Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.
dNDuzT1laYs

De Porsche 917 wordt dikwijls aanzien als de meest succesvolle racewagen aller tijden. De 5-liter machine zag het levenslicht begin 1969, en na een moeilijk debuutseizoen won de 917 zowat alles waar het aan deelnam. Na drie jaar paste de 917 niet langer binnen het reglement van het WK, en werd de wagen verbouwd tot een twin-turbo Can-Am monster. Opnieuw werd quasi alles gewonnen waar de machtige 917’s aan deelnamen, maar ook hier was het na twee jaar over en uit.

De relatief korte carrière van de 917 leek definitief voorbij, maar op de vooravond van het Group-C tijdperk zagen de gebroeders Kremer een opportuniteit. 1981 was een overgangsjaar, waarin alle prototypes van meer dan twee liter in de klasse Sport +2.0 werden geklasseerd. De cilinderinhoud was onbeperkt, zodat gesloten prototypes die vanaf 1982 onder de klasse “C” zouden vallen, reeds konden racen langs de bestaande 3-liter Group 6 wagens. De open structuur van de klasse liet toe dat de 917 in feite terug kon deelnemen.

De gebroeders Kremer waren geen onbekenden in het autosport en Porsche milieu. In 1979 hadden ze de 24 uur van Le Mans weten te winnen met hun K3, een zwaar aangepaste versie van de Porsche 935. Kremer stond er om bekend om klantenwagens van Porsche zelf onder handen te nemen, en extra potentieel te ontgrendelen. En zo doende gebeurde dat ook met de 917, een ontwerp dat in 1981 reeds 12 jaar oud was. In samenwerking met Stuttgart werden twee nieuwe 917’s geproduceerd, en aerodynamisch opgewaardeerd.

Geen lang leven beschoren

Met Porsche’s grote sportwagentalent Bob Wollek aan het stuur, debuteerde de machine tijdens de 24 uur van Le Mans 1981. Helaas was er amper tot geen tijd geweest om zich deftig voor te bereiden. De versnellingsbak was niet voorzien op de hoge snelheden van Le Mans, iets waar de krachtige 5-liter net het grote verschil had kunnen maken. Het zou het Kremer team veel beter af gaan in de WK-race op Brands Hatch, waar Wollek de wagen als derde kwalificeerde, en zelfs enkele ronden aan de leiding reed.

Helaas was de Kremer 917 ook geen lang leven beschoren, want de klasse Sport +2.0 verdween na 1981. De 917 paste niet onder de “C” klasse, en bij gevolg bouwden de Kremer-broeders voor 1982 een gesloten wagen op basis van de 936. Deze machtige 917-K81 moet het dus niet hebben van een rijkelijke race-historie, maar wel van een goed verhaal. Huis RM Sotheby’s veilt nu het enige exemplaar dat er van deze machtige Kremer 917-K81 bestaat. Naar schatting gaat de nieuwe eigenaar daar tussen de 3.5 en 5 miljoen euro’s voor mogen dokken.