Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De uitdrukking ‘Het Nieuwe Normaal’ kan evenzeer dienen voor ons leven in Corona-tijden als voor de proliferatie van EV’s in ons verkeer. Maar blijft dat ook zo als BMW M zijn eerste productiewagen op stroom aankondigt?

Toen Porsche met zijn elektrische sedan kwam aanzetten, werd al snel duidelijk dat andere premiummerken dezelfde weg zouden inslaan. Binnen het moederhuis waren er immers al elektrische varianten van de Golf tot aan de grote E-Tron van Audi beschikbaar, waar Ingolstadt onlangs nog een schepje bovenop deed door de E-Tron GT aan te kondigen; een niet geheel onlogische keuze als je bedenkt hoe vlot de Taycan over de toonbank rolt. En dan kan BMW natuurlijk niet achterblijven, ook al is de toevoeging van de letter M best wel een verrassing.

Wat als een geheim project begon…

München begon al in 2007 stiekem aan het BMW i-submerk te sleutelen, wat enkele jaren later uitmondde in de excentrieke i3: BMW’s eerste volledig elektrische wagen. Later kwam de i8 erbij, die weliswaar niet rein elektrisch was maar wel tot de categorie performance-voertuigen behoorde. Ironisch genoeg moest de M-divisie daar destijds niets van weten.

Eind vorig jaar werd dan -opnieuw naar het voorbeeld van andere Duitse merken- een elektrische SUV aan het gamma toegevoegd in de vorm van de BMW iX3 en werd ook de iX onthuld, als wegbereider voor de tweede golf EV’s bij BMW. Gisteren kondigde BMW Belux overigens zijn Tournée Électrique-project aan via sociale media, waarbij geselecteerde kandidaten gedurende een maand lang hun wagen inruilen voor een iX3.

Naar een BMW Mi4, of wordt het een i4M?

De BMW Concept i4 werd ook al getoond, al is het nog maar de vraag of dat de wagen is die uit het nieuwe huwelijk tussen i en M zal voortkomen. Bij de aankondiging werd al gezegd dat de i4 over 523 pk zou beschikken om de sprint van 0 tot 100 in 4 tellen af te leggen. Prestaties die je volgens BMW gerust met de huidige V8 mag vergelijken.

BMW M-topman Markus Flasch gaf onlangs dan ook mee dat hij uitkijkt naar een compleet nieuwe manifestatie van het kenmerkende M-gevoel. BMW kennende zal de nieuwe elektrische telg met M-signatuur niet van de minste zijn, zeker nu blijkt dat de reguliere i4 ook al gretig dwars gaat. Zeiden we overigens al dat BMW M volgend jaar zijn 50e verjaardag viert (knipoog)?

MEER LEZEN

Hij komt, hij komt: de Audi RS E-Tron GT

Officieel: BMW Concept i4

Tesla Model S en Model X krijgen Plaid en Plaid+ versies met tot 1100 pk