Iets meer dan vier decennia na de eerste generatie 911 Turbo (930) lanceert Porsche nu de 992 Turbo S. Hou je vast voor enkele duizelingwekkende cijfers.
De 911 Turbo staat synoniem met alles verpletterend cijferwerk en dat is ook voor deze generatie van de het manusje-van-alles niet anders. Dankzij zijn nieuwe 3,8-liter twin-turbo flat six, gebaseerd op die van de standaard 3,0-liter twin-turbo Carrera (volgen wie volgen kan), maar met specifieke turboladers met variabele turbinegeometrie (VTG) en grotere afmetingen (55 mm aan de kant van de turbine, 61 mm aan de kant van de compressorschroef), produceert de Turbo S nu 650 pk en 800 Nm koppel. Een sprong van respectievelijk 70 pk en 50 Nm tegenover zijn voorganger.
De nieuwe motor laat zich bovenal kenmerken door zijn uniek inlaat- en turbosysteem. De voorheen bestaande geleiding van uitlaatgas en aanzuiglucht werd omgekeerd: deel van de uitlaatgassen stroomt nu door de typische luchthappers in de flanken achteraan. Voor de luchtfilters, die nu in de achtervleugels zijn geplaatst, werden twee andere luchtstromen verwerkt, door het rooster in de kap achteraan. Dit betekent dat de nieuwe 911 Turbo S nu vier luchtinlaten heeft, met een grotere oppervlakte en lagere weerstand, ‘waardoor de motor efficiënter werkt’, aldus Porsche.
Daarmee sprint de nieuwe Turbo S in nauwelijks 2,7 s naar de 100 km/h en naar een topsnelheid van 330 km/h. Om al dat geweld in goede banen te leiden beschikt de Turbo S zoals gewoonlijk over standaard vierwielaandrijving, net als een PDK-automaat met dubbele koppeling. Al heeft die voor het eerst 8 verzetten. Maar er is meer. Want de Turbo moet ook fysiek zijn mannetje staan, en werd daarom opnieuw langer en breder.
Vooraan noteren we zo’n 42 mm extra spoorbreedte, terwijl dat achteraan 10 mm is. Daardoor beschikt de Turbo niet langer over rubbers met gelijke afmetingen. Vooraan vinden we banden met formaat 255/35/R21. Achteraan wordt dat 315/30/R21. Carbon ceramische (PCCB) remmen zijn gelukkig standaard.
De 911 Turbo S is meteen beschikbaar als coupé en als cabriolet, en wordt vanaf maart 2020 bij de Belgische dealers gecommercialiseerd. Prijzen voor de coupé starten bij 223.100 euro. De cabriolet kost minstens 236.894 euro.
MEER LEZEN
Officieel: Porsche 718 Cayman GTS 4.0 en 718 Boxster GTS 4.0