Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

OPGELET: Aan deze gastbijdrage hangt een disclaimer vast!

Het autosalon van Brussel, oftewel in grootsere, meer internationale termen: Brussels Motor Show, trok zich deze week weer op gang. Toch zal je waarschijnlijk weer met lege handen (en portefeuille?) terugkeren, behoudens de e-card, enkele wegwerpbare gadgets of offertes. Het was ooit anders…

renault clio williams

Tijd om weer eens nostalgisch te worden hoor ik je denken? An sich is er met het Brussels autosalon van vandaag de dag helemaal niets mis. Integendeel zelfs, als we vergelijken met onze Noorderburen en het jammerlijk kwakkelende autoRAI, dan mogen we nog van geluk spreken dat ons Brusselse autosalon (dankzij een unieke positie als echt verkoopsalon) nog bestaat en dusdanig floreert. Op de beursvloer is er dan ook geen reden tot klagen. Er is immers voldoende gloednieuw blinkend metaal te aanschouwen. Toch hield ik aan de laatste edities weinig tot niets tastbaars meer over. Snoepjes van Mercedes-Benz of Fiat heb je immers snel achter de kiezen.

Dat was ooit anders. Zo koester ik tot op de dag van vandaag nog een prachtige brochure van BMW die ik als broekventje kreeg op het salon van ’96. De strakgelijnde E36, de toemalig uittredende E34, de gloednieuwe E39, de statige E38 en de elegante E31 schitterden op enkele tientalle kwaliteitsvolle pagina’s. Of wat te denken van de hoogst aantrekkelijke posters die ze je bij Porsche met de glimlach meegaven. Of zelfs keurige brochures van de Corvette C5, Nissan 350Z, Opel Speedster Turbo, Alfa 166, enzovoort. Tot op de dag van vandaag brochures die ik op een rustige, zorgenloze zondag nog eens uit de kast neem, en met een glimlach bekijk. Brochures die er nog steeds voor zorgen dat ik de betreffende merken voornamelijk positief associeer. Vandaag zijn er oftewel geen brochures meer op de stand aanwezig, sturen ze je met enkele vellen vol cijfertjes verder of moet je een offerte laten opstellen om een brochure te kunnen bemachtigen. Zucht…

2731.large1598.large

Natuurlijk hebben die vellen papier, en vooral de opmaak ervan, een kostprijs. En natuurlijk leven we in een digitale wereld. Maar nieuwsberichten en desktop wallpapers zijn erg vergankelijk, terwijl (decennia) oude brochures felbegeerd zijn. Bovendien kost een stand op het autosalon sowieso een klein fortuin, waarom dan niet dat klein extraatje investeren in iets tastbaars en duurzaams, in ruil voor een spotlicht (of beursbabe) minder? Strakke foto’s op fijn papier, voorzien van gedetailleerde, uitgebreide en nuttige informatie bijvoorbeeld? Hebben zo weinig fabrikanten eens aandachtig die prachtige brochures van Porsche in A5-formaat bekeken?

Ik zou het dan ook erg fijn vinden moesten invoerders opnieuw investeren in mooie brochures die een blijvend effect hebben, iets dat niet zomaar naar de prullenmand verwezen wordt. Zo moet ik regelmatig terugdenken aan een annekdote van onze voormalige Ferrari-importeur (en autosportlegende) Jacques Swaters. Op een dag stapte er een man met een aloude brochure onder de arm zijn showroom binnen. Die bewuste man had de brochure als ukkepuk uit de handen van Swaters zelf gekregen en kwam, zoveel jaar later, een 360 Modena bestellen.