Op het Autosalon van Tokio heeft Mazda zonet zijn MX-30 wereldkundig gemaakt. Een puur elektrische SUV met RX-8-achtige freestyle-deuren en 200 km rijbereik.
Hoewel hij pas eind 2020 bij de dealers staat heeft Mazda er nu al voor gekozen om zijn elektrische MX-30 te lanceren. De compacte SUV/crossover met een lengte van 4,4 m pakt uit met RX-8-achtige deuren, een E-Skyactiv-aandrijflijn van 143 pk en 264 Nm koppel en een 35,5 kWh grote batterij. Goed voor een rijbereik van ongeveer 200 km (WLTP). Niet meteen grensverleggend, maar ook niet ondermaats.
Mazda mikt naar eigen zeggen op een ander soort clientèle en ziet de MX-30 vooral als een fijn sturende tweede wagen, naast eentje met conventionele aandrijflijn. Tevens merkt het ook op dat 200 km nog steeds heel wat meer is dan de 48 km die de Europese chauffeur gemiddeld aflegt per dag. En dat klopt uiteraard ook. Al staat het niet meteen indrukwekkend in de brochures. Over de oplaadcapaciteiten is momenteel weinig geweten behalve dat laden met AC tot 6,6 kW mogelijk zal zijn. Net zoals snelladen met DC en DC met de CHAdeMO- of de COMBO-norm. Meer technische details volgen echter later nog.
Het design van de MX-30 is volgens Mazda gebaseerd op het less is more-principe en dat uit zich vooral aan de binnenkant waar het interieur optimaal gebruikt maakt van zijn elektrische architectuur. Je krijgt met andere woorden heel wat binnenruimte. Maar ook een zwevende middenconsole die voor de gelegenheid uit kurk vervaardigt is. Het leder is dan weer vervangen door een plantaardig alternatief, terwijl voor de deurbekleding is gekozen voor een natuurlijk aanvoelend materiaal dat ontwikkeld is op basis van gerecycleerde PET-kunststof.
Hoewel de MX-30 pas in de tweede helft van volgend jaar naar de showrooms komt, is voorbestellen al mogelijk. Vandaar ook een bijzondere launch edition met extra standaarduitrusting en een prijs van 34.590 euro.
Technische specificaties: