BMW breidt zijn aanbod X3 verder uit met een puur elektrische variant onder de noemer iX3. Die rijdt 460 km ver en zou volgens zijn makers tot 60% ecologischer zijn dan een exemplaar met viercilinder dieselmotor.
Dat de iX3 er zo gelijkaardig uitziet aan een exemplaar met conventionele motor is geen toeval. BMW heeft het platform van de huidige generatie X3 immers meteen voorzien op een veelvoud van aandrijvingen, waaronder een plug-in hybride en een puur elektrische variant. Daardoor blijft de interieur- en kofferruimte van de de iX3 zo goed als identiek aan die van de versies met klassieke verbrandingsmotor.
De 80 kWh grote lithion-ion batterij (netto 74 kWh), die onderin tussen beide assen geplaatst is, zorgt mee voor een laag zwaartepunt en is gelinkt aan 286 pk/400 Nm sterke elektromotor op de achteras. Daarmee sprint de iX3 in 6,8 s naar de 100 km/h en naar een elektronisch begrensde topsnelheid van 180 km/h.
Standaard beschikt de 2,2 ton zware elektro-SUV onder andere over adaptieve dempers, LED-koplampen, panoramisch glazen dak en snellaadhardware waarmee tot 80% batterijcapaciteit kan worden bijgeladen in 34 minuten. Via een driefasige 11 kW-lader is dat 7,5 uur tot 100%.
BMW maakt zich sterk dat iedere iX3 tijdens zijn levenscyclus tot 30% ecologischer is dan een vergelijkbare X3 xDrive20d. Een cijfer dat oploopt tot 60% wanneer zijn eigenaar gebruik maakt van groene stroom. Alle iX3’s zullen gebouwd worden in China in BMW’s productievestiging van Shenyang met de eerste leveringen eind 2020, begin 2021. Prijzen voor de iX3 in België starten bij 69.950 euro.
MEER LEZEN