Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Voor wie naar een M3 Touring verlangt hebben we slecht nieuws. Die staat immers nog steeds niet op de planning. Wel geeft München ons nu de X3 M (en X4 M) – al dan niet met Competition Pack. Een waardig alternatief?

Als het aan BMW ligt wel. Tot op heden hadden de Duitsers immers geen direct antwoord op rivalen zoals de Mercedes-AMG GLC (Coupé) 63(S) (rijtest), Jaguar F-Pace SVR (rijtest) of Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio. Ook al is het via de X5 M en X6 M niet aan zijn proefstuk toe wat betreft snelle en capabele SUVs. Met de X3 en X4 in M-livrei introduceert BMW nu een performance SUV die een maatje kleiner is. Nu ja. Met een lengte en breedte van respectievelijk 4,8 en 1,9 meter kan je de X3 M bezwaarlijk klein noemen. Licht al evenmin. Want met een vertrekkensklaar gewicht van meer dan 2 ton zet de benjamin zelfs meer gewicht op de schaal dan de vierwielaangedreven M5 (rijtest). Slik!

2019_bmw_x3m_competition_test_11

2019_bmw_x3m_competition_test_152019_bmw_x3m_competition_test_22

Wat zit er onder dat gespierd koetswerk ?

Enerzijds BMW’s M xDrive-vierwielaandrijving, die we kennen van de nieuwe M5 en de klemtoon onder alle omstandigheden op de achteras legt – maar niet over een uitschakelbare modus beschikt die de vooras buiten spel zet. En anderzijds een gloednieuwe versie van de M bi-turbo zes-in-lijn die ook in de volgende generatie M3 en M4 zal te vinden zijn. Met 80% nieuwe onderdelen verschilt deze volgens BMW voldoende van zijn voorganger (S55) om over een volwaardig nieuw blok (S58) te mogen spreken.

2019_bmw_x3m_competition_test_19

Dat uit zich enerzijds in meer pk’s en koppel. Of 480 pk en 550 Nm (510 pk/600 Nm voor deze X3 M Competition) om precies te zijn. Zonder dat de motor daarbij gebruik moet maken van technische spitsvondigheden à la waterinjectie zoals bij de afgelopen M4 GTS het geval was. Ook belooft BMW een meer hoogtoerig karakter.

2019_bmw_x3m_competition_test_12

2019_bmw_x3m_competition_test_172019_bmw_x3m_competition_test_182019_bmw_x3m_competition_test_13

Het onderstel maakt gebruik van stijvere bussen en verbindingen. Goed voor extra precisie en feedback, terwijl de standaard adaptieve dempers instaan voor een veelzijdig karakter. Die veelzijdigheid uit zich ook in het aantal rijmodi dat naar moderne M-gewoonte weer (té) uitgebreid is, met aparte settings voor zowel de motor, 8-trapsautomaat koppelomvormer, ophanging, besturing en tractiecontrole. Gelukkig monteert BMW intussen ook twee rode sneltoetsen (M1 en M2) waarmee je vingervlug je favoriete settings kunt bundelen en oproepen.

2019_bmw_x3m_competition_test_06

Is het Competition Pack het aanvinken waard?

Voor het ‘luttele’ bedrag van 4.000 euro krijg je een heleboel extra’s zoals diamond cut 21-duimsvelgen, actieve sportuitlaat, M sportzetels met geïntegreerd en verlicht logo, verlichte deurdrempels en een interieur met Merino-leder waardoor de bundel ons de evidentie zelve lijkt. Zeker omdat de motor dan eens 30 pk extra produceert en dus nog iets krachtdadiger uit de hoek komt. Met dergelijk rijklaar gewicht komt elke paardenkracht tenslotte van pas.

2019_bmw_x3m_competition_test_08

2019_bmw_x3m_competition_test_042019_bmw_x3m_competition_test_16

Wat betreft die actieve sportuitlaat evenwel nog een waarschuwing. Want wie op aangeven van BMW een ‘karaktervolle motorsound verwacht die je gegarandeerd kippenvel bezorgt’ is er aan voor de moeite. Mede dankzij de heersende emissienormen, en dus benzinepartikelfilters, blaast de zes-in-lijn eerder door een strootje waardoor het (deels) fictieve geluid meer dan ooit van pas komt. Wie zijn X3 M dus wil laten klinken zoals geadverteerd, zal zich noodgedwongen tot de aftermarketscene moeten wenden.

2019_bmw_x3m_competition_test_14

Hoe zit het met de rest van de formule?

Wie een pijlsnelle SUV verwacht die ook nog comfortabel weet te zijn is er deels aan voor de moeite. Geen haar op ons hoofd dat erover twijfelt dat de X3 M op een indrukwekkende manier het circuit kan tackelen. Want zeker in de Sport Plus-modus, en met de dempers in de meest stijve stand, tovert de SUV een koetswerkcontrole op zijn 21-duims Michelins die de verbeelding tart.

2019_bmw_x3m_competition_test_01

2019_bmw_x3m_competition_test_072019_bmw_x3m_competition_test_202019_bmw_x3m_competition_test_05

Het liefst beschik je dan wel over een biljartvlak parcours. Want het verschil tussen de meest stijve en meest comfortabele stand van de dempers is eerder beperkt. Zeker in België valt de X3 M daardoor regelmatig uit zijn rol van complete allrounder. Het snelle aspect tackelt de M immers als geen ander, maar qua comfort zijn er duidelijk toegevingen gedaan ten voordele van rondetijden. Al is het gelukkig niet zo uitgesproken als bij de AMG GLC Coupé 63S die nog een stap verder gaat.

Hoe zit het met die S58?

De nieuwe 3,0-liter zes-in-lijn is in sé een grondig herwerkte versie van zijn weinig geliefde voorganger, maar het karakter van de neofiet ligt ons gelukkig een stuk beter. Het blok heeft meer honger voor toeren en overvalt het chassis niet langer met een overdaad aan koppel onderin. Echt belachelijk snel voelt de X3 M echter niet. En daar zit zijn hoog gewicht uiteraard voor iets tussen. Maar het blok biedt perspectieven naar de toekomst toe, en in lichtere modellen in het bijzonder, waar het nog meer zal kunnen schitteren.

2019_bmw_x3m_competition_test_10

2019_bmw_x3m_competition_test_212019_bmw_x3m_competition_test_02

Enkel de soundtrack ontbreekt. En wat dat betreft beloven de M en Competition-badge misschien toch iets meer dan ze effectief kunnen waarmaken. Ook al kan je je de vraag stellen of beide badges überhaupt iets te zoeken hebben op achterklep van een hoogpotige zoals de X3.

Is deze X3 M de ‘M3 Touring’ waar zovelen op aan het wachten zijn?

Niet echt wat ons betreft. Want hoe smakelijk het pakket er mag uitzien en lijkt, het is en blijft te  gecompromitteerd door de typische eigenschappen van een SUV zoals een hoog zwaartepunt, gewicht, etc. De X3 M tackelt zonder twijfel de meeste circuits met erg snelle rondetijden, maar erg veel zal je daar op de openbare weg niet aan hebben. Los van het stuurgevoel dat er duidelijk op vooruit is gegaan en standaard zou mogen zijn op iedere moderne BMW.

2019_bmw_x3m_competition_test_03

Geef ons daarom maar een reguliere X3 met een gepeperde zes-in-lijn diesel of benzine, inclusief alle opties. En dat aan een fractie van de prijs. Deze zal niet alleen comfortabeler en zuiniger zijn, en bijna even snel in dagelijkse omstandigheden, maar ook over een meer SUV-waardige ophanging beschikken die zijn bestuurder en inzittenden zeker zullen weten appreciëren.

2019_bmw_x3m_competition_test_09

We zitten met andere woorden nog steeds op onze honger wat betreft zo’n lagere, maar niettemin extra praktische M. Of M-GmbH effectief ook een M3 Touring zal bouwen is lang niet zeker. Zeker omdat Jan Modaal SUV-gek blijft en ‘Tourings’ het traditioneel gezien alleen maar goed doen in Europa. Audi bewijst echter dat het anders kan en introduceerde onlangs (en voor het eerst) ook zijn RS6 Avant in de VS. Wie weet brengt het de boekhouders in München op gedachten.

BMW X3 M Competition (2019)
MOTOR: zes-in-lijn, bi-turbobenzine, CILINDERINHOUD: 2.993 cc, MAX. VERMOGEN: 510 pk (bij 6.250 tpm), MAX. KOPPEL: 600 Nm (tussen 2.600-5.950 tpm), AFMETINGEN L/B/H: 4,72/1,90/1,67 m, GEWICHT: 2.045 kg, VERSNELLINGEN: 8, automaat, AANDRIJVING: vierwielaandrijving, OPGEGEVEN VERBRUIK: 10,5 l/100 km (239 g CO2/km), BANDEN: 255/40 ZR21, 265/40 ZR21 – Michelin Pilot Sport 4S, TOPSNELHEID: 285 km/u* (met optioneel M Drivers Package), 0-100 KM/H: 4,1 s, VANAFPRIJS: 95.415 euro (+4.000 euro M Competition Pack), SCORE: 4/5