Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Na bijna 70 jaar zal de BRM Type 15 met zijn V16 opnieuw van de assemblageband rollen. Slechts drie exemplaren van deze uitzonderlijke F1-racer met zijn unieke geluidscoulisse zullen opnieuw het levenslicht zien.

Er zijn flink wat succesvolle en iconische F1-bolides uit de jaren ’50, denken we maar aan de Mercedes-Benz W196, de Maserati 250F en de Lancia/Ferrari D50. Toch kan een racer ook zonder heldenstatus legendarisch worden, zoals de BRM Type 15 met zijn V16 kundig bewijst. Een blik op de technische fiche van de motor spreekt namelijk boekdelen – en dan heb je deze unieke krachtbron nog niet eens in de toeren horen klimmen…

12.000 toeren

De geplande reïncarnatie zal de exacte specificaties van de originele Type 15 overnemen. Dus jawel, opnieuw 16 cilinders met een gezamenlijke inhoud van slechts 1,5-liter! Voeg daar nog een ‘supercharger’ (compressor) aan toe en het maximum vermogen stijgt naar ongeveer 600 pk voor 737 kg wagengewicht. Om dat vermogen te bereiken, dien je evenwel toeren te maken. Véél toeren. Het maximum toerental bedraagt immers 12.000 krukasomwentelingen per minuut. Allemaal waarden die we niet zomaar linken aan de stand van de technologie 70 jaar geleden.

En daarmee hebben we meteen ook de achilleshiel van de BRM Type 15 te pakken. Op papier ging het om een superieure F1-bolide, maar in realiteit werd het unicum vaak geplaagd door een gebrekkige betrouwbaarheid. Dat de rest van de wagen niet opgewassen was tegen al dat motorgeweld, hielp evenmin. Tijdens officiële F1-races was een 5de plaats – tijdens de Britse GP van ’51 – dan ook het best behaalde resultaat.

2 exemplaren te koop

Niet alleen de motor zal volgens de originele fabrieksplannen worden gebouwd, ook de aandrijving op de achterwielen verloopt opnieuw via een door BRM gebouwde vijfversnellingsbak. Chassis en ophanging worden eveneens nagebouwd door de specialisten van Hall and Hall uit Bourne, Lincolnshire. Zelfs het rubber zal opnieuw uit de rekken van Dunlop komen. Dit alles is mogelijk omdat de ingenieurs zich over 20.000 originele tekeningen konden buigen, waaronder 5000 blauwdrukken. Bovendien is er nog één originele Type 15 overgebleven.

De drie nieuwe BRM’s zullen chassisnummers krijgen die aan het BRM-team waren toegewezen, maar die nooit werden gebruikt vanwege een wijziging in de technische voorschriften van de F1. De eerste ‘Type 15’ die opnieuw van de ‘band’ zal lopen is toegewezen aan John Owen, zoon van wijlen BRM-teambaas, Sir Alfred Owen. De resterende twee exemplaren zullen worden verkocht, zij het telkens met een belangrijke voorwaarde: dat de auto daadwerkelijke gebruikt gaat worden.

De eerste testritten vinden volgend jaar plaats. Weldra zal bovenstaand glorieus geluid dus opnieuw te horen zijn op menig circuit. En tegelijk zijn we nu al benieuwd of de opvallende H16 die BRM in de jaren ’60 creëerde ook gereïncarneerd zal worden…