Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Of ze bij Ford nu een geblazen viercilinder diesel in de Mustang gaan lepelen? In tegendeel.

Tot nog toe werd Europa steevast overgeslagen als het op extra pittige versies van de moderne Mustangs aankwam. Want zowel de ‘Boss’ uit 2012 als de latere Shelby GT 350 en 350 R als de meeste recent Shelby GT 500 werden officieel nooit bij ons verkocht. Hoofdzakelijk vanwege emissieredenen maar ook omdat homologatie voor de Europese markt gezien de geschatte verkoopcijfers gewoonweg te lastig en vooral te duur zou zijn.

Mustang-GTD-Grille

Toen Ford vorig jaar dus de zoveelste extra sportieve versie Mustang GTD aankondigde, leek het opnieuw een ver van ons bed-show te worden. Maar vandaag kwam het Blauw Ovaal met goed nieuws naar buiten. Met uithoudingskleppers zoals de 24 uur van de Nürburgring, 24 uur van Le Mans en de 24 uur van Spa in het vooruitzicht, zet Ford groots in op de Mustang GTD en diens Europese carrière.

Mustang-GTD-on-Track-4

De meest circuitgeorienteerde Mustang ooit heeft zijn naam te danken aan de gelijknamige IMSA-raceklasse en mikt zonder blikken of blozen naar de Porsche’s 911 GT3 RS van deze wereld. Veel ‘Mustang’ is er als gevolg niet meer aan. Een formule waarmee Ford niet alleen aan zijn imago wil bouwen in de trackdaywereld maar ook op de internationale circuits en dito GT raceklasses.

Mustang-GTD-Wind-Tunnel-3aMustang-GTD-Wind-Tunnel-5

De GTD heeft zijn Amerikaans debuut in ieder geval niet gemist. Want ondanks een prijskaartje van minstens 325.000 dollar mocht Ford al meer dan 7.500 geïnteresseerde Amerikaanse kopers registreren voor de ruim 800 pk sterke coupé met semi-actieve ophanging, actieve aero en carbon koetswerk. Een getal dat ruim boven dat van de productiecijfers liggen zal.

FoS

De Amerikanen verwachten dus veel van hun gesofisticeerde bruut en nemen hem daarom alvast mee naar het Circuit de la Sarthe. Maar ook naar het Goodwood Festival of Speed (FoS) en ons eigenste Spa voor de aanstaande etmaalrace waar de Mustang GTD telkens de nodige demonstratierondjes rijden zal. Daar zal ongetwijfeld ook verder gepolst worden naar de interesse voor de bijzondere pony.

Mustang-GTD-on-Track-2

Later dit jaar zal de GTD tot slot ook te zien en te horen zijn op de Nürburgring Nordschleiffe. Kwestie van een of meerdere records aan diggelen te rijden. ‘We hebben de Mustang GTD in Noord-Amerika uitgebreid getest, onder andere op de Sebring International Raceway en de Virginia International Raceway. Dit alles heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van een auto die in minder dan 7 minuten een ronde op de Nürburgring kan rijden,’ vertelt Greg Goodall, Chief Program Engineer voor de Mustang GTD.

Bij Ford zien ze het in ieder geval zitten. En dat zelfvertrouwen zal zich ditmaal dus ook vertalen in officieel geïmporteerde exemplaren voor de Europese markt. Hoeveel er dat zullen zijn en tegen welke prijs is voorlopig nog niet duidelijk. Maar dat de GTD zonder blozen naast andere supersporters met RS, STO, LT of andere badges zal staan is nu al duidelijk. Rest enkel nog de vraag of de hyper-Mustang ook op straat genietbaar zal zijn. Het beloven in ieder geval spannende tijden. De aftrap is echter voor de 24 uur van Le Mans waar de Mustang GTD zowel statisch als dynamisch zijn continentaal debuut zal maken.

MEER LEZEN

Eerste Test: Ford Mustang Mach 1 & Shelby GT500

Test: Ford Puma ST

Eerste Test: Ford Mustang Mach-e GT