Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Retromods of restomods, met mix tussen klassieke looks en hedendaagse techniek, zijn nog steeds hot. Nu de luchtgekoelde 911 wel zowat is uitgemolken, wordt het vizier gericht op de 928. Niet onlogisch, want diens styling oogstte van in het begin veel lof en er zijn toch zowat 60.000 exemplaren geproduceerd tussen 1978 en 1995.

Hier op DRIVR hebben we altijd al een zwak gehad voor de ‘transaxles’ van Porsche, wat duidelijk mag zijn aan de vele reportages die we eraan hebben gewijd. Wat ze missen in charme ten opzichte van een -even oude- 911, maken ze onderweg goed met hun onverstoorbare balans. Voornamelijk de viercilinders passeerden bij ons de revue, omdat zo’n lichte motor in de neus nu eenmaal meer garant staat voor het rijplezier dat we hier najagen. Maar de 928 kan natuurlijk zijn iconische stijl -denk bijvoorbeeld maar aan de trapeziumvormige ruiten in de deuren- én een V8 als troefkaart op tafel leggen. Ideaal om Europa mee te doorkruisen -zoals Michel Preud’homme tijdens zijn keeperscarrière deed- of om als pace car een meute hitsige DTM-bolides -toevallig kreeg de 190 Evo II recent ook een restomod…- mee in het gareel te houden.

Nardone Automotive en ontwerper Carlo Borromeo pasten in essentie hetzelfde trucje toe als GuntherWerks al deed bij de 911 993. We kijken immers naar een (verbreed) carbon koetswerk. Alhoewel de Italianen het wat subtieler houden en de heupen slechts een beetje verder laten uitdijen ten opzichte van de laatste evolutie van de 928, de GTS die tot ’95 werd geproduceerd. De achterspoiler van die laatste komt dan weer niet terug, zodat het design neigt naar de puurheid van een vroege 928 (die nota bene auto van het jaar werd in 1978). Ook de 18″ velgen en de kleur van de voorgestelde restomod verwijzen helemaal naar die jaren ’70. De verlichting is daarentegen helemaal 2022 en ligt geheel in lijn met wat Porsche vandaag de dag voorschotelt. Een doorlopende fijne ‘streep’ achteraan en kenmerkende vier ‘dots’ per ronde koplamp vooraan. Eveneens vooraan zien we trouwens luchtinlaten in plaats van mistlichten, zoals we ook zagen bij racewagens -ter koeling van de remmen-van Porsche in de jaren ’80 en ’90. Deze inlaten zijn omgeven door LED’s. Het past allemaal binnen de subtiele en strakke aanpak die de Italianen voor ogen hadden.

Binnenin gaat de mix tussen oud en nieuw uit de catalogus van Porsche verder. Op het eerste zicht oogt het wederom als een vroege 928, met diens driespakig stuur en fraai oplopende middenconsole. Echter verschuilt er zich tussen al dat leder en alcantara een moderne, grotendeels digitale, tellerpartij -met nog gelukkig een centrale analoge toerenteller zoals bij de 911 992- en een hedendaags Porsche PCCM-systeem dat Apple CarPlay toelaat. Ook technisch gaat de verjongingskuur verder met een 5,4-liter V8 die dankzij een aangepaste ECU garant moet staan voor 400 paarden. Ter vergelijking, de 928 GTS beschikte er over 350. Dit vermogen wordt naar de achterwielen gebracht via een zesbak, terwijl ook een sperdifferentieel wordt voorzien. We zijn alvast benieuwd naar meer technische gegevens en bewegende beelden vanop Festival of Speed. Want niet toevallig zal deze aangepakte 928 daar volgende maand te zien én te horen zijn. Leveringen naar klanten zouden dan vanaf 2024 beginnen, u hebt dus nog even de tijd om een risky business op te zetten om fondsen te vergaren…