Welk model is nu finaal de meest ecologische wagen? Voer voor tal van toogdiscussies afhankelijk van de scope, de in rekening gebrachte parameters en uiteraard de berekeningswijze. Het Amerikaanse ACEEE (American Council for an Energy-Efficient Economy) doet anno 2024 met zijn GreenerCars ratings opnieuw een poging om helderheid te scheppen.
GreenerCars is een jaarlijkse consumentgerichte gids met milieubeoordelingen voor elk nieuw model op de Amerikaanse markt. De methodologie is gebaseerd op de principes van levenscyclusanalyse en schat de impact gedurende de hele levenscyclus van het voertuig, van ‘geboorte’ tot autokerkhof inclusief uiteraard emissies tijdens het gebruik.
‘Greener vs meaner’
Grootste heikel punt is uiteraard de beschikbaarheid van relevante gegevens voor alle merken en modellen. Naast de gegevens die betrekking hebben op emissies in de gebruiksfase, testgegevens voor brandstofverbruik en emissies zoals CO2, wordt ook de voertuigmassa, die gelinkt kan worden aan de impact van de productie, fabricage en (finaal) verwijdering van materialen, in rekening gebracht. Voor hybride en plug-in elektrische voertuigen is zo ook het gewicht en de samenstelling van de batterij per model beschikbaar. Een beoordelingssysteem moet deze gegevens samen met parameters voor het wegen van de verschillende items integreren om een modelspecifieke index van de milieu-impact overheen gehele levenscyclus te verkrijgen. Deze methodologie ligt al sinds 2016 vast en biedt dus de mogelijkheid om een evolutie vast te stellen.
Op dergelijke wijze kunnen lijstjes worden opgesteld, zogenaamde ‘Greener vs meaner’. Dit alles uitgaande van een jaarlijks kilometrage van 15.000 mijl. Opvallend daarbij is dus dat geen volledig elektrisch voertuig maar wel een PHEV oftewel plug-in hybride, zijnde de nieuwe Prius, met de eerste plaats gaat lopen. Met een ‘green score’ van 71 gaat hij zuiver elektrische wagens als de Lexus RZ 300e (score van 67), Mini Cooper SE (eveneens 67), Nissan Leaf (66) en Toyota bZ4X (66) vooraf. De Prius slaagt er dus in om het beste (of minst slechte) van twee werelden te combineren. Of hoe Toyota het concept van de hybride, waar ze intern al vanaf 1968 aan sleutelen (!), mooi heeft geoptimaliseerd. Bij de ‘Meanest’ zien we op het hoogste schavot de Mercedes-Benz G63 AMG prijken, met een score van amper 20. Het zal niet mogen verwonderen dat we bij de rest van de 10 slechts scorende modellen opvallend veel omvangrijke pick up-modellen alsook SUVs terugvinden.
‘Greener Choices’
Het mag uit de oplijsting hierboven al duidelijk worden, bij de best scorende modellen vinden we vooral kleinere wagens terug. Die uiteraard minder grondstoffen nodig hebben om gebouwd te worden en tevens logischerwijze veelal minder emissies tijdens het gebruik genereren. Wat dan te doen indien je toch aan grotere of sportievere wagen denkt? Speciaal daarvoor is er de lijst met ‘greener choices’ die voor diverse type wagens de best scorende modellen uitpikt. Zo is er de Honda Accord hybride voor wie een groot formaat van wagen wenst (score van 62) of (dichter bij onze visie) een BMW Z4 sDrive30i (score van 50) voor wie een tweezitter wenst. Kwestie van met een goed gevoel de kap neer te laten…
De volledige aangehaalde lijsten zijn te bekijken op de website van de ACEEE