Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Inmiddels is het al februari. De klassieke salonperiode zit er dus op, maar niet bij BMW en MINI Belux. Zij organiseren nog tot en met 28 februari de Dreamcar & Bike Showroom in de gebouwen van de hoofdzetel te Bornem. Een tot hypermoderne showroom omgetoverde hangaar waar je alle nieuwigheden van de BMW-merken coronaproof kunt ontdekken.

BMW heeft de annulering van het 99ste autosalon niet aan zijn hart laten komen. Onder het motto ‘BMW Group goes phygital’ bouwden ze er gewoon zelf een, dat een flexibele combinatie tussen het ‘fysieke’ en het ‘digitale’ wil bieden. Enerzijds is er dus de Dreamcar & Bike Showroom in Bornem, anderzijds kan je thuis vanuit je zetel een wagen configureren en meteen digitaal een afspraak maken bij de dealer. Dat laatste kan telefonisch, via video call, mail of fysiek verlopen.

Daarnaast hebben er, vanuit de fysieke beursruimte, al heel wat digitale livesessies plaatsgevonden die werden uitgezonden op de website en sociale mediakanalen. BMW heeft eveneens van dit moment gebruik gemaakt om een exclusieve vooruitblik op de toekomst te bieden, waarbij ze over 2 jaar 13 volledige elektrische modellen willen introduceren. Wij gingen alvast een kijkje nemen in Bornem en konden zo alsnog een beetje het ‘autosalongevoel’ ervaren.

Customer Racing

Het ‘Center for Development’ van BMW Group Belux werd volledig omgedoopt tot een prachtige ontvangsthal. Je registreert je op voorhand voor een vast timeslot en krijgt zo 2 uur de tijd om gratis en met maximaal 2 personen de pop-up showroom te ontdekken. We komen hier binnengewandeld op een regenachtige namiddag en worden meteen vriendelijk onthaald door een hostess. In onze ooghoeken schreeuwen de M2 CS en de nieuwe M2 CS Racing meteen om aandacht. Die laatste is ontworpen in het kader van de BMW M2 CS Racing Cup Benelux, een nieuwe unieke toerenwagencompetitie waarmee BMW het concept ‘customer racing’ naar circuits in België en Nederland wilt halen.

Onze gegevens worden even gecontroleerd, we krijgen een FFP2 mondmasker en onze lichaamstemperatuur wordt gemeten. Na deze kleine routinecontrole, die een event als dit mogelijk maakt in deze bizarre tijden, krijgen we toegang tot de showroom. Hieronder vind je een overzicht van de grootste nieuwigheden die we hier konden ontdekken.

i4 Concept als Belgische Première

Hetgeen direct in het oog springt bij het betreden van de toonzaal, is de Belgische première van de BMW concept i4. De ontwerpstudie is de voorloper van een volledig elektrische 4 Reeks Gran Coupé. Naast het opvallende design zijn de cijfers al even uitstekend: met een batterijcapaciteit van om en bij de 80 kWh zou je er een 600-tal kilometer mee moeten kunnen rijden (WLTP). Later dit jaar zou de productieversie van deze showstopper effectief in productie gaan.

iX3 als elektrische wegbereider

De introductie van deze volledig elektrische variant zorgt ervoor dat de BMW X3 het eerste model is dat alle aandrijvingen van BMW ter beschikking stelt: benzine, diesel, plug-in hybride en volledig elektrisch. De elektromotor duwt zo’n 210 kW of 286 pk naar de achterwielen en beschikt over een maximum koppel van 600 Nm. Een 80 kWh-grote batterij moet zorgen voor een rijbereik tot 460 kilometer (WLTP), wat in lijn ligt met zijn rechtstreekse concurrenten (Mercedes-Benz EQC, Audi E-tron, Volvo XC40 Recharge T8 pure electric, Tesla Model Y, …). Je kan de iX3 nu al bestellen vanaf 69 000 euro, de eerste leveringen zijn voor de komende maanden gepland.

iX als nakend vlaggenschip

Ook de productieversie van de Vision iNEXT, een conceptmodel waarmee BMW ons een paar jaar geleden zijn visie op ‘de auto van de toekomst’ gaf, kan je in Bornem gaan aanschouwen. De meningen over deze BMW iX zijn verdeeld – maar dat het een opvallende verschijning is, staat zonder twijfel vast. Naast het toch wel controversiële radiatorrooster (cfr. de nieuwe 4 Reeks) met een coating die krassen na een tijdje automatisch zou moeten herstellen, doet de D-stijl ons denken aan de BMW i3. Deze EV beschikt ook over zeer aparte lijnen, een aantal blauwe accenten en een minimalistisch maar ook hypermodern interieur.

De iX heeft  2 elektromotoren die volgens BMW meer dan 500 pk moeten produceren en die ervoor moeten zorgen dat de 100 km/u behaald wordt in 5 seconden. Met een batterijcapaciteit van meer dan 100 kWh zou deze elektrische X5 van de toekomst 600 kilometer ver moeten geraken, terwijl snelladen aan 200 kW kan. Op meer specificaties en de prijs is het voorlopig nog even wachten. Frappant is wel dat de iX op een gloednieuw elektrisch platform komt te staan, terwijl de iX3 nog volledig gebaseerd is op de bestaande X3.

4 Reeks als Coupé, Cabrio en M-kanon

Over het radiatorrooster is al veel inkt gevloeid, maar de nieuwe 4 Reeks probeert zich dan ook volledig te distantiëren van concurrenten als de Audi A5 en Mercedes-Benz C-klasse. Bovendien heeft de nieuwe generatie steeds minder te maken met de 3 Reeks waarop ze gebaseerd is. De tweede generatie 4 Reeks werd immers een 12-tal centimeter langer en ook een beetje breder.

Naast de coupévariant kan je ook de cabrioversie (die in maart gelanceerd wordt) op het mini-salon terugvinden. Die versie is uitgerust met een stoffen dak, iets wat lang geleden is bij BMW. Ook de M440i met 374 pk en zelfs de M4 coupé met 480 pk kan je in Bornem bezichtigen. Van de M3 en M4 is er bovendien ook een Competition-uitvoering beschikbaar met 510 pk.

128i als hot hatch

Ook de 1 Reeks krijgt een extra sportieve variant. De 128 Ti (wat staat voor Turismo Internationale) moet het gat tussen de 120i met 178 pk en de M135i met 306 pk dichten. Deze lightversie van de M135i zal vooral de concurrentie moeten aangaan met de Volkswagen Golf GTI. En of het BMW menens is, want met de 265 pk-krachtige viercilinder turbobenzinemotor en de voorwielaandrijving via een sperdifferentieel heeft deze BMW 128 Ti zowat alles in huis wat een Golf GTI ook heeft – behalve dan een manuele bakoptie.

En nog veel meer

Daarnaast vind je op de BMW / MINI Dreamcar & bike showroom nog: de Mini Cooper SE Countryman ALL4 de MINI Electric, de Mini 3-deurs, Mini Clubman, de plug-in hybrideversies van de BMW X1, X2, X5, 3 Reeks Touring, 5 Reeks Touring en 7 Reeks, de BMW X6, X7 M8 Gran Coupé en de 8 Reeks cabrio. De motorliefhebbers kunnen er volgende modellen ontdekken: BMW R 1250 RT, BMW M 1000 RR, BMW R 18 (classic) First edition, BMW R 1250 GS Adventure, BMW F 900 R, BMW F 900 XR en de BMW R nine T. Hieronder vind je nog wat sfeerbeelden gemaakt door fotograaf Dennis Noten.

MEER LEZEN:

BMW onthult dit jaar nog de eerste EV met M-badge

Officieel: BMW M5 CS (2021) (+Video)

BMW Motorsport ruilt DTM en Formula E in voor virtuele Autosport