Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

In het nieuwe normaal waar alles noodgedwongen in open lucht gebeurt, kan de nieuwe BMW M4 Competition Cabriolet uiteraard niet ontbreken. Opvallend daarbij is niet alleen het feit dat hij er alleen als Competition komt, maar ook dat de optie achterwielaandrijving niet meer bestaat. Of toch?

De nieuwe M4 cabrio is dus uitsluitend te krijgen als xDrive, maar BMW zou BMW niet zijn moest er geen mogelijkheid zijn op de achterbanden toch in no-time op te roken. Je kan namelijk kiezen uit drie verschillende modi: 4WD, 4WD Sport en bij het uitschakelen van het DSC systeem ook achterwielaandrijving. Allemaal goed en wel, horen we jullie denken – maar een xDrive-systeem maakt de auto toch nog zwaarder met een nadelige invloed op de prestaties?

Vermageringskuur

Met enige trots meldt het merk uit Beieren dat de nieuw ontworpen softtop wel 40% lichter is dan het klapdak van zijn voorganger dat alleen in staal verkrijgbaar was. Het gewicht van de M4 Competition cabriolet komt daarbij op net geen 2 ton, maar niet getreurd: de drieliter turbogevoede zes-in-lijn met 510pk en 650 Nm koppel legt de sprint van 0 naar 100 nog steeds af in 3,7 tellen. Doe daar nog een tiental tellen bij en je overschrijdt de grens van de 200 km/h, vooraleer je de limiet van 250km/h (of 280 km/h met het optionele M Drivers Pack) aantikt.

Als je dat toch nog een beetje te zwaar vindt, kan er nog steeds geopteerd worden voor het M Race Track pakket, dat het gewicht met 25kg vermindert dankzij onder meer carbon keramische remmen, lichtgewicht M-wielen en carbon kuipstoelen. Vink je de optie M Drive Professional nog aan, krijg je een tractiecontrole systeem met 10 standen, M Drift Analyser en natuurlijk… een chronometer.

Snel en praktisch

Toch is de M4 Competition cabrio meer dan een open vierzitter met straffe prestaties. De bagageruimte met het dak open bedraagt nu 300 liter, een slordige 80l meer dan in de vorige generatie. In combinatie met rijhulpsystemen als Driving Assistant Professional met stuur en lane-control wordt ook gedacht aan de ritten van en naar het circuit. Naar de prijs is het momenteel nog raden, maar we kunnen nu al meegeven dat de productie in juli van start zal gaan – net op tijd voor zomerse toerritten in de bergen.

MEER LEZEN

Rijtest: BMW M4 Competition G82 (2021)

Officieel: Aston Martin Vantage Roadster (2020)

Ja, er komt een M3 Touring!