Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De meest controversiële BMW sinds de Bangle E65 7-reeks? Dat moet de nieuwe 4-reeks zijn…

De tijd zal uitwijzen of we ooit zullen wennen aan BMW’s nieuwe en verticale grilledesign. Maar tot en met dan zal de nieuwe stijl de nodige wenkbrauwen doen fronsen en zeker over de tongen gaan. München liet ons afgelopen jaar reeds kennismaken met nieuwe stijl op de Concept 4 en puur elektrische Concept i4, maar waagt zich nu dus ook aan een productievariant. Gewaagd, zonder meer.

2020 BMW 4-Reeks Coupé2020 BMW 4-Reeks Coupé

Over het hoe en waarom van het nieuwe design is het laatste woord nog niet gevallen. Maar als we insiders mogen geloven is de nieuwe richting ingegeven door de Chinese markt waar een grille niet groot en/of potsierlijk genoeg kan zijn. Al zal BMW maar wat graag refereren naar klassiekers uit eigen archief zoals de oer-328.

2020 BMW 4-Reeks Coupé

2020 BMW 4-Reeks Coupé2020 BMW 4-Reeks Coupé

Uiteraard is er nog de 4-reeks zelf (met interne codenaam G22) die, los van de niertjes, min of meer is zoals je dat van een BMW Coupé mag verwachten. Zowel op het vlak van ex- als interieur. Naar eigen zeggen mikt de nieuwe 4-reeks meer dan ooit op de chauffeur die extra rijdynamiek zoekt. Iets wat het model staaft met een rits aanpassingen ter bevordering van de rijdynamische. Zo ligt de daklijn van de nieuwe ‘4’ 57 mm lager, terwijl de spoorbreedte achteraan is toegenomen met 23 mm. Daardoor ligt het zwaartepunt 21 mm lager dan bij de 3-reeks het geval is.

2020 BMW 4-Reeks Coupé

2020 BMW 4-Reeks Coupé2020 BMW 4-Reeks Coupé2020 BMW 4-Reeks Coupé

Andere aanpassingen zijn er voor het chassis waar zowel voor- als achteraan extra verstevigingen zijn aangebracht voor extra chassisstijfheid. Specifieke instellingen voor de stuur- en remsetup beloven nog meer focus, net als een kleine portie negatief camber voor de voorwielen en standaard liftgerelateerde schokdempers. Adaptieve dempers zijn er echter in optie. Iets wat ook geldt voor de stuggere M ophanging, M remmen en M sportdifferentieel met volledig variabele sperfunctie.

2020 BMW 4-Reeks Coupé2020 BMW 4-Reeks Coupé

Op het vlak van aandrijving noteren we dat alle motorisaties, net als bij de gefacelifte 5-reeks, nu integraal over een mildhybridesysteem beschikken en dat de ZF 8-trapsautomaat standaard is. Zelf schakelen in een 4-reeks zit er voorlopig dus niet. Of het is wachten op de aanstaande M3/M4 die wél nog over een handbakoptie zal beschikken.

2020 BMW 4-Reeks Coupé

De nieuwe 4-reeks is er per direct met een heleboel motoren en achter- en (optionele) vierwielaandrijving, waaronder als 420i Coupé (184 pk), 430i Coupé (258 pk), M440i xDrive Coupé (374 pk), 420d (xDrive) Coupé (190 pk), 430d xDrive Coupé (286 pk) en M440d xDrive Coupé (340 pk). Enkel de M440i, 430d en M440d zijn er als zes-in-lijn. De rest stelt het tegenwoordig met twee cilinders minder.

2020 BMW 4-Reeks Coupé

Prijzen voor de 4-Reeks starten bij 46.000 euro (incl btw) voor de instap-benzine (420i) en stijgen vervolgens naar minimum 50.650 euro voor de 430i en 68.250 euro voor de voorlopig snelste versie, M440i xDrive. Voor de diesels wordt dat minstens 49.050 euro (420d) en 51.600 euro voor de vierwielaangedreven versie 420d xDrive.

MEER LEZEN

Gereden: BMW 330i, 330e en 330d. Welke kiezen?

BMW lanceert M340d xDrive Berline en Touring

Rijtest: BMW Z4 sDrive20i (2019)