Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Gezien de vergaande genetische connectie tussen Toyota’s GR Supra en BMW’s Z4 is het evident dat de Japanners ook een instapversie aanbieden. Die krijgt een kleinere BMW tweeliter viercilinder turbo en weegt maar liefst 100 kg minder dan de drieliter.

Zeker in Europa, en België in het bijzonder, mag het belang van zo’n instapper niet onderschat worden. Enerzijds door zijn lagere instapprijs, die zo’n 15.000 euro minder bedraagt dan voor de 3.0, en anderzijds door de fors lagere taksen. Waar je voor de full fat Supra 1.573,95 euro (BIV) en 833,57 euro (jaarlijks) betaalt, is dat voor de junior GR Supra 690,17 euro (BIV) en 399,39 euro (jaarlijks). Tel daar nog iets lagere verbruikers en een motor bij met nog steeds veel tuningspotentieel en je begrijpt waarom dit wel eens de meest verkochte versie in Vlaanderen zou kunnen worden.

2020_toyota_gr_supra_20_03

Heft in eigen handen

Dat de keuze voor de kleinere motorisatie niet noodzakelijk een straf hoeft te zijn, bewees de Jaguar F-Type P300 recent nog op deze pagina’s. Die etaleerde met zijn combinatie van een lager rijklaar gewicht en verbeterde gewichtsverdeling immers een uitmuntende rijdynamiek. De gelijkenissen met de GR Supra 2.0 zijn dan ook opvallend. Zo beschikken ze allebei over een passieve ophanging, standaard kleinere en lichtere velgen, een geblazen tweeliter in de neus en een ZF-achttrapsautomaat in het midden. De Jag is evenwel een stuk duurder en ook nog eens 250 kg zwaarder, waardoor zijn extra vermogen tegenover dat van de 258 pk sterke GR Supra grotendeels vervalt.

2020_toyota_gr_supra_20_17

Op papier ziet het er dus goed uit voor de Japanner. Door zijn relatief beperkte afmetingen, korte wielbasis, 50:50 gewichtsverdeling en een maximumkoppel van 400 Nm dat reeds paraat staat vanaf 1.550 tpm is deze Supra minstens zo vlot als de sprint naar de 100 km/h in 5,2 s doet vermoeden. In de automaatstand (zowel in de reguliere als in de sportmodus) valt er op de ZF nauwelijks iets aan te merken. Maar wanneer je het heft in eigen handen neemt, wordt de situatie minder rooskleurig en zouden we bijna twijfelen of dit dezelfde unit is die we kennen van in heel wat andere sportievelingen.

2020_toyota_gr_supra_20_11

2020_toyota_gr_supra_20_212020_toyota_gr_supra_20_102020_toyota_gr_supra_20_19

Inconsistente overgangen, het licht irritante schokje in de sportstand en vooral het remmen op de motor bij het terugschakelen in bepaalde verzetten – echt veel vertrouwen geeft het allemaal niet. Wat een verschil met de afstelling van de ZF-bak in de Jaguar, en tevens met de 3.0-versie waar de 8-traps zich van een betere kant laat zien. Bijkomend ‘probleem’ is dat ook de 2.0 enkel met twee pedalen te hebben is, waardoor je dus niet kan kiezen voor een handbakoptie.

Mechanische grip

Niet dat er met de automaat voor de rest veel mis is. In dagelijkse omstandigheden presteert de transmissie immers naar behoren en ontpopt de Supra zich als een fijne daily. Met de bouwkwaliteit en isolatie van de bij Magna Steyr gebouwde tweezitter zit het immers bijzonder snor. En ook op de rest van het pakket valt er weinig aan te merken. Of het moet de ietwat hoge zitpositie zijn en de veer-dempercombinatie die soms minder comfortabel uit de hoek komt dan de kleinere velgenmaat en dikkere zijwang van de Pilot Super Sports doen vermoeden.

2020_toyota_gr_supra_20_16

Zeker op oneffen wegdek geraakt de ophanging daardoor al eens van de wijs. Een eigenschap die nog eens beklemtoond wordt wanneer het tempo de hoogte in gaat en de complexiteit van het parcours toeneemt. Door zijn 255 mm brede voor- en 275 mm brede achterbanden beschikt de GR verder over flink wat mechanische grip, maar dat volstaat lang niet altijd om voor een consistent rijgedrag te zorgen. De tweezitter draait weliswaar mooi rond zijn as – iets wat in de verf gezet wordt door de naar achter geschoven zitpositie – maar schenkt niet altijd het vertrouwen dat je van een goed gebalanceerde sporter mag verwachten.

2020_toyota_gr_supra_20_042020_toyota_gr_supra_20_20

2020_toyota_gr_supra_20_13

2020_toyota_gr_supra_20_052020_toyota_gr_supra_20_14

Met het mes tussen de tanden moet je daardoor soms net iets te lang wachten op een gepaste tegenreactie van de vering en dempers. Of de optionele dynamische dempers van het bij ons NIET beschikbare ‘Sport Pack’ (met ook nog een mechanische sper en krachtiger remmen) eventueel beter doet, is nog maar de vraag. Al hoeft dat niet noodzakelijk zo te zijn. En daarvoor kijken we – opnieuw – naar de F-Type die daar allerminst last van heeft.

Totaalpakket

De GR Supra 2.0 laat dus gemengde gevoelens achter. En dan vooral door zijn minder performant afgestelde automaat en een ophanging die vaak weifelend voor de dag komt. Al zijn we niet meteen pessimistisch over het totaalpakket: de tweeliter beschikt immers nog steeds over heel wat kwaliteiten en we vermoeden dat de aandrijflijn maar enkele softwaretweaks verwijderd is van grootsere prestaties.

2020_toyota_gr_supra_20_18

Datzelfde geldt ook voor de ophanging die vermoedelijk baat zal hebben bij een nieuwe set veren en/of dempers en een professionele uitlijning. Tot slot zou ook de uitlaat nog van de gepaste opwaardering kunnen profiteren. Standaard klinkt de motor – onder andere vanwege benzinepartikelfilters – immers vrij mak, ook al hebben de sound engineers op zich wel hun best gedaan.

2020_toyota_gr_supra_20_122020_toyota_gr_supra_20_15

Conclusie

Op de vraag of je dus moet doorsparen voor de drieliter is het antwoord tweeledig. De 2.0 is immers op zich snel genoeg, een stuk goedkoper en beschikt nog steeds over voldoende potentieel. Al zal je daarvoor wel achteraf de geldbuidel moeten opentrekken om een paar punten te (laten) perfectioneren.

2020_toyota_gr_supra_20_01

De 3.0 is dan weer een stuk sneller, minstens zo kietelbaar en standaard beter uitgerust met onder andere een elektronische gestuurde mechanische sper, adaptieve dempers en performantere remmen. Maar de echte slimmeriken? Die gaan voor 1 van 5 speciale GR Supra Fuji Speedway-edities die wel over het ontbrekende Sport Pack beschikken. Al is het op het moment van schrijven nog niet duidelijk of die door particulieren dan wel door dealers weggesnoept werden op het online reservatieplatform…

TOYOTA GR Supra 2.0 (2020)
MOTOR: vier-in-lijn, twin-scroll turbo, CILINDERINHOUD: 1.998 cc, MAX. VERMOGEN: 258 pk (tussen 5.000 – 6.500 tpm), MAX. KOPPEL: 400 Nm (tussen 1.550 – 4.500 tpm), AFMETINGEN L/B/H: 4,38/1,84/1,29 m, LEEGGEWICHT: 1.470 kg, VERSNELLINGEN: 8, automaat, AANDRIJVING: achterwielaandrijving, OPGEGEVEN VERBRUIK: 6,3 l/100 km (143 g CO2/km – NEDC), BANDEN: 255/40 R18 – 275/40 R18 – Michelin Pilot Super Sport, TOPSNELHEID: 250 km/u (elektronisch begrensd), 0-100 KM/H: 5,2 s, VANAFPRIJS: 49.990 euro, SCORE: 4/5

MEER LEZEN

Column: My Toyota is Fantastic

Verslag van het Toyota Kenshiki Forum, Amsterdam

Vergelijk: Alpine A110 vs BMW Z4 M40i vs Toyota GR Supra