We gaan weer naar nachtelijke temperaturen vlak boven het vriespunt en dat betekent voor velen dat de omschakeling naar winterbanden er zit aan te komen. Pluspunt is dan misschien wel dat u van uw zomerse ecobandjes vanaf bent…
Binnenkort is het weer zover en wisselen we massaal het zomerrubber voor de wintersloffen. Nu is dat misschien minder erg dan het lijkt. Reden daarvoor zijn de ecobandjes waarmee nieuwe wagens standaard worden afgeleverd, dit uiteraard om de uitstoot (en dus ook de verkeersbelastingen) zo laag mogelijk te krijgen. Fijn voor de portemonnee, maar toch héél wat minder voor het rijplezier.
Het is werkelijk ongelooflijk welke lage rolweerstand deze ecobandjes hebben. Soms lijkt het wel alsof de Clio 1.0 van mijn eega ‘coastend’ -met de koppeling ingedrukt- de Ventoux zou kunnen beklimmen. Het ding blijft maar bollen. Keerzijde van de medaille is natuurlijk een beperktere grip. Hoe dramatisch deze grip is werd mij pas afgelopen lente duidelijk toen ik van de winterbanden (Michelin Alpine 6) overschakelde op de eco zomerbanden. Ondanks dat de thermometer al duidelijk temperaturen boven de 10 graden aangaf, die de zomerbanden zouden moeten bevoordelen, hoekte de Clio plots duidelijk minder snel. In krappe bochten, die ik net ervoor nog zonder problemen fluks nam, dook plots aan eenzelfde snelheid al onderstuur op. De winterband bracht me aldus meer plezier op dan de zomerband. Want inderdaad, het hebben van minder grip kan in een RWD sporter leuk zijn, in een FWD ‘(cold) hatch’ veel minder…
Het grote probleem hierbij is dat dit eerste setje zomerbanden een groot deel van de levensduurte van de wagen zal meegaan. Stellen we bijvoorbeeld een jaarlijks kilometrage van 15.000 km, verdeeld over 10.000 km op zomerbanden (april tot en met oktober) en 5.000 km op het winters alternatief (november tot en met maart), dan nog zal het op zijn minst vijf jaar (zijnde 50.000 km) duren voordat je andere zomerbandjes gaat kiezen. Om dan waarschijnlijk te opteren voor varianten met meer grip. Tegen dan zal de Clio echter mogelijks al bijna vervangen worden… De gehele periode dat de wagen in ons bezit is, zal ik dus met banden hebben gereden die frustraties opwekken. Tenzij ik natuurlijk meteen de portemonnee opentrek en de nog ‘nieuwe oude’ zomerbandjes vervang…
Ik leef daarom ook mee met de chassisafstellers van de diverse grote autoconstructeurs. Moeite die ze willen steken in het verhogen van het rijplezier zullen ze de grond ingeboord zien door de ecobandjes die finaal op de assemblagelijn gemonteerd zullen worden. Dit is misschien mee een verklarende factor waarom we merken dat de focus (helaas ook bij bijvoorbeeld voormalig uitblinker Ford Focus) steeds minder komt te liggen op rijplezier. Met bijvoorbeeld het gebruik van simplistischere achterassen tot gevolg… Ach, we zullen dan toch maar blij zijn dat het winter wordt?