Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

575 pk in een klassieke Defender 110-koets met een rally-raid chassis eronder. Fantasie geprikkeld?

Excuses zijn aan de orde. We hebben tot nog toe immers nagelaten om te melden dat JLR een meerderheidsaandeel genomen heeft in Bowler, de rally-raid specialisten die al sinds 1985 Land en Range Rovers ombouwen tot heuse woestijnmonsters. Sinds 2016 bleef het grotendeels stil rond het bedrijf van Andrew Bowler, maar daar komt nu verandering in met de CSP 575.

Heavy-Duty

Een echte naam heeft de nieuwe creatie nog niet, maar de ingrediënten zijn wel al bekend. Zo wordt de basis gevormd door het stalen CSP-chassis van Bowler dat zijn dienst door de jaren heen al meermaals heeft bewezen in de racerij. Daaronder komt een heavy-duty ophanging te liggen met dito remmen en wielen, afgewerkt met wielkastverbreders om het toegenomen spoor te compenseren. Vanbinnen is er plek voor vier personen die beschermd worden door een rolkooi en gekoeld worden door airconditioning. Kwestie dat ook de inzittenden het woestijnbezoek overleven.

Van de Defender zelf blijven er dus enkel wat aluminium carrosseriepanelen over, alsook de vorm van de oude 110-variant. Jaguar-Land Rover doet zijn duit dan weer in het zakje met de gekende 5,0-liter V8 met compressor, die ook hier 575 paarden zal produceren en allicht door de klassieke achttrapsautomaat van ZF schakelt. Een combinatie die we binnenkort ook in de New Defender mogen verwachten, als de roffelende prototypes op de Nordschleife een indicatie mogen zijn.

Exclusief speeltje

De orderboeken gaan begin 2021 open voor klanten in het Verenigd Koninkrijk en Europa. De vooropgestelde prijs? Ongeveer 200.000 pond oftewel 225.000 euro. De Special Vehicle Operations-afdeling van Land Rover werkt mee aan de ontwikkeling, maar de wagens worden wel gebouwd bij Bowler zelf, hoegenaamd ‘in very small numbers’. Mocht je dus in de fortuinlijke positie zitten om te kunnen kiezen tussen deze of gene restomod op basis van de klassieke Defender, dan zou de Bowler CSP 575 zeker bovenaan je lijstje moeten staan.

MEER LEZEN:

Officieel: Ineos Grenadier (2020)

Ecologische Off-Roader: De Bollinger B1 (+ Video)

Ken je Klassiekers: Land Rover Defender Red Mamba