Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het was maar een kwestie van tijd eer Ford een echte ST-badge op een crossover zou plakken. De donor van dienst? De gelauwerde Fiesta ST. En de ontvanger? Dat is de New Puma geworden, die sinds begin 2020 op de markt is.

ST-Lines waren er al van de Puma, de Kuga en zelfs van de grote Explorer, maar op een crossover met een echte Sport Technologies-badge hebben we langer moeten wachten. Daar komt nu verandering in met de Puma ST, die leentjebuur speelt bij de gelijknamige Fiesta om een redelijk uniek recept in het B-segment te serveren. De laatste keer dat wij keken, waren de compacte crossovers met een 200 pk sterke driecilinder namelijk niet zo dik gezaaid – laat staan met een mechanisch sperdifferentieel en specifiek ontwikkelde Michelins.

Is de Puma ST dan gewoon een Fiesta ST met een andere carrosserie?

Niet helemaal. Hoewel beide wagens op hetzelfde platform staan, heeft Ford of Europe de ingrediënten van de Fiesta ST niet 1-op-1 overgenomen. Omdat de Puma iets forser en vooral hoger is, kwamen er specifieke ophangingsonderdelen aan te pas. De frequentiegevoelige Hitachi-schokdempers met dubbele buis werden herzien en de torsieas achteraan is met 40% verstevigd om het hogere zwaartepunt te compenseren.

Ook de remprestaties werden geoptimaliseerd, met grotere schijven en een getunede rembooster die meer gevoel en moduleerbaarheid biedt. De EPAS-stuurinrichting is ook bijna 25% directer dan die van de reguliere Puma, terwijl de mate van bekrachtiging met de geselecteerde rijmodus mee evolueert.

Ah, de onvermijdelijke rijmodi. Welke zijn dat en wat doen ze precies?

In de beste ST-traditie krijgt de Puma er een sportstand en zelfs een circuitmodus bij. In Sport gaat de vlinderklep in de uitlaat open en mogen de twee pijpen al eens ploffen, in Track gaan de rijhulpsystemen in slaapstand en neemt de stuurweerstand toe. Helemaal bijzonder is dat deze ST ook een ecomodus heeft, maar daar gaan we vandaag niet over uitweiden. Wel over het feit dat al die aanpassingen niet resulteren in een zo compromisloos pakket als de Fiesta ST. De scherpe randjes zijn op de gelijknamige Puma afgevijld, om meer dagelijkse bruikbaarheid te ontsluiten.

Daarmee is de demping nog steeds sportief maar niet meer ondraaglijk stug. Ook de terugkeerneiging van het stuur is wat afgezwakt, om normale verplaatsingen makkelijker te maken. Het compromis tussen bruikbaarheid en sportiviteit is met andere woorden beter voor mekaar dan op de sportiefste Fiesta, die bij dagelijks gebruik al eens nerveus kan overkomen.

En het Performance Pack, is dat hier ook van de partij?

Absoluut. Die optie voegt niet alleen een mechanisch sperdifferentieel van Quaife toe, maar ook een lanceerhulp en de mogelijkheid om zonder gas te lossen op te schakelen met de puike handbak. Daarmee bereik je de 100 maar twee tienden later dan in de Fiesta ST, ondanks 100 kg meergewicht.

In zijn standaardmodus voelt de Puma ST trouwens iets gedweeër aan, maar nog altijd potent genoeg om gezwind door het verkeer te laveren. De geblazen 1.5 driecilinder pikt namelijk ook hier overtuigend op vanaf lage toeren en lost het heft niet meer tot de begrenzer in zicht komt. Verwacht je aan een gemiddeld verbruik van 7 à 8 liter per 100 km bij normale verplaatsingen en ongeveer 10 liter met het mes tussen de tanden.

Of de Puma ST dan wel door de mand valt als er bochten aan te pas komen?

Integendeel. Dankzij de snellere stuurafstelling reageert de voortrein ook hier fluks, terwijl de carrosseriebewegingen goed onder controle blijven. Sportstoelen van Recaro houden je netjes op je plek, hoewel de pasvorm net te klein is voor grote of gezette mensen. De sperwerking bij het uitaccelereren is wel minder uitgesproken, omdat de Torque Vectoring Control het vermogen in de meeste rijmodi knipt eer de voorbanden zich echt ingraven.

Vooral in de circuitmodus voel je effect van de sper, maar Ford raadt duidelijk af om die setting op de openbare weg te gebruiken. Onze testwagen stond bovendien op winterbanden in plaats van de specifiek ontwikkelde Pilot Sport 4S’en, wat het effect van de tractiehulp nog verder camoufleert. Benieuwd wat dat in de zomer gaat geven.

Streep onder de rekening?

De Puma ST slaat alles behalve een mal figuur, tenzij je voor de opzichtige Mean Green-lakkleur gaat. Die dicht de sportieve crossover namelijk iets te veel prestaties toe, terwijl een Mondeo ST220 van 20 jaar geleden precies even snel is in rechte lijn. Dat zulke prestaties vandaag mogelijk zijn met half zoveel cilinders en een opgehoogd koetswerk, noemen we dan vooruitgang.

Belangrijker is dat Ford zijn Performance-klanten weer een extra optie geeft, die meteen aantoont dat SUV’s niet de nagel aan de doodskist van de ST-afdeling hoeven te zijn. Beter nog, de eerste crossovertelg is een genietbare alleskunner geworden die bewijst dat er meer magie in de Puma zit dan de reguliere versies tot nog toe getoond hebben. Aan de liefhebbers om te beslissen of ze die spreidstand minstens 30.800 euro waard vinden, vermeerderd met het obligate Performance Pack van 1.300 euro.

FORD Puma  ST 1.5 Ecoboost 200 pk Performance Pack (2020)
MOTOR: driecilinder, turbobenzine, CILINDERINHOUD: 1497 cc, AANDRIJVING: Voorwielen, VERMOGEN: 200 pk (bij 6.000 tpm): KOPPEL: 320 Nm (tussen 2.500 – 3.500 tpm), OVERBRENGING: 6-bak, manueel, GEWICHT: 1.358 kg (incl. chauffeur), ACCELERATIE: (0-100 km/h): 6,7 s, TOPSNELHEID: 220 km/h, VELGMAAT: 225/40 R19 (Michelin Alpin), OPGEGEVEN VERBRUIK: 6,9 l/100km (155 g CO2/km) (WLTP), VANAFPRIJS: 30.800 euro, SCORE: 4,5/5

MEER LEZEN:

MeeGereden: Ford Mustang Mach-E (in 10 Weetjes)

Officieel: Ford Fiesta ST Edition (2020)

Kort Getest: Ford Ranger Raptor (2019)