Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De Allroad-formule is ondertussen 20 jaar oud maar duidelijk nog niet uitgewerkt. Wij gingen een weekje op pad met de opgehoogde A6 in drieliterformaat en vonden het ideale tegengif voor de inzettende winterblues.

Eigenlijk is het een mirakel dat de Allroad nog steeds in de Audi-brochure staat. Je zou kunnen denken dat SUV’s zoals de Q3 en de Q5 een opgehoogde break helemaal overbodig zouden maken, maar niets blijkt minder waar. Bij het merk met de vier ringen is de Allroad immers een evergreen te worden, die ondertussen ook op de A4 Avant te hebben is maar historisch nog altijd nauwer met de A6 Avant verbonden is. Sinds midden 2019 geldt dat ook weer voor de nieuwste generatie van de potige E-segmenter.

2019_audi_a6_avant_allroad_quattro_45_tdi_16

Is de Allroad-formule door de jaren heen gewijzigd?

Eigenlijk niet. De basisingrediënten zijn nog steeds meer bodemvrijheid in combinatie met een stoerdere afwerking, ook al is die ditmaal wat gestileerder uitgevallen. Waar de eerste A6 nog echte kickplates en ongespoten spatbordomrandingen had, doet de vierde jaargang het met zilverkleurige accenten en licht meegespoten spatborden.

2019_audi_a6_avant_allroad_quattro_45_tdi_12

Iets minder functioneel, maar nog altijd als dusdanig herkenbaar. Of hoe de Allroad-formule stilaan een uitrustingsniveau geworden is, dat even vaak voor zijn looks als voor zijn kunde gekocht wordt.

Onderscheidt de Allroad zich ook nog mechanisch van de reguliere A6?

Gelukkig wel, te beginnen met een variabele rijhoogte die tot 45 millimeter hoger ligt. Daarvoor krijgt de Allroad standaard adaptieve luchtvering, terwijl de quattro-vierwielaandrijving eveneens een verplicht onderdeel van het Allroad-arsenaal vormt. Zoals anno 2019 de norm is, worden alle onderdelen gestuurd door diverse rijprogramma’s die de parameters onderling of gecombineerd aanscherpen.

2019_audi_a6_avant_allroad_quattro_45_tdi_07

2019_audi_a6_avant_allroad_quattro_45_tdi_032019_audi_a6_avant_allroad_quattro_45_tdi_02

In de Offroad-modus, die op zijn hoogste stand tot 35 km/u reikt, staat er zelfs een afdaalhulp paraat. Na elke herstart beland je evenwel weer in de Comfort-modus, die de A6 van zijn gezapigste kant toont – zelfs met 231 paarden en 500 Nm onder de lap.

Wil dat wat vooruit en – misschien nog belangrijker – ook om de bocht?

Dat ligt eraan hoe je de Allroad in de showroom bestelt en onderweg configureert. Ons testexemplaar was uitgerust met de optionele vierwielsturing, die de 4,95 meter lange en 1.945 kilo zware koets verrassend wendbaar maakt. Zelfs zo wendbaar dat je de eerste ritten soms te vroeg instuurt en moet opletten om het lichtmetaal niet tegen de borduur te schuren.

2019_audi_a6_avant_allroad_quattro_45_tdi_10

2019_audi_a6_avant_allroad_quattro_45_tdi_112019_audi_a6_avant_allroad_quattro_45_tdi_14

Dat het stuur niet van de mondigste is, helpt evenmin in de kennismakingsfase. Maar eenmaal die voorbij is, kan je met A6 Allroad fameuze bochtensnelheden halen die de remmen daarna serieus op de proef stellen. Iets meer pedaalgevoel zou dan ook wenselijk zijn voor het snellere werk.

En wat houdt dat ‘onderweg configureren’ dan precies in?

De A6 Allroad glijdt op zijn best in de Comfort-stand, dankzij fijne stoelen en een ophanging die de term ‘Duitse vering’ alle eer aan doet. Het enige onderdeel dat niet meewil in in de basissetting, is de automatische achtbak. Die doet er lang over om op de gasimput te reageren, zeker als je snel moet wegschieten of fluks wilt voorbijsteken.

2019_audi_a6_avant_allroad_quattro_45_tdi_01

Of ligt het aan de milde hybridesetup, die standaard aan de 3.0 TDI verbonden is om de motor bij het aanzetten te ontlasten? Wat er ook van zij: met alle parameters in Dynamic is de aandrijflijn beter bij de les, maar wordt de rest van de A6 ook nerveuzer. De automaat in S zetten is een andere oplossing, maar dat heeft dan weer een negatief effect op het verbruik dat anders prima binnen de perken blijft.

Vooruit ermee: waar blinkt de A6 Allroad vooral in uit?

Mocht je er een setje M(ud)&S(now) banden onder leggen, dan zullen veldwegen en weilanden niet snel een probleem vormen. Maar eigenlijk is de Allroad zelfs daarvoor te chic geworden. De meeste zullen dan ook gewoon op de weg gebruikt worden, met een vinger meer bodemvrijheid om hun knappe bumperdelen niet te beschadigen tegen borduren of snelheidsdrempels. En daarmee is de nieuwe roeping van de Allroad een feit: normale ritten zo fijn en zo comfortabel mogelijk maken, zonder eventuele obstakel(tjes) uit de weg te moeten gaan.

2019_audi_a6_avant_allroad_quattro_45_tdi_15

2019_audi_a6_avant_allroad_quattro_45_tdi_172019_audi_a6_avant_allroad_quattro_45_tdi_13

Denk daar een gezellig interieur met een hippe inrichting en een knoert van een B&O-installatie bij en je hebt de perfecte CRUISR om de winterblues te verdrijven. Naar wens aan 250 km/u op het linkervak van de Autobahn, ook al is de 45 TDI eigenlijk de zinnigste van drie vermogenstrappen op basis van de zoetgevooisde 3.0 V6 TDI.

AUDI A6 Allroad quattro 45 TDI (2019)
MOTOR: V6, turbodiesel met 48v-ondersteuning, CILINDERINHOUD: 2967 cc, MAX. VERMOGEN: 231 pk (tussen 3250-4700 tpm), MAX. KOPPEL: 500 Nm (tussen 1750-3250 tpm), AFMETINGEN L/B/H: 4,95/1,90/1,49 m, GEWICHT: 1.945 kg, VERSNELLINGEN: 8, automaat, AANDRIJVING: vierwielaandrijving, OPGEGEVEN VERBRUIK: 5,8 l/100 km (152 g CO2/km) (NEDC), BANDEN: 245/45 R20, TOPSNELHEID: 250 km/u (begrensd), 0-100 KM/H: 6,7 s, VANAFPRIJS: 65.840 euro, SCORE: 3,5/5

MEER LEZEN

Achterwielaangedreven R8 keert terug als productiemodel in serie

Eerste Test: Audi e-tron 55 quattro

Testnotities: Audi RS4 Avant 2.9 V6 TFSI quattro (B9)