Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Tijdens de lancering van de CX-30 konden we reeds kort proeven van Mazda’s revolutionaire benzinemotor met compressieontsteking. Deze bleek in de praktijk iets minder sensationeel dan de cijfers lieten vermoeden. Vergaat het de atmosferische tweeliter beter op Belgische bodem?

Van CX-30 (rijtest) naar Mazda 3 (rijtest) lijkt een grotere stap dan je vermoeden zou. Beide modellen delen immers hun chassis en technologie. Maar wat we in Barcelona reeds in de smiezen hadden blijkt al snel correct te zijn. Want nog voor we de terreinen van de Belgische importeur goed en wel verlaten hebben lijkt onze conclusie de juiste te zijn: De 3 rijdt een stuk fijner dan zijn crossoverbroertje dankzij zijn lager zwaartepunt. Maar dé nieuwigheid ligt uiteraard onder de motorkap. Een benzinemotor met compressieontsteking die Mazda Skyactiv-X gedoopt heeft.

2019_mazda3_skyactivx_test_02

Deze functioneert – onder bepaalde omstandigheden – net als een diesel. Goed voor het verbruik, de prestaties en vooral de CO2-uitstoot. In het geval van deze tussen 125 en 142 g CO2/km (WLTP). Niet slecht gezien het vermogen van 180 pk (bij 6.000 tpm) en 224 Nm koppel (bij 3.000 tpm). Of toch voor een atmosferische verbrandingsmotor met milde-hybrideondersteuning.

Iets lichter

Dat de 3, net als de rest van het Europese Mazda-gamma, over uitsluitend atmosferische benzinemotoren beschikt is tegelijk een zegen en een vloek. Aan de ene kant zijn ze relatief eenvoudig, efficiënt en geraffineerd. Maar aan de andere kant ontbreekt het hen ook aan de punch onderin die zo typisch is aan moderne turbobenzines. Ook al omdat Mazda zich genoodzaakt ziet lange verzetten te implementeren wil het het verbruik drukken. Zeker op papier.

2019_mazda3_skyactivx_test_06

Het was een van onze kritieken toen we de CX-30 aan de tand voelden en dat is bij deze 3 uiteraard ook het geval. Al helpt het wel dat de hatchback iets lichter is. Het piekvermogen van 180 pk zal je ook hier evenwel zelden ervaren. Ook hier passeer je immers de honderd in tweede versnelling en knal je dus comfortabel voorbij de legale maximumsnelheid in het derde verzet. Men een sprint naar de 100 km/h in 8,2 s en een topsnelheid van 216 km/h presteert de 180 pk sterke 3 correct. Maar ook niet veel meer dan dat.

2019_mazda3_skyactivx_test_12

Relaxte rijstijl

Je zal dus vaak moeten schakelen wil je er de vaart in houden. Maar wat betreft countert de 3 met een fijne handbak en goed afgewogen pedalen. Al bij al is de manuele versie daarom zeker geen straf. Het chassis gedraagt zich licht en neutraal, waardoor de 3 al snel vertrouwd aanvoelt. Maar wie echt zuinig wil rijden beschikt beter over een ijzeren discipline of kiest desgewenst voor de automaat die een nog meer relaxte rijstijl in de hand werkt.

2019_mazda3_skyactivx_test_09

2019_mazda3_skyactivx_test_052019_mazda3_skyactivx_test_132019_mazda3_skyactivx_test_04

Ook de rest van de 3 straalt immers een zeker rust uit. Enerzijds door zijn interieur met zijn strakke en eenvoudige, doch uitgekiende lay-out, uitstekende materialen (gezien de prijsklasse) en handige features zoals een standaard head-up display, infotainmentsysteem en snufjes zoals zetel- en stuurverwarming. Al laat Mazda zich bij dat laatste, net als andere Japanse constructeurs verleiden tot een stuur dat enkel op de 9 en 3-positie verwarmd is. Best vervelend als de temperatuur op boordcomputer rond het vriespunt schommelt.

Hamvraag

De hamvraag blijft natuurlijk of Skyactiv-X zijn meerprijs van 1.500 euro (tegenover een versie met gelijke uitrusting) weet te rechtvaardigen. Met een testverbruik van 6,5 l/100 km – onder gemengde omstandigheden – zijn we geneigd te zeggen van niet. Want zelfs al slaag je erin het gemiddeld verbruik onder de 6 liter te duwen, dan nog zet je daarmee geen nieuwe bakens. Enkel voor wie sowieso voor een goed uitgeruste versie zou kiezen lijkt de ‘X’ de logische keuze.

2019_mazda3_skyactivx_test_03

Zij die gehoopt hadden dat met de Skyactiv-X de 3 eindelijk een motor zou krijgen met evenveel pit als het goed gebalanceerde chassis zijn er dus nog steeds aan voor de moeite. De 122 pk sterke instapper is immers vooral een instapper, terwijl ook de diesel niet meteen aanzet tot een snedig rijgedrag.

2019_mazda3_skyactivx_test_02

2019_mazda3_skyactivx_test_072019_mazda3_skyactivx_test_012019_mazda3_skyactivx_test_08

Of er een soort van MPS-achtige versie moet komen laten we in het midden – ook al omdat we geen te beste herinneringen hebben aan het koppelstuurmonster van weleer. Maar zeker op motorisch vlak mag het nog best wat pittiger. Het ontbrekende stukje zeg maar in wat anderzijds een fraaie puzzel is.

MAZDA 3 2.0 Skyactiv-X (2019)

MOTOR: vier-in-lijn benzine, atmosferisch CILINDERINHOUD: 1.998 cc, MAX. VERMOGEN: 180 pk bij 6.000 tpm, MAX. KOPPEL: 224 Nm bij 3.000 tpm, AFMETINGEN L/B/H: 4,46/1,80/1,44 m, GEWICHT: 1.320 kg (inclusief bestuurder 75 kg), VERSNELLINGEN: 6, manueel , AANDRIJVING: voorwielaandrijving, OPGEGEVEN VERBRUIK: 4,4 – 4,5 l/100 km (100 – 103 g CO2/km) (NEDC) // 5,5 – 5,8 l/100 km (125 – 132 g CO2/km) (WLTP), BANDEN: 215/65 R16 (215/55 R18 in optie), Yokohama BlueEarth GT (standaard), TOPSNELHEID: 216 km/u, 0-100 KM/H: 8,2 s, VANAFPRIJS: 27.590 euro, SCORE: 4/5