Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Dat Goodwood erin wist te slagen het verdwijnen van autosalons te compenseren dat wisten we al, maar ook brochures weten ze terug tot leven te wekken.

Kosten noch moeite sparen fabrikanten wanneer ze afzakken naar Goodwood voor het jaarlijkse Festival of Speed. Zo had Mercedes-Benz een indrukwekkend treintje bij met ‘Blue Wonder‘, met daarop een W196R, gevolgd door onder andere een W25, C11, CLK GTR en SLS AMG GT3. Op de grasvelden lijkt het dan weer op een showroom met alle nieuwste blitse creaties. Investeringen die sterk afsteken met het negeren van autosalons, zoals bijna alle constructeurs vandaag de dag doen.

Dik tien jaar geleden, toen salons nog volle zalen -aan mensen en auto’s- trokken, keken we reeds nostalgisch terug naar de tijd van de brochures. Wanneer constructeurs nog de tijd namen om technische gegevens te verzamelen, technische innovaties aangaande motor, onderstel etc. ruim uit de doeken te doen en dat alles te omkaderen met foto’s van een roadtrip of ander blits beeldmateriaal. Informatie die zelfs voor de pers anno 2024 niet altijd meer beschikbaar is.

Maar op Festival of Speed dus nog wel. Zo stond Porsche er posters van de nieuwe 992.2 uit te delen en kwam HWA met een schitterende folder (of moet ik beter zeggen full size krant). HWA hoor ik u denken? Jawel, het ingenieursbedrijf dat al sinds 1965 bestaat en erop gericht is racewagens en-motoren te ontwikkelen. Met als fraai resultaat 11 rijders en 14 teamtitels in de DTM, goed genoeg om gekroond te worden tot meest succesvolle onderneming in het kampioenschap. Daarnaast was het ook betrokken bij de CLK GTR roadster, Formula E, de bouw van de SL 65 AMG Black Series en de De Tomaso P72. Maar waarvoor het Duits bedrijf echt in de spotlights stond het laatste jaar is hun Evo. Een restomod die een ode moet zijn aan de legendarische Mercedes 190 Evo II (homologatiewagen voor… niet toevallig de DTM). Echter, onder de kap zit niet langer met een hoogtoerige atmosferische viercilinder maar wel het V6 turboblok  uit de vorige generatie C43 AMG: goed voor 450 pk (500 pk in de Performance-versie) en 550 Nm koppel. Gelukkig is een handbak (met zes verzetten inmiddels) nog wel gewoon aanwezig. Het koetswerk is ‘modern retro’ met -over de top (?)- carbon addenda. 100 exemplaren zullen er worden geleverd in 2025. Een eerste werd eind vorige maand reeds op de ‘RM Sotheby’s inaugural Tegernsee’ veiling verkocht voor 1,31 miljoen euro. Ohja, wees gerust, als basis dient er geen van de echte (502) EVO II’s te sneuvelen.

Wat ons echter nog meer blij maakt is dat Festival of Speed en HWA ons op prachtige wijze illustreren dat de papieren brochure nog niet dood en begraven is.