Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Bentley bouwde deze week zijn allerlaatste six and three-quarters vee eight. Na een carrière van 61 jaar en meer dan 36.000 exemplaren sluit het zo een stukje automobiele geschiedenis af.

Voor de origine van de L-Series V8 moeten we terug naar 1959 toen Bentley (en Rolls-Royce) de machtige achtcilinder introduceerde op zijn S2 limousine. Oorspronkelijk slechts 6,2-liter groot en 180 pk maar – belangrijker – 400 Nm sterk zou het de fundamenten vormen van heel wat Bentleys en Rolls-Royces van de komende decennia.

2020_bentley_lseries_v8_mulsanne_05

In 1971 groeide de cilinderinhoud van de V8 naar 6,75-liter via een langere slag, maar nog steeds dezelfde boring, om dan in 2008, met de introductie van de machtige Brooklands coupé en de toevoeging van twee turbo’s, te verworden tot ‘s werelds meest koppelrijke benzine V8 ooit. Of hoe 1.050 Nm koppel bij nauwelijks 3.250 tpm ook vandaag nog steeds bijzonder indrukwekkend klinkt.

2020_bentley_lseries_v8_mulsanne_02

2020_bentley_lseries_v8_mulsanne_032020_bentley_lseries_v8_mulsanne_01

Met het verdwijnen van de Mulsanne limousine, Bentleys laatste model waarin de V8 werd aangeboden, verdwijnt ook zijn relikwie onder de motorkap. Een team van 7 motorenbouwers sleutelde begin deze week het allerlaatste exemplaar van de six and three-quarters in elkaar. Deze zal zijn weg vinden naar één van de 30 Mulsannes ‘6.75 Edition’. Een afzwaaimodel op basis van de 537 pk/ 1.100 Nm sterke Mulsanne Speed waarin Bentley nog een laatste maal het beste van zichzelf zal geven.

MEER LEZEN

Bentley viert Pikes Peak-record met Limited Edition C GT

Harry’s Garage: 1997 Bentley Continental T

Officieel: Bentley Continental GT V8 Coupé/Convertible (2019)