Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De B8 RS4 Avant kon nooit zo tot de verbeelding spreken als zijn grote broer C7 RS6 Avant. Doet zijn opvolger beter?

Wie op zoek is naar een relatief discrete alleskunner met plaats voor vier en de (spreekwoordelijke) hond, komt al snel uit bij een door Audi Sport gezegende Avant. De combinatie van een klassieke break met efficiënte vierwielaandrijving, soepele automaat en bakken pk’s maakt ze nu eenmaal het Zwitsers zakmes van de autoindustrie. Maar ook de RS4 ontsnapt niet aan de keiharde realiteit van de downsizing en bijhorende turbo’s in de zoektocht naar meer efficiëntie en minder emissies. Op papier althans.

2018_audi_rs4_avant_v6_18

Comfortabel

De nieuwste RS4 ruilt daarom zijn atmosferische 4,2-liter V8 in voor een 31 kg lichtere 2,9-liter biturbo V6 die nu gekoppeld is aan een klassieke 8-traps koppelomvormer, beter dan eentje met twee koppelingen. Net als in de RS5 Coupé blijft het vermogen met 450 pk identiek aan dat van zijn voorganger, maar is het het koppelcijfer die het verschil maakt. Waar de V8 430 Nm ontwikkelde tussen 4.000 en 6.000 tpm is dat bij de V6 maar liefst 600 Nm tussen 1.900 en 5.000 tpm. Een wereld van verschil. Zeker omdat de RS4 toch nog steeds vlot 1,8 ton op de weegschaal zet.

2018_audi_rs4_avant_v6_18

2018_audi_rs4_avant_v6_182018_audi_rs4_avant_v6_18

Maar al gauw maakt de nieuwe RS4 indruk. Niet zozeer met zijn vermogen of koppel maar met zijn comfortabele ophanging. Met de automaat in zijn ‘D’ en Drive Select in Comfort is de RS4 de gedroomde daily. Mede dankzij de grote hoeveelheid koppel laag onderin. Het past het opzet van de snelle Audi break als gegoten en is een van dé redenen waarom de RS6 zo populair is onder zijn grote schare fans. Of zouden het toch de sexy uitgeklopte wielkasten zijn?


Geven en nemen

Klik je de Drive Select in zijn Dynamic-functie, of liever gezegd Individual, kwestie van het te zware stuur en de demping terug lichter te zetten, dan toont de RS4 zich van een andere kant. De V6 hangt nu een stuk beter aan het gas, de automaat schakelt sneller en ook het geluid wordt een stuk meer aanwezig en vooral dieper. Maar wie op zoek is naar auditieve sensaties is er, ondanks de optionele sportuitlaat (1.222 euro) van ons testexemplaar, evenwel aan voor de moeite.

2018_audi_rs4_avant_v6_18

2018_audi_rs4_avant_v6_182018_audi_rs4_avant_v6_18

Want hoe getalenteerd de aandrijflijn ook mag zijn, de motor en bak situeren we eerder in een ’S’ dan ‘RS’ product. De vermogens- en koppelcurve is immers te vlak om echt spannend te zijn, en zelfs in de meest sportieve/manuele modus schakelt de automaat telkens zelf op tegen de toerenbegrenzer. Al blijft het een kwestie van geven en nemen en zal je de gewonnen bruikbaarheid misschien wel prefereren boven pure motor- en geluidssensaties.

2018_audi_rs4_avant_v6_18

2018_audi_rs4_avant_v6_182018_audi_rs4_avant_v6_18

De motor zelf sleurt niettemin als een bezetene en ook in snelle bochten blijft de RS4 verrassend neutraal. Zeker voor een auto die uiteindelijk de motor nog steeds op en voor de vooras heeft liggen. Enkel zijn hoge gewicht laat zich dan wel heel erg voelen, net als Audi’s gewraakte Dynamic Steering dat niet altijd even consistent reageert en/of afgewogen is. En dat zorgt voor vreemde feedback. Nog altijd vermijden dus.

Weinig rivalen

Doordat de RS4 er enkel als Avant én met vierwielaandrijving is heeft de Audi technisch gezien slechts één uitgesproken rivaal in de vorm van de Mercedes-AMG C43 4MATIC. Die zijn biturbo V6 is met slechts 390 pk iets minder krachtig ,maar komt auditief wel sterker uit de hoek en is met een vanafprijs van 69.575 euro ook iets toegankelijker dan de Audi die minstens 84.700 euro kost. De C63 Break heeft dan weer een 476 pk (of 510 pk in S-spec) sterke V8 maar is er enkel met achterwielaandrijving.

2018_audi_rs4_avant_v6_18

2018_audi_rs4_avant_v6_182018_audi_rs4_avant_v6_18

De nieuwste RS4 is dus niet langer de hoogtoerige hooligan van weleer, maar is getransformeerd in een welgemanierde huisvader die – als het moet – wel nog altijd stevig kan uithalen. De aandrijflijn is polyvalenter dan ooit, net als het rijgedrag, maar mist wel de sportieve sensaties van zijn voorganger.

AUDI RS4 Avant (B9)
MOTOR: V6, biturbo, CILINDERINHOUD: 2.894 cc, MAX. VERMOGEN: 450 pk  (tussen 5.700 – 6.700 tpm), MAX. KOPPEL: 600 Nm (tussen 1.900 – 5.000 tpm), AFMETINGEN L/B/H: 4,79/1,87/1,40 m, LEEGGEWICHT: 1.790 kg, VERSNELLINGEN: 8, automaat, AANDRIJVING: vierwielaandrijving, OPGEGEVEN VERBRUIK: 8,8 l/100 km (200 g CO2/km), BANDEN: 275/30 R20 (rondom) Continental SportContact 6, TOPSNELHEID: 280 km/u (met Pack RS Dynamic), 0-100 KM/H: 4,1 s, VANAFPRIJS: 84.700 euro, SCORE: 4/5

2018_audi_rs4_avant_v6_18