Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Wanneer de reguliere 5-Reeks een facelift, of ‘Life Cycle Impulse’ (LCI) in BMW-jargon, krijgt, is het evident dat niet veel later ook de M5 aan de beurt is. Deze krijgt uiteraard nieuw smoelwerk. Maar ook hardware en technologieën van zijn groter broertje M8 Competition Gran Coupé.

De BMW M5 blijft voor velen de referentie in het segment van de snelle luxesedans. Maar de laatste jaren heeft München’s Autobahnstormer te duchten concurrentie gekregen van onder andere Audi en Mercedes. Relevant blijven is met andere woorden de boodschap.

2020_bmw_m5_competition_03

2020_bmw_m5_competition_062020_bmw_m5_competition_10

Voor het nieuwe modeljaar komt BMW M daarom met een rist nieuwigheden op de proppen die de M5 nog wat aantrekkelijker moeten maken. Extra vermogen maakt daar geen deel van uit. Want de 4,4-liter bi-turbo V8 perst er nog steeds 600 pk uit in de reguliere versie en 625 pk voor wie het Competition-pakket aanvinkt. Over het nut en bestaansrecht van die eerste mag je overigens twijfelen, want nagenoeg iedere klant opteert voor de Competition-versie. En laat net die laatste opnieuw extra interessant geworden zijn.

2020_bmw_m5_competition_11

2020_bmw_m5_competition_052020_bmw_m5_competition_01

De reguliere M5 krijgt immers hoofdzakelijk visuele opsmuk, nieuwe kleurtjes en nieuwigheden zoals nieuwe LED-lampen rondom, een groter 12-duims infotainmentdisplay en bumperpartijen, inclusief vernieuwde ‘nieren’. Maar voor de M5 Competition introduceert M-GmbH ook technische nieuwigheden in de vorm van nieuwe standaarddempers, afgeleid van de M8 Competition Gran Coupé, en optionele M Performance Coilovers voor de echte aficionados die zelf willen spelen met de rijhoogte en instellingen van de dempers betreffende compressie en rebound.

2020_bmw_m5_competition_09

2020_bmw_m5_competition_022020_bmw_m5_competition_07

Tot slot heeft BMW ook de M-specifieke knoppenpartij op de middentunnel van de M8 naar de M5 gebracht. Kwestie van het iets eenvoudiger te maken wat betreft de vele personaliseringsmogelijkheden van de integrale aandrijflijn en actieve en passieve veiligheidssystemen. De twee vuurrode sneltoetsen op het vlezige stuur (M1 en M2) zijn gelukkig wel op post gebleven.

2020_bmw_m5_competition_08

Prijzen voor de tweede generatie F90 M5 beginnen vanaf 123.000 euro. Voor de M5 Competition wordt dat minstens 132.200 euro. Een prijsstijging van ongeveer 3.000 euro in vergelijking met zijn voorganger. Zelf de vernieuwde M5 configureren doe je via deze link.

MEER LEZEN

Rijtest: BMW M5 (F90)

Officieel: BMW M5 ‘Edition 35 Jahre’

Daar is de BMW M5 Competition al