Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.
v9PouwZkbnM

Het BBC drama Across The Lake verfilmt de laatste zestig dagen uit het leven van Donald Campbell. Net zoals zijn vader Sir Malcolm Campbell, zou Donald Campbell gebeten worden door de microbe van snelheid. Snelheid met de grote S, want vader en zoon waren bezeten door de jacht op snelheidsrecords. Sir Malcolm dreef eerst het record ter land op naar de magische grens van 300 mijl per uur, alvorens hij zijn aandacht richtte op het snelheidsrecord te water.

Wanneer zijn vader in 1948 een natuurlijke dood stierf, was hij met 228.11 km/u de huidige recordhouder op het water. Echter zou een nieuwe doorbraak in bootdesign ervoor zorgen dat het record in begin jaren ’50 compleet aan diggelen geslagen werd. De Amerikaanse Slo-Mo-Shun IV hydroplane maakte gebruik van de zogenaamde propriding-techniek, en blies in 1952 met 287.25 km/u over Lake Washington. Het werd voor Donald een erezaak om het record terug te winnen, dit zowel ter ere van zijn vader als van zijn vaderland.

Donald besloot de zware middelen in te zetten om de proprider techniek te verslaan. De Bluebird K7 werd een drie-punts hydroplane-boot, aangedreven door een Metropolitan-Vickers Beryl straalmotor. De boot was ontworpen om gedeeltelijk uit het water te komen en zo over het oppervlak te scheren. Donald sloeg erin het record zesmaal te verbeteren tussen 1955 en 1959, met een snelheid van 418.99 km/u tot gevolg. Daarmee had hij de beste poging van zijn vader met bijna 200 km/u overschreden.

Mid jaren ’60 had Campbell het land speed record in zijn vizier. Het werd een zeer moeizame en lange weg naar succes, maar in 1964 verbeterde hij het absolute snelheidsrecord te land. Het was pijnlijk duidelijk dat een nieuw recordpoging alleen maar kon gebeuren als er genoeg investeerders waren, en de media er de aandacht voor op kon brengen. Campbell stelde het concept van een nieuwe land speed record wagen voor in 1967, die als plan had door de geluidsmuur te gaan.

Stoere praat en mock-up wagens alleen gingen de klus echter niet geklaard krijgen, dus besloot Campbell zijn gedrevenheid op een andere manier in de kijker te zetten. Om publiciteit te winnen voor dit project, besloot hij de K7-boot nog een laatste keer te water te laten. Er was een nieuwe krachtigere straalmotor geïnstalleerd, en Campbell zou gaan mikken op 300 mijl per uur. Of u nu het vervolg van het verhaal al kent of niet, de film loont absoluut de moeite om te bekijken!