Dankzij de toename van nieuwe rijken heeft Rolls-Royce zijn clientèle danig zien uitbreiden en verjongen. Een van de sleutelmodellen in die verjonging was de eerste generatie Ghost, tot op heden Rolls-Royce’s meest populaire model. Maar nu, na een carrière van dik 10 jaar, is het tijd voor een opvolger. En die steekt van zijn Starlight Headliner tot zijn nieuwe 21-duimers met akoestisch schuim helemaal in het nieuw.
Zoals het uiterlijk al meteen doet vermoeden, is de tweede generatie Ghost very much the same, but different. Een prestigehuis als Rolls-Royce preekt nu eenmaal zelden visuele revolutie, hoewel dat onderhuids helemaal anders is. Waar de oude Ghost nog op een aangepast BMW 7-platform stond, heeft de nieuwe recht op Rolls’ huiseigen versie die ‘Architecture of Luxury’ heet en meteen ook de basis vormt voor de achtste generatie Phantom en Cullinan.
De nieuwe Ghost meet daardoor 5,55 m lang en 1,98 m breed, respectievelijk 9 en 3 cm meer dan de vorige generatie. Al kan je zijn wielbasis van 3,33 m desgewenst nog verder uitbreiden met de optie Extended Wheelbase (EWB) die daar 17 cm aan toevoegt. Los daarvan blijft ook deze baby-Rolls een mastodont, zeker in vergelijking met de rest van ons verkeer. Nog meer dan zijn voorganger combineert de nieuwe Ghost een statige elegantie met de nodige visuele dynamiek, waardoor het bijna evident lijkt dat het merendeel van de eigenaars -in tegenstelling tot de Phantom- regelmatig zelf achter het stuur van de Ghost zullen kruipen.
Sereniteit
Daar worden ze getrakteerd op het intussen typisch interieur met weliswaar alle toeters en bellen (inclusief Apple CarPlay), maar ook visuele terughoudendheid voor de nodige rust en sereniteit. Het iDrive-infotainmentsysteem met aanraakscherm werd ook ditmaal quasi rechtstreeks overgenomen van BMW, maar heeft gelukkig recht op een een eigen interface (zonder tegels). Het resultaat is een systeem dat zich niet alleen makkelijker maar ook sneller laat bedienen dan wat we intussen bij BMW gewoon zijn. Alleen jammer dat niet alle geluidssignalen voor Rolls-Royce herontwikkeld werden.
Ook de rest van het interieur is een schoolvoorbeeld van gebruiksgemak en goede smaak – met fysieke knoppen waar je ze verwacht, een rustige ogende (maar digitale) tellerpartij en smaakvolle materialen van boven tot onder. Bovendien kan je het geheel uiteraard tot in de puntjes verder personaliseren, onder andere dankzij de ‘Bespoke’-afdeling. Een andere constatering is het hoe hoog je in de Ghost zit. Dat mag dan wel een klassieke limousine zijn, qua zithoogte doet-ie eerder denken aan een – excusez le mot – SUV. Al helpt de adaptieve luchtvering wel bij het in- en uitstappen door de koetswerkhoogte aan te passen.
De ophanging zelf is overigens ook het vermelden waard. De combinatie van een rijklaar gewicht van ruim 2,5 ton, in combinatie met een hyperintelligente luchtvering met meervoudige luchtkamers en een tussendemper, krijgt ook nog eens de hulp van GPS-data en camera’s die het wegdek actief scannen. Dat zorgt voor een indrukwekkende filtering, ondanks het gebruik van forse 21-duimers. Anders hadden we evenwel niet verwacht.
Geluidswerende capaciteiten
Maar waar de Ghost pas écht indruk maakt, is met zijn geluidswerende capaciteiten. De limo sluit je wat dat betreft echt af van de buitenwereld en doet dat dankzij het gebruik van grote hoeveelheden isolerende materialen. Zoveel zelfs dat de ingenieurs naar eigen zeggen geen gebruik moesten maken van de active noise cancelling-technologie via de luidsprekers.
Diezelfde rust presenteert de Ghost overigens niet alleen letterlijk (met zijn dunne stuurvelg, comfortabel meubilair, massagefunctie voor alle inzittenden, gemotoriseerde deuren rondom, adaptieve cruise control, head-up display, 1.300 watt sterk Bespoke Audio geluidssysteem) maar ook vormelijk dankzij heldere draai-, schuif-, en tuimelknoppen. Een voorbeeld voor tal van andere constructeurs (en misschien wel BMW in het bijzonder) en het bewijs dat moderne technologieën evengoed tijdloos geïntegreerd kunnen worden.
Vierwiel alles
Tijdloos is ook wat er voorin de nieuwe Ghost ligt, zijnde een 6,75-liter grote bi-turbo V12 met 571 pk en 850 Nm. Het blok, dat ook in de Cullinan SUV dienst doet, laat zich kenmerken door een relatief luide/sportieve koudstart (zeker van buitenaf), maar settelt algauw in zijn vertrouwde positie op de achtergrond. De hypermoderne twaalfcilinder krijgt daarbij de hulp van een boterzachte 8-trapsautomaat van ZF die mee zijn verzetten kiest op basis van GPS-data en de stand van de vierwielaandrijving- én sturing.
Dat laatste maakt navigeren en parkeren met de uit de kluiten gewassen limo bijzonder eenvoudig, wat helemaal in lijn ligt met de rij-ervaring in het algemeen. De Ghost rijdt immers lang niet zo intimiderend als je zou verwachten. Het maximumkoppel staat bovendien al paraat vanaf 1.600 tpm, waardoor je het piekvermogen in feite zelden aanspreekt. Doe je dat toch, dan brengt de aandrijving dat machtsvertoon op geheel eigen RR-manier. Niet via een abrupte kickdown maar wel met een kordate en zachte acceleratie waardoor het serene karakter behouden blijft. ‘Prullaria’ zoals schakelpeddels of verschillende rijmodi schitteren dan ook terecht door afwezigheid. Mooi zo.
Conclusie
De nieuwe Rolls-Royce Ghost tilt het instapniveau van het Britse icoon resoluut naar een hoger plan, zonder daarbij te raken aan traditionele waarden van het merk zoals de machtige V12. In zekere zin hoeft dat ook niet, maar toch lijkt de tijd ons rijp om de sprong naar een puur elektrische variant te wagen. Niet om politiek correct te zijn, of omdat het verbruik (dat onder bepaalde omstandigheden nog meevalt) of de taksen een hinderpaal zouden vormen, maar wel omdat de hardware intussen ver genoeg staat om alle Rolls-Royce-waarden overeind te houden en daar zo mogelijk nog meer waft-potentieel aan toe te voegen.
ROLLS-ROYCE Ghost (2020)
MOTOR: Twaalfcilinder bi-turbo in V, CILINDERINHOUD: 6.750 cc, MAX. VERMOGEN: 571 pk (bij 5.000 tpm), MAX. KOPPEL: 850 Nm (Vanaf 1.600 tpm), AFMETINGEN L/B/H: 5,55/2,15/1,57 m, LEEGGEWICHT: 2.500 kg, VERSNELLING: 8-traps, automaat, AANDRIJVING: vierwielaandrijving, OPHANGING: pseudo-MacPherson/multilink, BANDEN: 255/40 R21 vooraan, 285/35 R21 achteraan, OPGEGEVEN VERBRUIK: 15,2 – 15,7 l/100 km (347 – 358 g CO2/km) (WLTP), TOPSNELHEID: 250 km/u (begrensd), 0-100 KM/H: 4,8 s, VANAFPRIJS: 380.000 euro, Score: 4,5/5
MEER LEZEN
DRIVR-video: Met de Rolls-Royce Dawn over het Alpine-trail