Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De gefacelifte Taycan werd onlangs onthuld, en nu is het ook tijd voor het nieuwe topmodel: de Turbo GT. Een tot meer dan 1.100 pk sterke vierdeurs die met Weissach pack ook op het circuit moet kunnen verbazen. Van een Porsche met de letters GT wordt nu eenmaal veel verwacht.

Toegegeven, die 1.108 pk is louter kortstondig (2 sec.) in ‘attack mode’ beschikbaar, het gros van de tijd ligt het maximum op 790 pk. Voor de meest veeleisende bestuurder is er -in navolging van andere GT-modellen- een optioneel Weissach pack, dat de focus nog duidelijker op prestaties legt. Terwijl de GT reeds 75 kg lichter is dan de Turbo S, schraapt het Weissach pack daar nog eens 70 kg af -onder andere door het verlies van de achterbank- om zo onder de… 2.200 kg te eindigen.

Niettemin zijn de prestaties indrukwekkend of wat dacht u van 2,3s naar 100 km/u (2,2s voor de Weissach) alsook 290 km/u topsnelheid (305 km/u Weissach). Helemaal weggeblazen worden we door de 6,4s naar 200 (!) km/u voor de GT met Weissach pakket. Vroeger waren we reeds blij wanneer dat de acceleratietijd naar 100km/u was. Wanneer geopteerd wordt voor dat Weissach pack, dan verkrijgt men aerodynamische addenda waaronder een vaste achterspoiler. Niet eentje van het formaat van de 992 GT3 RS, maar dit bescheidener exemplaar weet niettemin toch 220 kg downforce te ontwikkelen. Nuja, de nood aan downforce was hier misschien ook wat beperkter met reeds dik 2 ton op de weegschaal…

Het obligate Norschleife rondje toont aan dat dit gewicht -dankzij een laag zwaartepunt met de batterijen in de vloer- niet meteen een onoverkomelijk nadeel is. 7min 7,5s had de GT met Weissach pack slechts nodig om de 20,8 km af te haspelen, amper 2 seconden trager dan de hypercar Rimac Nevera (en 18 seconden dan de GT3 RS) maar wel bijna 20 seconden sneller dan de Tesla Model S Plaid. Op Laguna Seca werd zelfs een nieuw ronderecord voor een elektrische wagen neergezet. Een knappe prestatie die tevens zal moeten aantonen dat we toch nog hoogst sportieve ambities mogen koesteren van de komende elektrische Boxster en Cayman. Die sowieso toch wat natuurlijker als sportieve tweezitter zullen aanvoelen. Benieuwd hoe zo’n EV GT4 zal rijden, aanvoelen én hoeveel deze op de weegschaal gaat zetten. De Taycan GT zal alvast weldra te bestellen zijn vanaf 255.300 euro (btw incl.).