Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Na een paar schuchtere e-tron probeersels en evenveel ontwerpstudies is het eindelijk tijd voor ‘de echte’ Audi e-tron: een volelektrische crossover die zich qua grootte tussen de Jaguar I-Pace en de Tesla Model X in nestelt. Van zijn Vorsprung durch Technik kan hij het dus al niet meer hebben, maar misschien wel van zijn Made in Belgium-etiket?

Net zoals Mercedes heeft Audi rijkelijk de tijd genomen om een EV van de tweede generatie te lanceren. De e-tron benaming bestaat immers al sinds 2009, maar resulteerde tot nog toe alleen in plug-ins en showcars beter dan de EV’s waar de markt zo om schreeuwt. Zoals aangekondigd is de echte e-tron geen toegankelijke stadsauto geworden, maar een forse crossover die minimaal 85.000 euro kost vóór de traditioneel lange lijst (dure) opties.

2019_audi_etron_rijtest_02

2019_audi_etron_rijtest_092019_audi_etron_rijtest_062019_audi_etron_rijtest_08

Toegegeven, de concurrerende Tesla en Jaguar zijn zeker zo prijzig en van hetzelfde allooi. Maar dat neemt niet weg dat de nieuwe generatie EV’s evenzo kritisch beoordeeld moet worden als conventionele exemplaren met een gelijkaardig prijskaartje. Een kleine 100.000 euro blijft immers vier miljoen oude franken, wat bepaalde verwachtingen schept. Zeker als de markt al jaren op het bewuste product wacht. Dus zonder verder oponthoud: hop met die geit en karren maar.

Range Axiety!

De eerste etappe van deze test brengt ons van Kortenberg nabij Sterrenbeek naar Stavelot in de Ardennen. Een rit die we met een volledig opgeladen accu van 95 kWu aanvatten, volgens de boordcomputer goed voor 352 kilometer emissievrij rijplezier. Volgens de WLTP-meting zijn het er zelfs 417, terwijl de I-Pace (rijtest) 480 en de Model X (rijtest) 375 à 505 kilometer rijbereik voorlegt (afhankelijk van de versie).

2019_audi_etron_rijtest_14

2019_audi_etron_rijtest_042019_audi_etron_rijtest_032019_audi_etron_rijtest_10

Om niet op de verkeerde voet te beginnen, stellen we de cruisecontrol in op 120 kilometer per uur oftewel exact de snelweglimiet in België. De Drive Selector blijft steevast in Comfort staan, om geen extra autonomie te verbranden in Dynamic. Maar wat blijkt al meteen? Dat we voor elke snelwegkilometer in Vlaanderen twee kilometer autonomie verbruiken en in het glooiende Wallonië nog een beetje meer. De gevreesde range anxiety slaat meteen toe.

2019_audi_etron_rijtest_12

Ons reisdoel in Stavelot ligt op 120 kilometer van Kortenberg, waarna we nog eens 100 kilometer terug naar huis moeten. En dat, zo voorspelt de boordcomputer nog voor we ons eerste reisdoel bereikt hebben, gaat allicht niet lukken. Dus laten we de kruissnelheid zakken tot 110 km/u om met ongeveer 115 kilometer resterende autonomie in Stavelot aan te komen. Een snelle rekensom leert dat we op 120 snelwegkilometers er 240 verbrand hebben, wat meteen tot denken aanzet.

2019_audi_etron_rijtest_18

Ionity to the rescue

Dat die kilometers in de beste Audi-traditie aangenaam verliepen, is op dat moment bijzaak. Ook dat de e-tron eigenlijk niet zo heel anders aanvoelt dan de Q7 of de Q8 met een turbodiesel, tenzij misschien wat stiller. Zelfs het ontwerp verschilt niet zoveel van de andere Audi-crossovers, met name aan de binnenkant. Inspecteer het exterieurdesign evenwel aandachtiger en je ontwaart toch subtiele (en aangename) verschillen. Maar op het eerste oog primeert het familiegezicht misschien net iets teveel.

2019_audi_etron_rijtest_17

2019_audi_etron_rijtest_072019_audi_etron_rijtest_05

Maar goed, we zitten dus nog steeds met een autonomieprobleem. Op zoek gaan naar een klassiek stopcontact is natuurlijk een optie, maar dan sta je letterlijk twee dagen vast om 350 kilometer verder te raken. Bij een Audi-concessie aankloppen is ook nog een mogelijkheid, maar eerder een noodmaatregel. Dus cirkelen we op de terugweg langs het eerste Ionity-snellaadstation in België, waar de VW-groep een participatie in heeft en de EDI-laadpas van D’Ieteren op werkt. En jawel hoor: 45 minuten later zijn de accu’s weer vol en kan de test van onze nationale trots in alle ernst beginnen.

Dynamic

In zijn basismodus maakt de e-tron een wat luie indruk. Alsof de 2,5 ton wagengewicht net iets teveel zijn voor de 408 beschikbare paarden, en dat is effectief zo. Alleen in Dynamic produceert de e-tron zijn volle vermogen, in de andere standen wordt de kracht geknipt ten voordele van de autonomie. En die is, zoals je hierboven kan lezen, ook nog eens gecompromitteerd op de snelweg.

2019_audi_etron_rijtest_11

Zwier je de hele handel toch in Dynamic om de rush van de elektrokracht te ervaren, dan smelt de autonomie als sneeuw voor de zon. Bovendien moet de luchtvering dan ook in de sportstond, wat het comfort aan boord niet ten goede komt. In Comfort is de demping prima zolang je geen diepe putten of richels kruist, want die zijn verrassend voelbaar doorheen het nochtans state-of-the-art skateboardchassis.

Geconflicteerd

Om maar te zeggen dat de eerste serieuze EV-worp van Audi een geconflicteerde is. De e-tron heeft immers het postuur om over de Autobahn te regeren, maar tegelijk de autonomie om rond de kerktoren te flaneren. Onder de 70 km/u tikt de actieradius namelijk wel 1 op 1 weg, waardoor 350 kilometer plots wel bruikbaar lijkt.

2019_audi_etron_rijtest_16

2019_audi_etron_rijtest_132019_audi_etron_rijtest_192019_audi_etron_rijtest_20

De vraag is alleen of je daar in deze milieubewuste tijden een 2,5 ton zware SUV voor moet hebben, die bovendien stevig aan de prijs is en vanbinnen toch wat steken laat vallen qua afwerking. De plastic sierlijsten zijn daar één voorbeeld van, de nepstiksel in het namaakleder op het dashboard een ander. Was het niet voor de mogelijkheid om 3-fasig te snelladen, dan zou de e-tron het wel heel moeilijk krijgen in een duel met de andere twee. En dan moet het antwoord van Mercedes en BMW nog komen…

AUDI e-tron 55 quattro
MOTOR: twee elektromotoren, ACCUPAKKET: Li-Ion, 95 kWu, SYSTEEMVERMOGEN: 408 pk, MAX. KOPPEL: 664 Nm, AFMETINGEN L/B/H: 4,90/1,93/1,61 m, LEEGGEWICHT: 2.465 kg, AANDRIJVING: vierwielaandrijving, OPGEGEVEN VERBRUIK: 23,7 kWu/100 km, BANDEN: 255/55 R19 – Bridgestone Blizzak, TOPSNELHEID: 200 km/u, 0-100 KM/H: 6,6 s, VANAFPRIJS: 84.992 euro, SCORE: 3,5/5