Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Toen duidelijk werd dat Land Rover de nieuwe Defender bijzonder grondig zou moderniseren was lang niet iedereen tevreden. Ook Sir Jim Ratcliffe niet, eigenaar van INEOS en een van Groot-Brittannië’s rijkste inwoners. In de lokale pub ‘Grenadier’ zette Ratcliffe snel wat ideetjes op papier. Met de INEOS Automotive Grenadier als resultaat.

Het verhaal achter het ontstaan van de Grenadier is echter nog iets saillanter als gedacht. Want terwijl er geruchten gingen dat Ratcliffe de rechten op de klassieke Defender van JLR gekocht had, was dat allerminst het geval. Sterker, bij nader onderzoek bleek niemand een patent te hebben op het design van de Defender. Een pijnlijke misser die JLR niet zomaar wilde laten gebeuren. Maar volgens het Intellectual Property Office bleek de look van de Defender te generisch om er een patent te kunnen verstrekken, en was het bij gevolg terug naar af voor JLR. Maar ook groen licht voor ‘Project Grenadier’.

2020_ineos_grenadier_06

Het idee achter de Grenadier is evenwel meer dan nostalgische wrok, en is ontstaan uit een algemeen ongenoegen over de ver-SUV’ing van het marktaanbod. Sir Jim Ratcliffe licht toe: ‘The Grenadier project started by identifying a gap in the market, abandoned by a number of manufacturers, for a utilitarian off-road vehicle.  This gave us our engineering blueprint for a capable, durable and reliable 4×4 built to handle the world’s harshest environments. But it had to look the part as well. As you will see today, Toby Ecuyer (Head of Design) and his team have done a great job in delivering a design that is both distinctive and purposeful.

2020_ineos_grenadier_02

2020_ineos_grenadier_042020_ineos_grenadier_012020_ineos_grenadier_03

Vandaag krijgen we voor het eerst het resultaat te zien. En dat wijkt volgens zijn makers net genoeg af van het origineel om verder niet in de juridische problemen te komen, maar voegt bewust ook extra functionaliteit toe zoals moderne verlichting, vooraf geïnstalleerde bedrading voor nog meer belichting, geïntegreerde deur- en dakrails en verticaal gesplitste kofferdeur met een extra brede toegang waardoor er plaats is voor het laden van een klassieke EURO-pallet. Hoe de Grenadier er aan de binnenkant zal uitzien weten we nog niet. Maar verwacht ook daar een vergaande focus op traditionele functionaliteiten en waterbestendigheid.

2020_ineos_grenadier_05

Zoals we dat van een klassieke offroader gewoon zijn krijgt de Grenadier een traditioneel ladderchassis (goed voor een trekkracht van maximaal 3,5 ton) in combinatie met permanente vierwielaandrijving en een lage ratio-versnellingsbak. Tevens werkt INEOS aan een extra power take-off (PTO) zodat extra machinerie rechtstreeks door de motor kan worden aangedreven. Onder de kap zal er keuze zijn uit twee moderne en milieuvriendelijke zes-in-lijns (diesel en benzine) van BMW-signatuur, gekoppeld aan de gekende achttrapsautomaat van ZF.

2020_ineos_grenadier_09

Over het aantal koetswerkvarianten die de Grenadier krijgt is voorlopig minder geweten. Maar afgaande van de eerste beelden mogen we ons verwachten aan verschillende koetswerkvarianten, inclusief een korte tweedeursversie. Voor de verdere ontwikkeling van de offroader werkt INEOS samen met de specialisten van Magna Steyr (die onder andere ook instaan voor de bouw van de G-klasse). Maar voor de productie van de Grenadier blijft INEOS trouw aan eigen bodem. Deze zal immers gebeuren in een nieuwe productiehal in Bridgend waar het merk jaarlijks tot 25.000 exemplaren zal kunnen produceren.

2020_ineos_grenadier_08

Een ambitieus cijfer, zonder meer. Zeker omdat het nog niet helemaal duidelijk is hoe de verkoop en distributie van de Grenadier zal gebeuren. Maar verwacht wordt dat de vraag sterk genoeg zal zijn, onder andere dankzij homologatie voor de Verenigde Staten. Traditioneel gezien een erg belangrijke markt. Op prijzen en verdere specificaties is het voorlopig nog even wachten. De commercialisatie van de Grenadier volgt immers pas volgend jaar.

Meer info via: ineosgrenadier.com

MEER LEZEN

Race naar de nieuwe Defender: Land Rover vs INEOS

DRIVR-video: Land Rover Defender (2020) in België gereden

Land Rover start verkoop Defender 90 (vanaf 50.800 euro)