Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Precies tien jaar na de introductie van nummer vier presenteert Land Rover de vijfde generatie Range Rover. Een luxe-SUV die zijn roots niet verloochent, maar terloops wel de grootste (r)evolutie in zijn 52-jarig bestaan realiseert.

Tijdens de statische presentatie van de nieuwe Range Rover op het al even nieuwe wijndomein van Valke Vleug in Liezele is er één getal dat iedereen met verstomming slaat: 125. Even denkt het aanwezige journaille dat het de hoeveelheid processoren in de nieuwste Land Rover betreft, maar het is zowaar nog straffer: 125 staat voor het aantal patentaanvragen dat JLR tijdens de ontwikkeling van de vijfde generatie heeft ingediend.

Ter kennismaking lichten we dan ook graag een aantal innovaties toe, die verrassend genoeg niet eens betrekking hebben op de gegarandeerde 4×4-kunde van deze Rover. Als toemaatje voegen we onderaan dit verslag een reeks beelden toe van de vier voorgaande generaties, gefotografeerd in de architecturale parel die Vincent Van Duysen langs de A12 heeft gecreëerd.

Active Noise-Cancellation voor rij- en motorgeluiden

Om de rijgeluiden in de cabine tot een minimum te beperken, is de nieuwe Range Rover uitgerust met gevoelige microfoons in de wielkasten. Die sturen op hun beurt in de hoofdsteunen verwerkte luidsprekers aan om de nodige antifrequenties te produceren. Samen met de dubbele beglazing en de vlakkere vensterframes zou dat best-in-class NVH-waarden moeten opleveren, ook al vertellen de Britten er nog even niet bij in welke rijmodus (EV of Hybrid) die gemeten zijn en hoeveel decibel de metingen precies bedragen.

Nieuwe V8 biturbo (van BMW), twee PHEV’s én een EV op komst

De legendarische 5.0 V8 S/C van JRL heeft het langer uitgezongen dan gedacht, maar helaas komt er aan alle mooie liedjes een eind. Gelukkig heeft BMW zich bereid verklaard om JLR te depanneren met een biturbo V8 van 4,4 liter die 530 pk en 750 Nm produceert met gunstigere emissiecijfers. In de nieuwe Range is die krachtbron goed voor een 0 tot 100-tijd van 4,6 seconden dankzij de lanceerhulp Dynamic Start.

De P440e en P510e teren beide op een Ingenium zes-in-lijn turbobenzine met een lithium-ionbatterij van 38,2 kWh (bruikbare capaciteit van 31,8 kWh) en een 105 kW sterke elektromotor die in de achttrapsautomaat geïntegreerd zit. Daarmee kunnen de PHEV-versies ongeveer 80 kilometer emissievrij rijden. De mild hybrid-versie van de P400 zes-in-lijn benzinemotor en de D250-, D300- en D350-dieselmotoren met evenveel cilinders zijn ook van de partij. Een rein elektrische variant volgt hoegenaamd in 2024.

Automatische portieren

Net als de Mercedes EQS krijgt de nieuwe Range Rover optioneel automatische deuren. Passagiers moeten wel nog even aan de uitfloepende buitenklinken trekken, maar daarna gaan de portieren vanzelf open in exact 3 seconden. Eenmaal binnen sluit je ze weer met behulp van onopvallende knopjes in de hemelbekleding of via het Pivi Pro-infotainmentsysteem. Iets minder revolutionair maar zeker zo handig is dat deze Range zich automatisch afsluit als je ervan wegloopt, wat best een handige toevoeging is.

Geconcipieerd voor First Class Travel

Voor het eerst sinds zijn introductie anno 1969 is de Range Rover resoluut als zevenzitter geconcipieerd. Beter nog: het hele concept is grotendeels op de passagiers achterin afgestemd. De standaardversie is dankzij de MLA-Flex-architectuur sowieso al 75 mm langer, wat neerkomt op 4,4 cm extra knieruimte op de tweede rij. De varianten met Extended Wheelbase ofte langere wielbasis krijgen nog eens 20 cm extra tussen de assen, om de zevenzitconfiguratie mogelijk te maken voor passagiers tot 1m83.

Configureer je de New Range liever op luxe, dan biedt de Executive Class Seat-optie soelaas. Die uitvoering heeft weliswaar slechts 4 zitplaatsen, maar countert met individuele fauteuils die achterin gecomplementeerd worden door 11,4 inch HD touchscreens met een mirrorlink-functie voor je smartphone en natuurlijk wi-fi voor 8 toestellen. De beenruimte kan in het beste geval tot meer dan een meter oplopen, om de Bentley Bentayga en Rolls-Royce Cullinan ongegeneerd in het vizier te nemen.

Tailgate Event Suite voor kofferparty’s

Dat Land Rover voor het kofferontwerp goed naar de opgehoogde Spirit of Ecstasy heeft gekeken, merk je vooral aan de achterklep. Die kan trouwens zonder badges uitgevoerd worden, ja zelfs zonder merknaam of embleem wat allicht een unicum is voor een premiumproduct. Naar goede gewoonte opent de achterklep in twee ongelijke delen, waarbij het onderste stuk als zitting voor een bank met rugleuning dubbelt. Zo chic als de roterende picknickstoelen van de Cullinan zijn de zitjes niet, maar wel enorm handig voor een buitenpicknick.

Zeker zo leuk is dat zowel de verlichting als het hi-fisysteem op het loungeconcept afgestemd kunnen worden. Daarvoor zorgen extra speakers rond de kofferruimte die meteen ook als spots fungeren, waardoor de Range Rover er weer een avontuurlijk tintje bij krijgt. Het blijft nu eenmaal een offroadvoertuig met uitmuntende 4×4-capaciteiten die hellingen tot 45% kleineren en water tot bijna een meter aankunnen.

Vierwielsturing, actief antirolsysteem en deeltijds AWD

Om de behendigheid op en langs de gebaande paden te vergroten, heeft nummer 5 heel wat primeurs aan boord. Om te beginnen is de multilink op de achteras voor het eerst van het vijfarmige type voor extra controle. Daarnaast komt elke Range standaard met vierwielsturing van 7 graden op de achteras, ongeacht de wielmaat die tot 23 duim kan oplopen. Een 48-volt boordnet zorgt voor maximaal 1.400 Nm tegenwerking per wiel om de rolneiging in de bochten tegen te gaan. Tot slot voorziet Bilstein ditmaal -ook als een primeur- zogenaamde Twin-Valve Monotube Dampers die samen met de elektronisch gestuurde luchtkamers nog meer finetuning toelaten.

De besturingssystemen en bijhorende afkortingen zijn te talrijk om ze hier allemaal op te noemen. Zeker is evenwel dat Land Rover deze keer alles uit de kast heeft gehaald om de ondergrond voor de wielen te voorspellen, opdat er niet meer gereageerd maar wel geanticipeerd kan worden door de integrale aandrijflijn. Die schakelt overigens ongemerkt over op achterwielaandrijving om brandstof te besparen als de rijsituatie het toelaat. Ook de indrukwekkende luchtweerstandscoëfficiënt van 0.30 Cd draagt bij aan betere emissiewaarden, wat de drang om deze Range Rover eens duchtig aan de tand te voelen des te prangender maakt. Benieuwd of en wanneer Land Rover een gepaste (dynamische) lancering voor deze alleskunner mag organiseren!

MEER LEZEN:

Video: Alles wat je moet weten over de nieuwe Range Rover (2022)

Land Rover viert 50 jaar Range Rover met de gelimiteerde ‘Fifty’

Test: Range Rover Evoque D240 AWD (+ 4×4-video)

En dan nu de foto’s van de voorgaande generaties in de knappe setting van het wijndomein Valke Vleug: