Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Als er ooit nog een Bond-film komt, dan mag de nieuwe 007 zijn borst alvast nat maken. SPECTRE heeft namelijk een nieuwe dienstwagen, getekend Defender OCTA.

De locatie van de Belgische Defender OCTA-voorstelling paste als gegoten in het imaginaire filmscenario. Land Rover had kosten noch moeite gespaard om een splinternieuwe villa aan het golfterrein van Durbuy om te toveren tot Defender House, compleet met kunstwerken van Arman, Guillaume Bijl en Jan Fabre. ‘De man die het kruis draagt’ waakte er aan het buitenzwembad over een Classic Defender 90 Works V8, die tegenwoordig weer te bestellen valt vanaf 228.000 euro.

Voor dat geld zoekt de Works-afdeling een geschikte donorwagen die helemaal gestript en daarna weer opgebouwd wordt met een atmosferische 5,0-liter Rover V8 van 405 pk en en 515 Nm, gekoppeld aan een automatische achtbak van ZF. Daarmee accelereert de Classic Defender in een kleine zes seconden naar de 100 en gaat hij door tot een begrensde top van 170 km/u. Land Rover deed dat al eerder met de gelimiteerde 70th Edition, Trophy I en Trophy II maar kan er precies niet genoeg van krijgen. Deze keer zou de productie ook niet beperkt zijn in aantallen, maar wel door de hoeveelheid werk die de Works-afdelingen van Coventry (VK) en Essen (DE) aankunnen.

Ultieme incarnatie

Hoe leuk zo’n oude Works V8 ook is, voor het echte werk moet je tegenwoordig bij de nieuwe Defender OCTA zijn. Die bouwt verder op de Defender V8 Supercharged die we begin ’22 al testten en komt dit najaar op de markt als de ultieme incarnatie van de L663. Ook daarvoor moet je minimaal 184.610 euro aan de kant zetten, maar dan krijg wel meteen het ruimere 110-vijfdeursmodel. De getoonde Edition One met (bijna) alles erop en eraan begint bij 203.390 euro. Maar daarvoor krijg je volgens Land Rover wel de strafste Defender die ze ooit gemaakt hebben, en wel om deze vijf redenen:

1. F10 M5 motor

Zo staat het natuurlijk niet in de persmap, maar JLR heeft zijn eigen V8 met compressor een paar jaar geleden al ingeruild voor een 4,4-liter grote biturbo V8 van BMW M-makelij. Die mildhybride produceert net als in de Range Rover Sport SV 635 pk en 750 Nm, goed voor een stoplichtensprint in vier seconden en een top van 250 km/u. Let wel: met de afgebeelde offroadbanden op 33”-wielen wordt dat maximaal 170 km/u.

2. 6D Dynamics

De OCTA is om te beginnen 68 mm breder en ook 28mm hoger dan standaard Defender, voorzien van hydraulische gekoppelde en continu variabele dempers die diagonaal met elkaar in verbinding staan. 6D Dynamics moet het koetswerk on- en offroad zo vlak mogelijk houden en tevens grotere wieluitslagen faciliteren. Uit testvideo’s op de Nordschleife blijkt overigens dat de OCTA even makkelijk een driftje legt…

3. OCTA Mode

Om dat nieuwe potentieel te ontsluiten, heeft deze Defender een OCTA-rijmodus als uitbreiding op het Terrain Repsonse-systeem. Waar de meeste 4×4-modi voorzien zijn op trage tot matige snelheden, staat de OCTA-stand in voor het snellere werk. Daar hoort ook een Offroad Launch-modus bij voor optimale acceleraties op losse ondergrond én een unieke Offroad ABS-kalibratie om de 3,2 ton weer af te stoppen.

4. Body & Soul Performance Seats

De voorste stoelen van de Defender OCTA zijn nieuwe Performance-zetels met dikkere bolsters en geïntegreerde hoofdsteunen. Optioneel kunnen de sportstoelen opgewaardeerd worden tot Body & Soul Seats, ontwikkeld in samenwerking met de geluidsexperten van SUBPAC en de Coventry University. Die laten je de bassen doorheen de stoelkussens voelen zonder de hele auto te doen daveren.

5. Chopped Carbon Fibre

Faroe Green is de exclusieve lanceringskleur van de Defender OCTA Edition One, getooid met Chopped Carbon Fibre-details. Dat materiaal uit gerecycleerde fleece is terug te vinden in het woordmerk op de motorkap, de side vents in de spatborden, de louvres in de motorkap, de rugleuningen van de voorstoelen en de bekleding van de middenconsole. De verbeterde Matte Protective Film zet de puntjes op de -i.

Eindigen doen we we met een wistjedatje over de OCTA-naam van de strafste Defender ooit. Die staat voor het cijfer 8 en verwijst naar de achthoekige vorm van een geslepen diamant, het sterkste materiaal op aarde. De ambities van Land Rover zijn dus duidelijk hoog, net zoals de positionering van de JLR-merken in het algemeen en die van de Defender OCTA in het bijzonder. Naast de nieuwe Mercedes G63 AMG is er namelijk niet meteen een concurrent die ook maar in de buurt komt van deze geweldenaar…