De GT4-variant van de Toyota GR Supra gaat niet langer als concept door het leven, en zal vanaf maart volgend jaar beschikbaar zijn voor zowel amateurs als professionelen.
Wie over de juiste licentie en de nodige centen beschikt kan vanaf maart volgend jaar intekenen op de GT4-variant van de nieuwe Supra. Deze is nog steeds gebaseerd op de straatauto (rijtest), maar is voorzien van een resem updates en een krachtkuur. Daardoor produceert de BMW B58 zes-in-lijn (met nog steeds enkele turbo) nu maximaal 430 pk en 650 Nm koppel (afhankelijk vna de balance of performance (BoP)). Onder andere dankzij een specifiek motormanagement van Magneti Marelli en een raceuitlaat van de specialisten van Akrapovic.
Een verzet minder
Opvallend is dat de GT4-variant de ZF-koppelomvormer van de straatmachine behouden heeft– update* Deze blijkt vervangen te zijn door een 7-traps DCT van Getrag. Wel heeft Gazoo Racing de drijfstangen ingeruild voor versterkte exemplaren van GKN, en is de elektronisch gestuurde mechanische sper vervangen door een racewaardig mechanisch exemplaar.
De ophanging bestaat nog steeds uit een MacPherson voor- en multilink achter, maar is nu gezegend met instelbare KW-depers, terwijl de stalen Brembo-remmen nu 390 mm voor- (6 zuigers) en 355 mm achteraan (4 zuigers) meten. De 18-duims wielen zijn tenslotte afkomstig van OZ en zijn voorzien van specifieke Pirelli’s met maatje 305/66 rondom.
Taartschep
Naast technische upgrades is de Supra GT4 ook voorzien van nieuwe aerodynamische elementen zoals een voorste splitter, diffusor en een uit de kluiten gewassen taartschep. Gazoo Racing heeft er echter voor gekozen om deze uit meer milieuvriendelijke natuurlijke vezels en composiet te maken, beter dan koolstofvezel. Beter voor de natuur, maar ook voor de portemonnee van de raceteams die de Supra GT4 zullen inzetten.
Alles samen weegt de Supra voor het circuit daardoor nog 1.350 kg. Inclusief racespecifieke hardware zoals een FIA-gekeurde rolkooi, harnassen, blussysteem, motorsport-ABS, telemetrie en luchtkriksysteem. Al kunnen klanten daar nog extraatjes aan toevoegen zoals een achteruitrijcamera of een controlesysteem voor de bandendruk.
Prijzen
De track only Supra GT4 zal vanaf maart volgend jaar beschikbaar zijn voor Europese klanten met de eerste leveringen in Augustus. Prijzen van de Supra GT4 starten bij 175.000 euro, zonder opties en lokale taksen wel te verstaan.