passagier(s) voeren zonder je stem te moeten verheffen.

2019_nissan_gtr_nurburgring24_76

2019_nissan_gtr_nurburgring24_802019_nissan_gtr_nurburgring24_78

Meer Rrrrrr

Maar eens de Landesgrenze gekruist en de vijf diagonale streepjes in het bijzonder, mag de Nissan meer Rrrrrr tentoon spreiden. De 3,8-liter IHI-twin-turbo V6 duwt er tegenwoordig zo’n slordige 570 pk en 637 Nm koppel uit en presteert atletischer dan ooit tevoren. Bovendien merk je dat de motor het liefst hoog in de toeren presteert, met verpletterende prestaties tot gevolg. En dat ondanks een gewicht van toch al gauw 1,8 ton. Een bewuste keuze volgens hoofdingenieur Kazutoshi Mizuno, daar het gewicht de GT-R de nodige tractie geeft. Maar wat als de Godzilla voor de straat de receptuur van die voor het circuit zou volgen?

2019_nissan_gtr_nurburgring24_61

De raceversie heeft immers geen vierwielaandrijving meer, legt zijn dikke V6 lager en dieper in het chassis en zet – mede dankzij een rist gewichtsbesparende maatregelen – minder dan 1.300 kg op de weegschaal. Daardoor wordt zijn motor door de balance of performance-regel (BoP) teruggeschroefd naar iets meer dan 500 pk. Maar of het daardoor minder leuk zou worden? Afgaande op diens prestaties op circuit in ieder geval niet, want zelfs zoveel jaar na datum blijft het een geliefde circuitracer voor tal van professionele én privéteams.

2019_nissan_gtr_nurburgring24_06

Hoelang de huidige GT-R nog gaat meegaan, weet niemand buiten Nissan. Maar dat de R35 na al die jaren nog steeds zijn mannetje staat, zegt best veel over hoe revolutionair het concept was bij zijn onthulling in 2007. Intussen heeft Nissan zichzelf (en 50 gelukkige klanten) getrakteerd op de unieke GT-R50, die in samenwerking met Italdesign tot stand is gekomen. Maar met een prijskaartje van al gauw 1 miljoen euro ligt die ver weg van het ethos van het relatief betaalbare productiemodel dat dan wel op leeftijd mag zijn, maar gezonder blijkt dan ooit. Helemaal op zijn Japans dus.

2019_nissan_gtr_nurburgring24_65

2019_nissan_gtr_nurburgring24_382019_nissan_gtr_nurburgring24_43

2019_nissan_gtr_nurburgring24_38

2019_nissan_gtr_nurburgring24_442019_nissan_gtr_nurburgring24_35

2019_nissan_gtr_nurburgring24_39

2019_nissan_gtr_nurburgring24_672019_nissan_gtr_nurburgring24_712019_nissan_gtr_nurburgring24_68

2019_nissan_gtr_nurburgring24_13

2019_nissan_gtr_nurburgring24_522019_nissan_gtr_nurburgring24_49

2019_nissan_gtr_nurburgring24_42

2019_nissan_gtr_nurburgring24_32

2019_nissan_gtr_nurburgring24_222019_nissan_gtr_nurburgring24_192019_nissan_gtr_nurburgring24_15

2019_nissan_gtr_nurburgring24_40

2019_nissan_gtr_nurburgring24_20

2019_nissan_gtr_nurburgring24_072019_nissan_gtr_nurburgring24_36

2019_nissan_gtr_nurburgring24_03

[Met dank aan Dennis Noten die alles voor de gelegenheid op 85mm gefotografeerd heeft.]

NISSAN GT-R (MY 2017)
MOTOR: V6 (60°), bi-turbo, CILINDERINHOUD: 3.799 cc, MAX. VERMOGEN: 570 pk (bij 6.800 tpm), MAX. KOPPEL: 637 Nm tussen 3.200 – 5.800 tpm, AFMETINGEN L/B/H: 4,69/1,90/1,37 m, LEEGGEWICHT: 1.720 kg, VERSNELLINGEN: 6, DCT, AANDRIJVING: vierwielaandrijving, OPGEGEVEN VERBRUIK: 13,1 l/100 km (148 g CO2/km), BANDEN: 255/40 ZRF20 / 285/35 ZRF20 Dunlop® Sport Maxx GT 600 DSST CTT, TOPSNELHEID: 315 km/u, 0-100 KM/H: 2,5 s, VANAFPRIJS: 99.900 euro, SCORE: 4,5/5